PUBLICITAT

Escaldes-Engordany

L’andorrà opta a l’estiu per Cuba, Japó, Estats Units i el Mediterrani

L’any passat va haver-hi un increment de vendes a les agències de viatges que al 2016 s’ha estabilitzat

Per IVÁN MOURE

Un home s’atura a l’aparador d’una agència de viatges a Escaldes.
Un home s’atura a l’aparador d’una agència de viatges a Escaldes. | TONY LARA
Serà, o potser no, per l’intent de normalització de vincles amb els Estats Units i un possible futur sense la dictadura castrista, però el cert és que Cuba s’ha posat al capdavant del llistat de destins escollits per anar de vacances de l’andorrà. Com no, el país que presideix Barak Obama, que mai passa de moda, com també la costa mediterrània tornen a estar entre els llocs que escull la gent del Principat. Aquí s’afegeix un altre país no habitual com és Japó, que es mou per les posicions capdavanteres del rànquing, tot i no ser un viatge barat ni tenir cap distintiu a oferir en relació a estius anteriors. Així doncs, no tot és sol i platja a l’hora de decidir.

Aquest rotatiu ha contactat amb algunes de les agències de referència del país i és Viatges Pantours la que més demanda està tenint de vacances a Cuba. «És estrany, però s’ha tornat a posar de moda i s’ha convertit en el nostre destí estrella», va assegurar el director, Josep Maria Jordana. El més curiós és que al seu local abunda la visita de pares de família, amb un o dos fills, que busca un viatge a mitja distància. «Són d’última hora, gairebé no planifiquen amb temps i miren opcions per Menorca i diverses ciutats d’Europa: Londres, París i Roma principalment», va apuntar.

DUBÁI, EN AUGMENT / No fallen, però les demandes als Estats Units, en segon terme Canadà i llocs exòtics com Indonèsia o Tailàndia, a més de Dubái, que des de l’estiu passat comença a pujar posicions «per tenir bon preu, platja i un vol directe des de Barcelona». A Pantours està perdent pistonada el creuer però en general, el ritme de vendes és el mateix que l’any passat: «Fa dos anys que vam notar una pujada en les vendes i ara estem a un ritme similar al de l’any passat», va detallar Jordana.

Viatges Pyrénees s’atreveix a aportar dades a la millora que està tenint. «Al primer quatrimestre d’aquest any hem pujat en un 14% respecte del 2015», va afirmar la directora, Imma Codina. En aquesta agència les preferències per viatjar són al juny, juliol i setembre: «Com l’agost és el més turístic hi ha molt andorrà que treballa», va justificar. Amb tot, el seu client és més de preparar les vacances amb antel·lació, sobretot parelles amb més d’una setmana de temps i amb pressupostos més alts que en anys anteriors que volten entre els 1.500 i els 2.000 euros per cap. Un dels destins top és Estats Units: «La gent fa tours i és tan gran que mai no passa de moda», intenta argumentar la directora. També ha sorprès Indonèsia, Japó i en segon terme hi ha la costa mediterrània: «Balears, Canàries, Sardenya, Còrsega, les illes gregues...».

AUGMENT A L’ÚLTIMA SETMANA DE MAIG / Viatges A Mida posen al mateix ritme de vendes els viatges llargs exòtics tipus Indonèsia, Taliàndia, Japó Vietman i les Maldives com els propers a les Balears, Andalusia, Grècia i d’altres punts de la costa mediterrània. «Portem un ritme bo, fa dos anys que la gent torna a tenir ganes i pressupost per fer vacances», expliquen des de l’agència, que en aquest mes de maig ha tingut un sorprenent augment de vendes per la setmana de vacances escolars. «Viatges en família, cars i d’última hora», detallen per evidenciar que la recuperació econòmica del ciutadà és ja un fet al Principat.

Viatges Becier incideix en la tendència a buscar com a destí els Estats Units –principalment Nova York– i sobretot Japó en els desplaçaments transoceànics. Quant a viatges curts, cap novetat. Sol i platja: «la costa catalana i les Balears, principalment», asseguren, tot afegint: «Els creuers mantenen un bon estatus. Nosaltres hem notat que continuen a l’alça, tot i que lleugerament».

El ritme de vendes no ha variat gaire i es manté similar al de l’any passat per aquestes dates, tot i que aquesta vegada «hem notat que tenen més pressupost». Aquest es mou en prop dels 3.000 euros en viatges llargs i uns 750 per als més propers. El perfil de client que més abunda per a Becier són famílies amb fills.

Per últim, Relax Viatges nota que la gent «torna a tenir ganes de moure’s». Aquesta agència ha notat que la llargada de les vacances és més curta i que es planifiquen amb més previsió. Venem de tot i molt. A l’estiu tiren més els destins europeus que els de fora i també els creuers pel Mediterrani, que han pujat des que hi ha sortida des de Barcelona. A llocs com el Carib, per exemple, no és l’època més idònia».

Així doncs, cada agència mostra un perfil diferent de clientela i també varia el rànquing de destins. Això sí, totes tenen un denominador en comú: els noms dels llocs. Venuts en més o menys mesura, gairebé sempre són els mateixos. 

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT