PUBLICITAT

Escaldes-Engordany

Andorra no aconsegueix atreure turisme mèdic

El sector es queixa de la complexitat dels tràmits, de l’IGI mèdic i de la difícil accessibilitat al Principat / Les empreses de salut apunten que cal ampliar l’oferta i demanen més suport per part del Govern

Per LÍDIA RAVENTÓS

El doctor Hanneken, en les instal·lacions de la seva clínica.
El doctor Hanneken, en les instal·lacions de la seva clínica. | TONY LARA
andorra segueix sense ser un referent en medicina malgrat la voluntat de l’Executiu de lluitar per l’obertura econòmica i convertir el Principat en una destinació de turisme mèdic. La complexitat dels tràmits que han de fer les empreses per intal·lar-se al país, l’IGI que s’aplica als serveis mèdics i la difícil accessibilitat són les tres causes principals que destaca el sector privat de la salut que ha decidit apostar per oferir un servei sanitari diferenciat amb la intenció d’atreure usuaris forans. Amb l’objectiu que el Principat aconsegueixi la reputació en aquest àmbit de la qual ara no disposa, el sector sanitari demana més suport per part del Govern amb accions que potenciïn el sector i més simplificació en els tràmits burocràtics.

El director mèdic de VallmedicVision, el doctor Hanneken, explica que «el turisme mèdic no és fàcil perquè hi ha molta competència» però insisteix en què «el Govern hauria de donar suport i ajudar al sector com a mínim per treure els frens que ara existeixen». A més, assegura que és l’únic país que imposa un impost en els serveis mèdics. «Aquí els pacients també han de pagar l’IGI, és una característica negativa que no existeix en cap dels altres país del món que jo conec». Segons va detallar l’oftalmòleg, l’IGI del 4,5% que ha d’aplicar a les seves cirurgies «debilita a molts pacients» perquè comparen preus i taxacions d’altres països i no vénen. «Encara que només sigui del 4,5%, si parlem d’una cirurgia de tres o quatre mil euros és un complement a tenir en compte», va aclarir.

Millorar l’oferta/ Un dels factors que manquen perquè el projecte de convertir Andorra en una destinació de turisme mèdic sigui una realitat, és una oferta de qualitat més àmplia. De fet, el clúster mèdic impulsat pel Govern comptava l’octubre passat amb onze empreses del sector. D’aquestes però, només dues es dediquen a oferir serveis que puguin atreure clients d’altres països. «Per oferir coses interessants pel turisme mèdic necessites metges que tinguin una bona oferta», manifesta el doctor especialitzat en oftalmologia que recorda que bons professionals «no tenen temps per passar tràmits tan complexes» i remarca que l’obligació de l’Executiu és facilitar l’entrada als millors del sector per tenir una oferta de qualitat.

Reclamen un heliport/ Per tal de facilitar l’accés al país, des del sector privat sanitari demanen que es construeixi el més aviat possible l’heliport o que, en el seu defecte, es potenciï l’ús de l’aeroport d’Andorra-La Seu d’Urgell ja que asseguren que això triplicaria el nombre de consultes que fan a pacients internacionals.

En aquesta mateixa línia es mouen les estadístiques que destaquen que els clients no volen fer més de sis hores de viatge per arribar al destí on realitzaran el tractament. El que significa que Andorra podria cobrir gairebé tota la Unió Europea.

El perfil del turista mèdic/ Cal destacar que el perfil de clientela que viatja en busca d’aquests serveis de salut són persones de classe mitjana-alta i majors de 45 anys. Segons el responsable de comunicació de VallmedicVision, Sergi Valls, es tracta de pacients que acostumen a visitar el país acompanyats de la seva parella i en ocasions també dels seus fills i que passen entre un i sis dies al Principat, per la qual cosa generen un impacte en l’economia andorrana amb la despesa que realitzen.

Tal com va desenvolupar Valls, més del 90% de les persones que viatgen per motius de salut per tot el món no tenen en compte els preus. De fet, només un 9% ho fa buscant un servei low cost. Un 40% tria els centres per la qualitat dels tractaments que ofereix i un 32% ho fa buscant una millor atenció. 

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT