PUBLICITAT

MONTFERRER-CASTELLBÒ

El touroperador britànic Neilson provarà l’aeroport el pròxim hivern

Aeroports de Catalunya ha iniciat l’estudi de viabilitat de modificació de l’espai aeri perquè Aviació Civil aprovi la navegació instrumental

Per ESTHER JOVER MARTIN

La terminal de l’aeroport Andorra-la Seu d’Urgell, ahir.
La terminal de l’aeroport Andorra-la Seu d’Urgell, ahir. | MARICEL BLANCH
El touroperador britànic Neilson Holidays pretén provar el pròxim hivern l’Aeroport Andorra-laSeu d’Urgell per portar esquiadors al Principat. La companyia organitzarà paquets turístics durant les setmanes de més demanda, sobretot al febrer i al març, des d’algun aeroport britànic.

«Nielson veu interessant l’aeroport perquè la clientela guanya un dia d’esquí», va comentar ahir el director d’Aeroports de Catalunya, Jordi Candela. Amb tot, com que Nielson treballa habitualment amb l’aeroport d’Alguaire per portar els esquiadors a Andorra, tot estarà preparat per si la visibilitat no permet l’avió aterrar i/o enlairar-se a la infraestructura pirinenca i s’ha d’anar a Lleida.

Candela va visitar ahir les instal·lacions aeroportuàries convidat per l’Empresa Familiar Andorrana (EFA). Una dotzena de representants d’empreses del país –MoraBanc, Ferba, Casa Josa i Rossell-Jordana Patrimonial, entre d’altres– van desplaçar-se ahir al matí a l’aeroport per conèixer de primera mà el futur de l’equipament.

El president de l’EFA, Josep Maria Cases, va puntualitzar que «el fet que vinguin avions ho hem de resoldre nosaltres, amb participació del Govern d’Andorra, i pensem que si hi ha les mesures de seguretat perquè vinguin vols, sense dubte en vindran». Cases va afirmar que l’EFA ha tingut diversos contactes amb importants empreses interessades en operar a l’aeroport. Amb tot, l’empresari va advertir que «no hi ha cap companyia que es vulgui jugar la salut i la seguretat de la seva clientela sense saber si podrà aterrar o no». A més, va recalcar que l’interessant per a Andorra és que aterrin vols de fora de l’espai Shengen sense necessitat de visat i que els passatgers es desplacin fins al Principat. «Això es pot resoldre de diverses maneres: des d’un policia que viatgi dins de l’autobús fins a la frontera, o amb un helicòpter que anés fins al futur heliport d’Andorra, un dels principals problemes que s’han de resoldre ràpidament».

Les companyies hauran de fer números per saber quants passatgers necessiten perquè els sigui rendible volar a Ginebra, París o Madrid, per exemple. «Creiem que Barcelona no és una destinació adequada», va matisar. «L’important és que Andorra tingui aeroport, perquè això ens situa en el mapa, però ha d’oferir les garanties necessàries», va resoldre.

CREIX L’ACTIVITAT / La directora de l’aeroport, Cristina Pastor, va subratllar que l’objectiu és acollir vols comercials, amb naus d’una capacitat de 50 passatgers. De fet, la infraestructura ja està preparada per rebre’ls, però falta que alguna companyia s’hi decideixi. Les sis operacions que Viatges Regina va realitzar l’estiu passat –190 passatgers entre Madrid-Andorra-Palma de Mallorca– són els primers vols comercials, és a dir, amb passatgers amb bitllet, que s’han fet a l’aeroport.

L’activitat a la infraestructura, però, no s’atura: l’any 2015 es van realitzar 2.000 operacions (transport de passatgers i/o mercaderies), i en el primer semestre d’enguany, el nombre d’operacions ha augmentat un 45% respecte el mateix període de l’any passat. «Tenim 10 aeroports espanyols per sota en nombre d’activitat», va especificar Pastor.

SISTEMES D’APROXIMACIÓ / L’aeroport ubicat al municipi de Montferrer-Castellbò és, actualment, un aeroport «visual», és a dir, que la persona que pilota un avió ho fa segons el seu camp de visió: si hi ha núvols, no pot aterrar ni enlairar-se. La limitació dificulta l’activitat a la pista i Aeroports de Catalunya vol dotar la infraestructura d’un sistema d’aproximació (s’anomena NDBDME), un instrument aeronàutic que dóna indicacions per aterrar o enlairar-se encara que hi hagi poca visibilitat.

Per dotar-se d’aquest sistema, però, falta el vistiplau definitiu d’Aviació Civil –que depèn dels ministeri de Foment i de Defensa espanyols– que permetin «modificar l’espai aeri», va aclarir Candela. Des d’Aviació Civil s’ha demanat a la Generalitat un altre informe de viabilitat que ja ha estat encarregat i s’espera tenir a finals d’any. Després, «renegociarem amb Espanya», va afegir el director d’Aeroports.

Paral·lelament, també es treballa per equipar l’aeroport amb un sistema GPS, que també servirà per esquivar les inclemències meteorològiques. «Hi ha aeroports europeus, per exemple, a Noruega, que són plenament operatius amb els sistema GPS sense cap ajuda instrumental convencional com el NDBDME que en un futur també serà operatiu a l’Aeroport Andorra-laSeu», va especificar Candela. Sobre terminis, el director no es va voler aventurar perquè depèn de l’Agència Estatal de Seguretat Aèria.

Quant als vols nocturns, el que caldria és balisar amb senyals lluminosos la pista i l’entorn per facilitar l’enlairament i l’aterratge. Si la visibilitat és bona, volar de nit no depèn dels sistemes d’aproximació que persegueix l’aeroport.

D’altra banda, la instal·lació està preparada per funcionar com un aeroport de vols comercials: ja disposa del mostrador de check-in, l’arc de seguretat, d’oficina de control de passaports de la Policia Nacional, tant per als passatgers que marxen com per als que arriben, una sala de la Guàrdia Civil per al control tributari, un racó privat per registrar l’equipatge, servei de handling (càrrega i descàrrega de les maletes a l’aeroport, adjudicat a l’empresa Pyrénées Flight Center), despatx per als Mossos d’Esquadra i, fins i tot, una sala per a deportats que no es troba dins de la terminal.

Un altre tema que depèn del Ministeri d’Interior espanyol és l’arribada de vols procedents de fora de l’espai Schengen. Actualment, quan arriba una avioneta de fora de l’àrea del conveni, la Guàrdia Civil hi acudeix i comprova la documentació, sense cap complicació.

Un dels avantatges de la mida de l’aeroport pirinenc és que no hi ha temps d’espera ja que tot el procés abans de pujar a l’avió és molt ràpid
Finalment, quant al projecte d’Andorra Airlines, ni Cases ni Candela van mullar-se sobre la viabilitat del projecte que, ara per ara, està aturat.

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT