PUBLICITAT

«Volem solucions, ja!»

Més de 250 persones es van citar pacíficament a la seu central de BPA per manifestar el seu desencant

Començava a caure el vespre i el dia esdevenia mandrós. Una bona representació d’afectats pel cas BPA estava citada a les set del vespre a la seu central, a l’Avinguda Carlemany, per manifestar-se pacíficament i cridar un ja n’hi ha prou que fa mesos que ha deixat de ser metafòric. Més de 250 persones, entre clients, treballadors, i familiars d’afectats, van trobar-se per reivindicar els seus drets i per intentar pressionar al Govern. Volem solucions, ja!, el missatge més repetit i el lema que exhibia una pancarta que es va mostrar durant tota la concentració. Nens i no tan nens amb xiulets a la boca i fent soroll per escenificar un sentiment que està indignant al país i, sobretot, a la part afectada des que fa més de dos mesos va esclatar l’afer. 

Un treballador s’atura i em deixa anar: «El Govern s’ha tancat en banda i no acceptarà mai que s’ha equivocat. S’han carregat bona part del país i del sistema financer, perquè dubto que Andorra mai es pugui treure l’estigma». La angoixa de la gent creix exponencialment i molts mostren adhesius reivindicatius com «Joan Miquel, lliure ja!», «Volem la veritat» o «Volem respostes». Els crits de «Govern dimissió!» es confonien amb els incessants xiulets que van convertir la zona de Vivand en un esquelet de multituds. Josep María López, un treballador del grup d’empreses dels germans Cierco, va llegir un manifest on quedava reflectit que «la situació cada cop és més delicada, el Govern ha actuat amb poca transparència, sense informar correctament i no sabem com s’acabarà compensant als afectats». Abans, però, i a nivell personal, López va ser especialment crític: «Sortim per fer veure al país els atropellaments que està fent aquest Govern. Només volem justícia i que es deixi de maltractar la democràcia i passar-se les lleis pel forro. Estan actuant d’una forma irresponsable, inconscient i el temps està demostrant que menteixen i que només aporten excuses sense sentit. Exigim una solució».

Lluís Pérez, portaveu dels treballadors, va destacar que s’havien trobat amb l’administrador de l’AREB «per explicar com anirà el procés a partir del 26 de maig. Hi ha un planning espectacular de treball on hem de revisar tots els comptes de clients. Hi ha hagut una fase prèvia on ja s’han verificat prop de 1.500 comptes i ara entrem en la fase definitiva on s’analitzaran absolutament tots els comptes de l’entitat» –uns 26.000– i, d’aquesta forma, garantir que els diners tenen un origen lícit i facilitar una futura solució. 

Una dona amb una samarreta negra on es podia llegir Afectats BPA no emetia gaire senyals d’optimisme: «No crec que tot això s’acabi de solucionar. El meu marit és treballador i vinc a fer-li costat, però fins que no salti el Cap de Govern, no avançarem. S’han fet molt malament les coses. A més, tot plegat, en ser un país petit, acabarà per afectar a tots els bancs». Un treballador també ho veia «tot molt negre. És un tema que s’ha portat fatal des del començament i sense entrar en el fons, parlo només de la forma. Crec que si hi ha hagut responsabilitat, que paguin i ja està. Estic segur que no trobaran res dolent i, si n’hi ha, serà un percentatge mínim, com a qualsevol altre banc». Lluís Ferreira, un client i treballador que forma part d’un grup digital –impulsat per xarxes socials– on s’han trobat afectats, assegurava que «volem transmetre el nostre malestar, que se’ns vegi i fer veure ens trobem en una situació que ni hem provocat ni hem desitjat mai. Hi ha molts casos de clients que necessiten els seus estalvis per arribar a final de mes i han de demanar ajuda a amics i familiars». Passades les vuit del vespre, la gent començava a plegar les pancartes i a marxar amb la esperança de poder trobar aviat respostes.

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT