PUBLICITAT

CRISTINA PASTOR Directora de l’Aeroport Andorra-La Seu d’Urgell

CRISTINA PASTOR: «Les companyies decideixen si vénen, nosaltres estem preparats»

La directora de l’Aeroport Andorra-La Seu d’Urgell, Cristina Pastor, durant l’entrevista amb EL PERIÒDIC.
La directora de l’Aeroport Andorra-La Seu d’Urgell, Cristina Pastor, durant l’entrevista amb EL PERIÒDIC.
La Generalitat de Catalunya va comprar l’aeroport de l’Alt Urgell l’any 2008 amb la voluntat de reobrir-lo. Dos anys després es va reactivar com a aeròdrom d’aviació general, i el gener del 2014 va esdevenir aeroport comercial. Cristina Pastor n’és la directora des del 2014. / Per ESTHER JOVER MARTIN
 
–D’entrada, ens pot fer un repàs històric de la infraestructura aeroportuària?
–La família Betriu el va construir entre 1975 i 1980. L’any 1982 es va fer el primer vol, amb un Aviaco, entre Barcelona i la Seu. L’any 1984 es va tancar l’aeroport.
 
–El van tancar per qüestions meteorològiques, perquè els vols no es podien garantir?
–I per altres motius. L’aeroport pertanyia a un privat i suposo que hi deuria haver d’altres raons. Exactament no ho sé, però la gent recorda els retards i les cancel·lacions dels vols, suposo que això va influir moltíssim.
 
–I 30 anys després la Generalitat s’hi interessa i el compra.
–Sí, per renovar-lo i adequar-lo. A més, amb els estudis meteorològics que tenim podem comprovar amb els històrics que ha canviat moltíssim. El que es pretén amb aquest aeroport és acollir vols internacionals.
 
–El temps ha canviat molt?
–Sí, i tant. Per exemple, a Andorra pot estar nevant o plovent amb molta força i aquí no. 
 
–Per què és tan important per al territori l’aeroport? És una infraestructura estratègica per al turisme i els negocis?
–Perquè tenim un aeroport completament equipat per poder operar vols comercials, independentment dels sistemes d’aproximació. Som com l’aeroport de Reus, per exemple, tot i que més petit. El de Reus, però, disposa dels sistemes d’aproximació instrumental.
 
–Per a neòfits en aeronàutica... A què es refereix amb sistemes d’aproximació instrumental?
–L’aeroport actual és visual: si no veus, no aterres. L’aproximació instrumental és una radioajuda que tenen els pilots als quals se’ls informa quan i per on poden baixar a la pista. Estem treballant per aconseguir implantar el sistema anomenat NDBDME.
 
–Paral·lelalment, també es vol implementar un sistema GPS.
–Sí, però em sembla que no hi ha cap aeroport de tota la xarxa aeroportuària d’AENA que funcioni només amb el sistema GPS. 
 
–Els sistemes d’aproximació serveixen per aterrar quan no hi ha bona visibilitat.
–Sí, i hem demanat la modificació de l’espai aeri.
 
–Modificació de l’espai aeri?
–Vol dir que si ara la torre es comunica amb l’avió a una alçada, que normalment és per sobre de núvols, si n’hi ha, i ara demanem baixar l’alçada per sota de la capa de núvols i entrar directament. És un canvi molt tècnic. Aeronàutica!
 
–Un aclariment. Què són els vols comercials i què són els privats?
–El comercial és la persona que porta un bitllet d’avió. Passatgers. Un vol privat és d’una empresa que porta el seu personal o clientela, però sense bitllets d’avió, o un ultralleuger. L’estiu passat, Viatges Regina va realitzar els primers vols comercials.
 
–Quan hi hagi vols regulars comercials, podran conviure amb els vols privats?
–Sí, i tant. Hi ha molts pocs aeroports a l’Estat espanyol que es pugui combinar. 
 
–Quins serveis ofereix l’aeroport? S’hi pot llogar un hangar?
–No, perquè tots els hangars privats es van adjudicar l’any 2010 mitjançant un concurs. Si ara alguna persona necessita un hangar per utilitzar-lo com a garatge del seu avió ho ha de demanar a un dels privats. Aquí l’aeroport no hi entra, però voldríem disposar d’un hangar propi perquè cada cop hi ha més demanda.
 
–També hi ha escoles de vol.
–La d’ultralleugers i la de pilots comercials. 
 
–L’aeroport és de dimensions molt reduïdes, però insisteix que està preparat per funcionar com un aeroport comercial.
–Sí, sí, hem construït una terminal, perquè abans el restaurant en feia les funcions! La vam dissenyar conjuntament amb els cossos de seguretat. La terminal està pensada per processar una cinquantena de passatgers. Des que arribes fins que puges a l’avió passen només cinc minuts! No cal arribar dues hores abans com als aeroports grans, ni fer cues. Hi ha una sala d’espera però no serveix per res. Potser quan tinguem l’autorització per als vols de fora de l’espai no Schengen ens farà falta, perquè aleshores hi haurà control de passaports. 

–I ara, quan arriba un vol privat de fora de l’espai Schengen, com es controla?
–Per exemple, hi ha una empresa d’helicòpters andorrana que quan ve a l’aeroport ho comunica a la Guàrdia Civil i/o la Policia Nacional, i els agents vénen a comprovar la documentació.
 
–I quan es disposi del permís per als vols no Schengen?
–Doncs ho controlarà el personal de la Policia Nacional. A la terminal hi ha les cabines on ensenyar el passaport.
 
–També han dit que hi ha una sala per a deportats?
–Sí, que es podrà utilitzar quan tinguem la duana en funcionament. Nosaltres hem fet tot el que ens han demanat!
 
–Ara depèn de la voluntat política? Estem parlant d’Espanya, Andorra i Catalunya.
–Sí, nosaltres ja hem complert amb totes les demandes.
 
–Què passa amb Andorra Airlines? Es va anunciar amb bombo i platerets i, de moment, res de res.
–No en sé res. Són les companyies les que decideixen venir o no, és la seva política interna. N’hi ha que s’hi han interessat però, de moment, no han vingut.
 
–Quins permisos necessiten les companyies per venir a operar?
–Uns avions que compleixin la normativa de l’Agència Estatal de Seguretat Aèria. Això depèn dels ministeris i les institucions espanyoles. Nosaltres posem l’aeroport.
 
–Quins models d’avió poden aterrar a l’aeroport?
–Tipus ATR 42, amb capacitat per a una cinquantena de passatgers. També el model ATR 72, però limitat a les 50 places, tot i que en té 70 o 80. És un tema de pes, calor, etcètera.
 
–Abans parlàvem del temps, que ha canviat. L’aeroport es tanca molt per qüestions meteorològiques?
–No, no, hi ha molts pocs dies que es tanca per aquest motiu. Pot afectar més el vent que la visibilitat.
 
–Volen que l’aeroport sigui regional. Què vol dir?
–De muntanya. L’aeroport Andorra-laSeu és limitat, de muntanya, amb el tipus d’aeronaus i l’espai que té, com arreu d’Europa.
 
–Com és la relació amb el Govern d’Andorra?
–Molt bona. Tenim reunions sovint, tenim un conveni per a la seva promoció. 
 
–De fet, l’aeroport és una infraestructura estratègica per a Andorra, que situa al país en el mapa mundi. Però també cal que disposi d’un heliport per connectar.
–Bé, també es pot fer amb autobús. Viatges Regina ho feia així.
 
–Com va funcionar l’experiència dels primers vols comercials?
–La gent estava molt contenta. Hi van haver 190 passatgers, i ens destacaven que embarcar a l’avió es feia en un moment.
 
–Amb quins aeroports podem enllaçar des de la Seu?
–Depèn de la companyia. No han de ser necessàriament aeroports petits. El del Prat està ple d’avions ATR 72. Podem enllaçar on vulguem, el fonamental és estar dins de les rutes per connectar. 

Comenta aquest article

PUBLICITAT