PUBLICITAT

La minoria que la majoria no vol

  • EL COMERÇ ÉS CAPDAVANTER I ALGUNS MÈTODES S'HAN D'ERADICAR
EDITORIAL

El comerç andorrà ha estat punter o, millor dit, continua sent capdavanter. La marca An- dorra és signe de diversitat i al llargs dels anys s'ha sedimentat l'associació entre Andorra i bons preus. És ben cert, però, que el sector no travessa el moment més dolç. Als efectes d'aquesta crisi econòmica s'hi ha d'afegir la forta competència que suposen els grans magatzems als països veïns, d'on provenen la majoria de potencials compradors. Amb tot, les avingudes Meritxell i Carlemany continuen sent una passejada obligatòria per als turistes, alguns com a simple curiositat, i altres més àvids en l'adquisició de productes i articles en alguns dels molts aparadors que fan d'Andorra un país únic, que barreja natura, esquí, oci, cultura, i compres.

Sovint, de manera irreflexiva, hi ha qui treu valor a les xifres d'excursionistes, que són aquells que no pernocten al país i que, per tant, fan una despesa menor. Abans caldria valorar el pes d'aquests visitants d'un dia, que consumeixen i compren. No tots, evidentment, però potser més dels que les associacions de comerciants assenyalen.

Els mals del comerç no passen exclusivament per la disminució del poder adquisitiu, ni per la baixada del nombre de turisme. També s'ha de fer una autocrítica, valorar si els preus dels lloguers han estat objecte d'una escalada excessiva i analitzar si hi ha hagut una transformació i evolució en consonància als gustos dels consumidors. I és que no tot és basa en el diferencial de preu, que és un valor afegit que cal mantenir, però que per si sol no assegura la viabilitat dels negocis.

Hi ha altres factors: la qualitat, la especialització i el nivell d'atenció. La satisfacció del client és bàsica. De res servirien les inversions milionàries en promoció si el darrer graó, la venda, falla. Costa guanyar la confiança del compradors; perdre-la és molt més fàcil. Per això ha de preocupar la denúncia de l'Associació de Consumidors i Usuaris (ACU), en el sentit que alguns comerciants, àvids per oferir els preus més competitius, importen articles i productes de països de fora de la Unió Europea sense passar els obligats tràmits duaners, amb la qual cosa cauen en una irregularitat manifesta, i ofereixen uns articles que no disposen de la cobertura d'una garantia en cas de problemes.

Com sempre en aquests casos, és l'actuació d'una minoria la que perjudica la imatge de la majoria, que sí que actuen amb professionalitat. Segons l'ACU, aquestes irregularitats han estat exposades al Govern i, per tant, el Departament de Comerç les haurà de constatar i actuar amb celeritat i severitat, pel bé del comerç, i de la satisfacció dels clients.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT