PUBLICITAT

JOSEP MARIA GOICOECHEA Mediador de la CASS

JOSEP MARIA GOICOECHEA: «La mediació no és només una finestra de queixes»

El nou mediador de la CASS, Josep Maria Goicoechea.
El nou mediador de la CASS, Josep Maria Goicoechea.
Des d’inicis de setembre la CASS ha incorporat la figura del mediador per atendre més acuradament les queixes dels assegurats, els empresaris, els prestadors de serveis de salut i els mateixos treballadors. Josep Maria Goicoechea és l’encarregat de dur a terme aquest servei. / Per ESTEFANIA GRACIA
 
–Quin serà el seu paper com a mediador de la CASS?
–Hi ha dos aspectes bàsics que com a mediador de la CASS hauré de desenvolupar. Un és intentar resoldre les queixes de la gent que no estan d’acord amb alguna decisió que hagi pres la CASS respecte el seu problema, ja sigui malaltia, invalidesa... 

Però la mediació no és només una finestra de queixes, és també un mecanisme que en cas necessari, posa a dues persones –que estan en desacord sobre algun fet determinat– l’una davant de l’altra perquè parlin i arribin a un acord. Tot i que això amb el Consell d’Administració de la CASS no passarà (que tinguem per una banda el consell i per l’altra la persona queixant-se). El mediador serà el transmissor d’aquestes queixes i qui farà observacions al Consell d’Administració si pensa que la decisió no era la millor que es podia prendre. 
 
–Per tant, serà com una altra visió?
–Jo estic segur que el consell pren les seves decisions d’acord amb les normes, perquè no pot ser d’una altra manera. Per tant, les decisions que pren el consell les pren amb el convenciment que són les decisions correctes. Però una altra cosa és que això s’adapti a cada cas en particular. I si hi ha una observació a fer, el mediador és l’encarregat de proposar altres maneres de fer, però serà el Consell d’Administració qui finalment decidirà com fer les coses.
 
–Parlava de dos funcions. 
–Sí. La segona funció és fer observacions del funcionament intern de la CASS. Si com a mediador veig certes coses d’interès que no funcionen bé puc suggerir alternatives per donar solucions, i el consell decidirà si són efectuables o no. 
 
–Les antigues vies de queixa continuen obertes?
–La gent pot seguir anant per les vies que hi havia bans, poden anar directament a la Batllia o anar-hi primer i després venir al mediador, és indiferent. En tot cas, si no queden satisfets amb la intervenció del mediador tenen oberts els altres punts de queixa que hi havia abans, per tant, el mediador és una ampliació de les vies de queixa que ja hi havia. 
 
–Qui pot recórrer al mediador?
–Hi ha quatre usuaris que poden recórrer al mediador: els assegurats, els empresaris (els declarants), els professionals de la salut i el mateix personal de la CASS, que es poden trobar que no estan d’acord amb una decisió dels seus responsables.
 
–Porta pocs dies com a mediador, ja ha atès alguna queixa? 
–Hem tingut una queixa. Però no és nova, ara mateix està a la justícia i només ha sigut una trobada informativa. Perquè com el cas està a la Batllia el mediador no hi pot intervenir fins que aquesta hagi decidit el que ha de decidir. I si la persona que té aquest problema vol tornar a venir al mediador un cop hi hagi la resolució per parlar-ne, en parlarem. 
 
–Quines creu que seran les queixes més presentades?
–Quan tingui dos o tres mesos d’activitat podré dir-ho, però ara és massa aviat. Tot i això, soc metge, he sigut ministre... I suposo que les queixes poden venir perquè la gent cregui que no li han tornat el que li havien de tornar, ja sigui per una baixa, una intervenció mèdica... Aquesta pot ser una via, però segurament n’hi haurà d’altres.
 
–Creu que el seu currículum en l’àmbit sanitari l’ajudarà a desenvolupar la figura de mediador?
–La meva experiència professional comporta una part de relacions humanes, algunes més d’atenció directa i altres de decisió política a nivell europeu, i espero que aquestes eines em serveixin per desenvolupar la tasca de mediador de la CASS.
 
–Per què creu que fins ara no s’ha instaurat un mediador a la CASS? 
–La veritat és que no ho sé, jo crec que la mediació és una eina útil que  es va introduint en el món del comerç i la indústria, a part de la justícia i altres entitats de benestar. 
 
–Què espera d’aquest nou departament?
–És difícil analitzar la introducció d’una funció nova en una àrea dedicada com és la salut. S’ha obert un procés de mediador que només interessa a la gent que té algun problema i que pot confiar en què venir a veure a un mediador li servirà d’alguna cosa. Però fins que no passi un temps no puc saber si això serà acceptat i si tindrà bona acollida, tot i que jo espero que així sigui. 

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT