PUBLICITAT

El turisme cultural és pràcticament insignificant

El turisme ha estat, des de sempre, molt vinculat al patrimoni i a la cultura d’una destinació. Aquest vincle es fa encara més fort a partir dels anys 70, quan la Unesco va desenvolupar la Convenció sobre la Protecció del Patrimoni Mundial, Cultural i Natural, que reconeixia el deteriorament del patrimoni a nivell mundial i es proposava conservar de forma activa i afavorir el coneixement i reconeixement d’aquest llegat per a les generacions futures.
El turisme cultural és la via per posar en valor i promocionar cultura, tradicions, història, festes i patrimoni, així com la promoció, protecció i difusió de les arts escèniques i de la música en qualsevol de les seves manifestacions.
Andorra és país turístic, però fins ara el turisme cultural no ha captat l’atenció de les administracions i molt menys dels visitants. Segons les dades que es van donar ahir durant l’acte de presentació del Pla estratègic dels museus d’Andorra 2017-2023, menys de l’1% dels turistes visiten algun equipament cultural durant la seva estada a Andorra.
Es tracta d’una xifra ridícula en un país que s’ha vantat del magnífic romànic, de la Vall del Madriu (envoltada de polèmica) o de l’oferta museística. És la clara demostració que la gestió cultural ha estat nefasta perquè no s’ha estat capaç de vendre l’atractiu del país, potser confiant encara amb el shopping o l’esquí, i alhora ignorant les veus que aconsellen una diversificació. Experiències, museus, patrimoni, folklore ... tot això engloba el turisme cultural, un dels que més creixen en poc temps a nivell mundial. Representa al voltant d’un 40% del total del mercat turístic internacional i ha seguit aquesta tendència durant els últims 25 anys. Actualment hi ha prop de 400 milions de turistes culturals cada any, viatjant internacionalment. Potser que aprofitem un pessic.

Comenta aquest article

PUBLICITAT