PUBLICITAT

Martí Rafel Director General de Vallnord

MARTÍ RAFEL: «La inversió a França es nota, hi seguirem malgrat el retorn sigui lent»

Martí Rafel posa per a EL PERIÒDIC.
Martí Rafel posa per a EL PERIÒDIC.
Ja fa més de vuit anys que Martí Rafel encapçala la direcció general de l’estació d’esports de muntanya de les valls del nord. El veredicte sobre la passada temporada a Vallnord és més aviat humil: «digna». Reconeix que –per motius aliens a la gestió i un d’incontrolable, la meteorologia– no s’han assolit les xifres esperades. Tanmateix, és positiu i ja fa temps que va deixar enrere la passada temporada d’esquí per centrar-se en la propera. Veu el futur amb bons ulls.
 
– Com va anar la temporada? 
–Va ser una temporada més, sense gaires diferències respecte les anteriors. Hi ha temporades amb més o amb menys dies (sovint, la meteorologia no acompanya), algun mercat fa la guitza... Aquest any, les notes més negatives són el descens del mercat rus i l’ajornament de l’inici de temporada; només l’estació d’Arcalís va poder obrir el cap de setmana de la Puríssima i no va obrir al 100% de les condicions. Malauradament, també he de parlar de dos accidents. Que una persona mori esquiant, no té cap sentit. És molt dolorós i, sens dubte, la nota més negativa.
 
– Quina afectació han tingut aquestes «notes negatives»?
– En el cas del descens del mercat rus, ho vàrem anticipar i per tant compensar. El cert és que tampoc esperàvem que la davallada seria tan accentuada com ho ha estat. Per sort hem tingut altres clients que van funcionar molt bé, pel que hem pogut acabar una temporada digna. Amb menys dies d’esquí que l’anterior, però per sort el resultat ha estat positiu i superior al de l’any anterior. S’han fet molts esforços en la millora de serveis, i això s’ha notat.
 
–Com per exemple?
–Els serveis estan especialment pensats per al client. Hem lluitat amb l’escola per assolir certificacions úniques a Europa, per exemple, o el Restaurant del Pla de la Cot, amb ambient de dia i de nit. Les millores han fet que la satisfacció del client fos més elevada; els serveis estan a l’alçada i la gent els usa, el que ens beneficia. Hem millorat el producte d’anys anteriors, qui el conegui en trobarà un que ha estat millorat a tots els nivells.
 
–En què ha consistit la millora?
–Sense tenir en compte que ens falta el telecabina per causa major, s’ha fet un manteniment molt més acurat en tots els circuits del Bike Park i se n’han construït de nous, millorat dels accessos, renovat i recol·locat la cartelleria, el sistema de transport de les bicicletes, del que n’hem doblat la capacitat... Són coses molt visibles per a l’usuari. Hem mirat d’emfasitzar la funcionalitat de les coses, cercant sempre la satisfacció del client. 
 
–Quines novetats sumaran a les millores la propera temporada?
–Et seré honest, invents els justos. Hi ha una línia de país que compartim tots; no seria raonable que seguíssim una política diferent a la d’Andorra Tursime, els hotels, els comerços i estacions... Portem una línia consensuada. Tinc clar que la inversió que portem fent des fa uns anys a França es nota, hi seguirem tot i que el retorn sigui lent. Hi ha altres mercats on hem d’afluixar i potenciar-ne d’altres, com el polonés, per exemple. Tinc una visió personal molt clara: tot i que la diversificació dels mercats és important i obre perspectives  que hem de treballar, hi segueix havent molta dependència del mercat espanyol. Jo crec que serà una de les claus de l’èxit de les temporades que venen. La pseudo-recuperació té repercussió a Andorra.
 
–No hi ha nous projectes en ment?
–Els projectes van i venen i tenim zones a les que podem treure molt de rendiment. Però per ara no presentarem novetats. Seguirà operant el restaurant de les Portelles, el més alt dels Pirineus, si no recordo malament. Seguirem impulsant les propostes que hem tingut fins ara perquè ofereixen molt i fan de la visita un moment especial. El problema és que a l’estiu l’estació és només un complement a l’oferta global.
 
–Quins objectius estivals tenen?
– Els objectius eren molt clars. Veníem parlant de 10 mesos d’explotació amb el forfet anual ‘bike and ski’. Havíem posat il·lusió en començar l’1 de maig tot i acabar la temporada d’hivern només 15 dies abans. Malauradament hi ha hagut aquest incident al telecabina que ha variat una mica la situació. És difícil valorar fins a quin punt afectarà o no, però estem implicant els màxims esforços per minimitzar els perjudicis de la situació.
 
– Però fan campanya per atraure turistes.
–Evidentment: tenim moltes opcions a oferir. A les muntanyes s’hi poden fer moltíssimes activitats que són vàlides per a tots els públics.
 
–I la gent d’aquí?
–De fet, ara a l’estiu, l’única activitat que té capacitat d’atraure clients de fora –honestament parlant– és el Bike Park. La resta és difícil. Avui, perquè fem accions de push molt potents portant el Cirque du Soleil o els Mundials de mountain bike. Però si no a l’estiu, la gent ve a Andorra sense una idea clara de per què ve: tranquil·litat, temps més agradable, cultura, muntanya, museus... Però no hi ha un imant com és l’esquí. El fet de fer campanyes internes i que el client que arriba conegui tota l’oferta de què pot fer és important.
 
– Satisfets amb les actuacions d’Andorra Turisme, doncs? 
–Sempre es pot millorar, però el cert és que el Govern ha augmentant considerablement el pressupost del sector i no ens podem queixar perquè el diàleg és fluid, permanent i la nostra participació també ho és en tot el que es decideix. Anem molt combinats, com crec que no podria ser d’una altra manera en un país petit com és el nostre, que sumem forces i anem a la una. Nosaltres ens centrem la qualitat del producte, línies i estratègies pròpies per maximitzar el nostre potencial.
 
–Com?
–No podem deixar de parlar dels mundials en perspectiva. L’esdeveniment esportiu més important de la disciplina fora dels Jocs Olímpics amb la garantia, com ja va anunciar el cònsol de la Massana, David Baró, que el 2016, 2017 i 2018 hi haurà una continuïtat. Estem motivats i convençuts que fem el millor pel nostre destí però també per a Andorra, perquè posicionem el país i donem una imatge potent, sobretot de cara a l’estiu, quan al país més li cal. De cara a l’hivern, el Freeride World Tour, ens ajuda a emetre un missatge internacional potent i de qualitat. Des del nord ens miren amb desconfiança, però formar part d’aquest projecte juntament amb Chamonix, Alaska... Passa un missatge contundent del que tenim a Andorra.
 
–Molta incidència al país però sobretot a la Massana i Ordino. S’hi impliquen?
–Absolutament. Això comença als comun, amb la seva participació al 100%. Els responsables finals són els cònsols, nosaltres només som executors. Però sense la determinació política això no seria possible. 
 
–Temen les imminents eleccions, doncs?
–En cap moment, això va més enllà de qualsevol color polític, equip comunal... Hi ha una visió de país que va més enllà d’allò polític.
 
–Sortint una mica de la línia... Creu que l’afer BPA els afectarà?
–Se’ns dubte. S’està gestionant amb la màxima diligència i el millor possible, però està clar que afectarà. En el nostre cas ens toca amb algun client perquè els està costant pagar-nos; tenen els diners a BPA. En el nostre cas, però, és marginal. La preocupació en aquest afer és més personal.
PUBLICITAT
PUBLICITAT