PUBLICITAT

LA SEU D'URGELL

El fons gràfic del portadista del ‘Capitán Trueno’, a l’arxiu de la Seu

El dipòsit aplega la col·lecció d’imatges que utilitzava el dibuixant per a les seves creacions

Per JOSEP ROMERO

Col·lecció de revistes i publicacions clàssiques
Col·lecció de revistes i publicacions clàssiques | El Periòdic
El fons documental gràfic del dibuixant Antoni Bernal, que va morir al setembre de fa dos anys, es troba des de fa unes setmanes en una sala de l’arxiu comarcal de l’Alt Urgell per començar els treballs de catalogació i digitalització. Una feina que durarà entre dos i tres anys, un temps que permetrà conèixer una mica més l’obra de l’autor que al llarg de la seva trajectòria professional va realitzar un munt de cobertes per a un important nombre de publicacions. 
 
Possiblement les generacions més joves desconeguin aquelles portades per a la sèrie ‘Joyas Literarias Juveniles’ de l’Editorial Bruguera, unes adaptacions al còmic dels grans clàssics de la literatura de tots els temps amb noms com Jules Verne, Alexandre Dumas, Walter Scott o Edgar Allan, entre d’altres. ‘L’illa del tresor’, ‘Cinc setmanes en globus’, ‘Ben Hur’, ‘Les aventures de Tom Sawyer’, i tants altres èxits. I com no, en el món de la vinyeta títols mítics com poden ser ‘El Capitán Trueno’, ‘El Jabato’ o ‘El Corsario de Hierro’,... amb els guions de Víctor Mora. 

Arxiu comarcal
 
Tot el material de Bernal ha quedat dipositat a les dependències de l’arxiu comarcal a la Seu d’Urgell gràcies a les gestions fetes per un amic de l’il·lustrador, en Joan Gispert, veí del municipi alturgellenc de Cava dedicat al món del disseny, que va convèncer a la família de la necessitat que el fons documental pogués tenir una utilitat, més enllà de la seva mort, com objecte d’estudi per tal de conèixer una mica més la seva obra. 
 
Ara es tracta «d’intentar relacionar els models que seleccionava a través, o bé de les imatges dels punts dels llibres que col·locava en determinades pàgines de diferents publicacions, o bé de la col·lecció de retalls de gràfics que utilitzava», segons comenta el director de l’arxiu, Julio Quilez. En total són 12 metres lineals de material que poden equiparar-se a unes 120 capses. Una producció que a partir d’ara serà objecte d’anàlisi pels especialistes. 

Les carpetes 
 
Sens dubte la seva etapa més coneguda és la del seu pas per l’Editorial Bruguera amb un ritme de producció que va arribar fins a  tres portades setmanals, i fins i tot a cinc, el que el va permetre conèixer a companys com Francisco Ibáñez o Víctor Mora, entre d’altres.  
 
El periodista i expert coneixedor de l’obra del dibuixant, Joaquim Noguero -que va accedir als arxius en vida de l’artista- assegura que de les seves carpetes «en surten fotos i dibuixos de tota mena...dels calaixos Bernal no para d’extreure’n retalls diversos...pàgines i pàgines que s’amunteguen en diverses carpetes o fins i tot en volums preparats per tenir-los més fàcilment a mà». 
Noguero va poder veure entre aquest munt de carpetes com el pintor conservava escenes, per exemple d’aquelles del seu admirat Tarzan, que més tard va traslladar a l’oli o a l’aquarel·la. És el gran autor de «portades meravelloses, portals de l’aventura, portaestendards de la llibertat lligades als grans espais oberts i portadores fantàstiques de vida». 

Temàtiques 
 
La col·lecció permetrà entendre les seves principals fons d’inspiració i corroboraran quines van ser les seves temàtiques preferides: els avions, els mitjans de transport, els animals, els celatges, els mars, els paisatges en general, els éssers fantàstics, el far west... tot plegat forma part destacada de la seva producció.  
 
Noguero explica que «hi va haver una mica més d’una dècada en què la seva presència al quiosc era gairebé absoluta: portades de novel·letes populars com les de Marcial Lafuente Estafanía i Corín Tellado, col·leccions històriques, o de ciència-ficció o d’arts marcials, o de terror, més les sèries d’èxit de Víctor Mora o la mateixa col·lecció Joyas Literarias Juveniles, entre tantes d’altres». Els treballs que comencen ara permetran, sens dubte, saber una mica més del llegat deixat per aquest geni del dibuix. 

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT