PUBLICITAT

Escaldes-Engordany

Els auditors de l’OMT tenen «poca confiança» amb la Fundació Themis

Els dubtes neixen per la diferència de dates en què Espanya i Andorra han de presentar els informes financers

Per LÍDIA RAVENTÓS

L’oficina de la Fundació Themis situada a Andorra la Vella.
L’oficina de la Fundació Themis situada a Andorra la Vella. | TONY LARA
Els auditors de l’Organització Mundial del Turisme (OMT) consideren que el control intern de la Fundació Themis –en la qual l’OMT té el 50% de la participació i l’altra meitat està controlada pel Govern– «presenten moltes debilitats i, per tant, ofereixen poca confiança». Unes acusacions a les quals el director executiu de la Fundació Themis, Omar Valdez, va respondre ahir en declaracions a EL PERIÒDIC que no només estan sotmesos a l’auditoria del Tribunal de Comptes, sinó que també passen «controls i verificacions» com a membres de l’OMT.

La polèmica entre les dues entitats neix arran de la presentació de l’informe financer del 2015 de la OMT que va tenir lloc a Màlaga entre el 9 i l’11 de maig i que va ser exposat pel seu secretari general, Taleb Rifai. Un informe que no es pot tancar definitivament per la falta d’informació provinent del Principat sobre els comptes de la Fundació Themis. I aquesta manca d’informació es deu a una diferència pel que fa a les dates entre Espanya i Andorra en què és obligatori presentar els informes de les auditories, ja que el Principat els aprova amb un decalatge de dos anys. És a dir, mentre que l’Organització Mundial del Turisme amb seu a Madrid ja ha presentat l’informe financer del 2015, Andorra encara no disposa dels estats financers de l’exercici anterior auditats. Una manca de coordinació que provoca malestar a l’Estat veí.

Per aquest motiu i per tal «d’evitar que l’excepció expressada en el nostre informe d’auditoria es prolongui en el temps i es repeteixi de forma invariable en cada informe de l’auditoria de l’OMT», des de l’entitat mundial recomanen que «el Patronat de la Fundació Themis sotmeti els seus estats financers a una auditoria externa per la qual no només tenen competència sinó sembla que també obligació, segons el que estableix l’article 27 de la Llei de fundacions».

L’auditoria de l’Organització encarregada pel Govern espanyol en cap cas parlar d’irregularitat en els comptes presentats per la parapública andorrana però sí que subratlla que, segons la normativa del Principat, l’auditoria de la fundació «únicament pot ser realitzada pel Tribunal de Comptes d’Andorra o per un auditor designat pel Patronat de Themis per verificar els seus comptes». Per tot, des de l’Estat espanyol apunten que el millor «seria disposar d’una auditoria dels estats financers de la Fundació Themis emès per un altre auditor».

La resposta de la Fundació Themis/ En aquest sentit, Valdez va explicar que el Tribunal de Comptes contracta cada any una empresa diferent i externa a través d’un concurs públic per tal que realitzin les auditories de la manera més objectiva possible. «Per això nosaltres considerem que ja estem auditats per externs», va recalcar.
Unes al·legacions que la fundació també va fer davant les conclusions publicades pel Tribunal de Comptes a l’informe relatiu als treballs de fiscalització corresponents al tancament de l’exercici 2014. En dit document, l’organisme destacava que la fundació «no ha estat sotmesa a auditoria externa com preveu l’article 27 de la Llei de fundacions». En aquesta ocasió, la parapública ja va remarcar que estava sotmesa als controls de l’OMT i «tant mateix, la Fundació està fiscalitzada per intervenció general del Govern i pel Tribunal de Comptes». Amb aquests arguments, Valdez justificava que l’entitat està «suficientment fiscalitzada i auditada i per tant considerem que ja donem compliment al que estipula l’article 27».

A més, el director executiu recorda que «som una organització de dimensions petites i fer una doble auditoria ens suposa un cost important per nosaltres a més que ens podria portar a contradiccions ja que  no tots els auditors fan èmfasis en els mateixos aspectes». També va afegir que «ens obliguen a complir amb la Llei general de Finances Públiques i nosaltres no tenim la mateixa estructura d’altres empreses més grans com FEDA o els comuns». Per això, des de la Fundació Themis demanen que s’adapti la legislació vigent per a organismes més petits.

Així mateix, va exposar que «aquest informe s’ha aprovat sempre per unanimitat en sessió del Consell General, si bé amb un decalatge de dos anys, corresponent als procediments habituals d’Andorra». És a dir, l’informe que es presenta cada any a l’OMT s’audita pel Tribunal de Comptes i s’aprova pel Consell General però dos anys més tard, és per això que l’Organització encara no compta amb l’auditoria del 2015 i no ho farà fins a finals d’any o principis del que ve. 

Què és i què fa la Fundació Themis? 

-La Fundació Themis està establerta al Principat des de l’any 1998 mitjançant un conveni de col·laboració entre l’Organització Mundial del Turisme (OMT) i el Govern d’Andorra. 
 
- La participació de l’OMT a la Fundació representa un 50% i la resta la controla l’Executiu. 
 
- L’entitat és responsable a escala mundial d’aplicar el programa de treball en matèria d’educació i formació de l’OMT per tal de millorar la qualitat i la competitivitat del sector. 
 
- Des de l’octubre del 2014 el president honorari és Enric Pujal Areny. 
 
- Entre les activitats que ha realitzat, hi ha la participació en el Congrés de Neu i Muntanya o un estudi del potencial de la Vall del Madriu.

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT