PUBLICITAT

ORIOL SOLÀ

ORIOL SOLÀ: «Hem volgut fer entendre i normalitzar l’hemiparèsia»

Oriol Solà
Oriol Solà
El periodista i escriptor Oriol Solà presenta la seva darrera obra literària Mig adormits, un conte infantil que –sota una narració verídica– explica la vida quotidiana d’en Pol Makuri, un noi d’Igualda que pateix hemiparèsia. Solà ha estat treballant a Andorra en el món de la comunicació, però des de fa uns tres anys, ha decidit centrar-se més en l’ampli ventall que li ofereix la literatura.  
 
–Com sorgeix ‘Mig adormits’?
–Quan vaig marxar d’Andorra vaig conèixer a l’Elisabet Serra, una noia d’Igualada que es dedicava a fer il·lustracions i que tenia ganes de fer un conte o algun projecte diferent. L’Elisabet coneixia al Pol, el protagonista del conte, i quan em va explicar la seva situació i em va comentar que tenia la idea de fer alguna cosa vaig creure que era el moment de fer-ho. Així, els tres ens vam posar d’acord i vam decidir fer un conte per poder explicar la vida d’en Pol. 
A més, també vam fer el conte per intentar fer entendre una mica als més petits que és l’hemiparèsia i per poder normalitzar una mica aquesta condició neurològica que altera la meitat del cos. 
 
–És un conte que mostra valors...
–Jo crec que sí, el conte és un exemple de tenacitat, d’esforç i de lluita. En Pol té la virtut que de la ‘mala sort’ en treu oportunitats. Sempre intenta donar la volta a la situació negativa que pot viure en aquell moment. I aquesta actitud de tornar-se a aixecar quan es cau i voler seguir endavant també l’hem volgut traslladar al conte. També és cert que per fer els conceptes entenedors i traslladar el que volíem explicar d’una forma més planera, hem escrit el conte des d’un punt de vista simpàtic i quotidià perquè pogués arribar millor als petits.
 
–Quines situacions es descriuen? 
–Són situacions –per a nosaltres– senzilles, però per a un noi com el Pol, poden esdevenir més complicades. Com pot ser fer una foto, lligar-se les sabates o utilitzar el ganivet per menjar. Situacions del dia a dia que per a nosaltres són una cosa més i que ell, tot i tenir dificultats, sempre troba la manera de resoldre-ho. 
 
–Fa un any que també va sortir la seva primera novel·la.
–Sí, ahir vaig aprofitar per tornar-la a presentar juntament amb Mig adormits, però ja fa un any que es va donar a conèixer a Andorra. La novel·la es titula Arquitecte dels papers estripats i narra la història d’un noi que enganxa els papers estripats que es va trobant per terra o a les papereres, intentant recuperar-ne el sentit inicial… El protagonista porta al màxim una de les seves aficions, fins al punt de convertir-la en una obsessió malaltissa. I així emprèn un viatge singular, endut per la seva passió i posant fins i tot en perill la confiança i l’estabilitat d’una relació amorosa tot just iniciada. L’obra també mostra el que es vol en contraposició al que convé, l’ideal en contraposició de la moral, la passió en contraposició de l’obligació o el tema de les relacions a distància. 
 
–Té més obres?
–També he fet un recull de relats curts (Llunàtics, descabalats o caparruts?) i una novel·la –per dir-ho així, perquè té poc més de 70 pàgines– (Tota una vida de regal). 
 
–És un escriptor amb molts fronts oberts, perquè també ha fet poesia.
–Jo crec que l’avantatge del món de la comunicació en general i el de la literatura, també per extensió, és prou ampli per anar fent diferents coses i això fa que tot plegat sigui una mica més amè i menys repetitiu.  A més, jo crec que en funció del que es vulgui expressar cada una de les modalitats literàries et permet fer-ho d’una manera o d’una altra, per tant, a partir del que vull explicar busco quina és la modalitat que em permet dir-ho de la millor manera. També és cert que hi ha textos que comencen sent un relat breu i que després, per riquesa o perquè veig que té més potencial, acaba sent una obra més llarga, com una novel·la. Són diferents llenguatges però al final acaba sent literatura.
 
–En un futur, tornarà al món de la comunicació?
–Segurament, m’agrada massa. 

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT