PUBLICITAT

JORDI CANDELA Director General d’Aeroports de Catalunya

«Més que un aeroport a Andorra, necessitem un aeroport per a Andorra»

Per Victoria Gómez

El director general d’Aeroports de Catalunya, Jordi Candela.
El director general d’Aeroports de Catalunya, Jordi Candela.

Un aeroport només pot entrar en funcionament si, a més de la pista i les instal·lacions físiques necessàries, compta amb companyies aèries disposades a volar des de i cap allà. Per a que això succeeixi, és imprescindible que aquestes tinguin la confiança que les seves operacions seran rendibles econòmicament. El director general d’Aeroports de Catalunya, i màxim impulsor del projecte de l’Aeroport d’Andorra-La Seu, Jordi Candela, té clar per on ha de passar l’estratègia aeroportuària del Principat i la va proposar durant el 17è Fòrum de l’EFA, celebrat ahir i dijous a la capital.  


–Quin va ser l’objectiu de la trobada?
–Situar el funcionament d’un aeroport regular com a una prioritat dins el debat de les infraestructures d’Andorra i l’Alt Pirineu. 

–Què va plantejar en la seva intervenció?
–Vaig intentar fer un repàs de com ha evolucionat l’aeroport de la Seu des que Aeroports de Catalunya el va adquirir fins a avui.Abans era, simplement, un sòl tancat i abandonat i el vam convertir en un espai aeri adaptat pel transport de passatgers i mercaderies. També vaig voler reconèixer les problemàtiques que genera i les seves oportunitats de futur. Des del 2015 estem generant activitat econòmica i hem de mantenir-nos en aquesta línia. 

–Realment és necessari un aeroport a Andorra?
–És una pregunta molt complexa que requereix matisos, però jo crec que més que a Andorra, hauríem de dir per a Andorra. Jo, com a director d’Aeroports de Catalunya el que puc dir és l’aeroport de la Seu d’Urgell és molt proper a Andorra  i està molt ben connectat. Crec que aquest aeroport ja dona un servei molt adequat per a la demanda del país. 

–En el cas que es construís un aeroport a Andorra, quin tipus d’avió podria operar?
–Jo no en sé els detalls, però depèn de la longitud, l’amplada i la pendent de la pista, de les instal·lacions i de les ajudes que pugui disposar. També s’han de superar els requeriments ambientals escaients i s’han de realitzar estudis socioeconòmics de la rendibilitat real de la infraestructura. A més, s’han de tenir presents els obstacles naturals del voltant i altres qüestions que derivaran una vegada l’aeroport ja estigui construït. Fins que això no passi, no es podrà saber amb exactitud quin tipus d’avions hi podrà operar. 

–Des de la Cambra de Comerç s’insisteix que la prioritat és fer arribar avions procedents de destinacions tan llunyanes com Moscou o Dubai. Seria possible?
–Si la pista és prou llarga com per rebre aquesta mena d’avions, sí que seria possible, però jo desconec si l’orografia d’Andorra ho permet.

–Si es construís aquest aeroport nacional andorrà, quin paper tindria l’aeroport de la Seu?
–A aquesta qüestió encara no hi ha una resposta concreta perquè no sabem quin rol tindria l’hipotètic aeroport andorrà. Jo el que puc dir és que l’aeroport de la Seu serveix per treballs aeris, revisions generals i aviació comercial de tipus regional amb 50 o 60 passatgers.

–És compatible que hi hagi dos aeroports a menys de 20 quilòmetres de distància?
–La veritat és que no és gaire habitual que hi hagi aeroports comercials tan propers. El que sí que succeeix és que hi hagi un aeroport comercial i un altre d’aviació esportiva i general. És a dir, dos aeroports comercials a poca distància, només és rendible per a les megalòpolis del món.

–Quina rendibilitat financera té un aeroport regional?
–Un aeroport regional ben gestionat ha de ser rendible o, com a mínim, ha d’equilibrar el seu compte de resultats.

–I quina és la rendibilitat social?
–En el cas de la Seu, considerar l’impacte que tindria per tota l’economia de l’Alt Pirineu és indubtable. Jo sempre comparo les carreteres amb els aeroports: mentre que amb les carreteres es perden diners perquè no generen cap activitat, els aeroports contribueixen a la riquesa del territori on estan instal·lats pel simple fet d’atraure persones contínuament, amb les necessitats que això comporta. 

–Encara que el volum d’activitats sigui baix?
–Sí. O com a mínim, aspiren a tenir un compte de resultats equilibrat. 

–En quin estat es troba la situació del GPS de l’aeroport de la Seu?
–Els estudis de la viabilitat tècnica liderats per Aeroports de Catalunya ja estan fets i entregats. Ara s’estan realitzant les últimes revisions per procedir a la validació de la maniobra instrumental. De fet, al 17è Fòrum de l’EFA hi havia el professor titular del departament d’aeroespacial i aeroports de la Universitat Politècnica de Madrid, Luis Pérez, que ens està ajudant en tot el procés. 

–Quines expectatives tenen respecte a aquests estudis?
–Les expectatives són bones. Els resultats, d’acord amb l’opinió de Pérez, és que són viables i positius. 

–És veritat que, a part del GPS, només falta el personal policial de fronteres?
–Sí. L’Aeroport d’Andorra-La Seu és un aeroport comercial i pot rebre tant passatgers com mercaderies. La Policia Nacional fa referència a poder rebre operacions internacionals, és a dir, fora de l’espai Schengen. A dia d’avui, això no és possible i els vols que rebem han de ser procedents de països que formen part del conveni europeu, tot i que sí que comptem amb totes les instal·lacions pel control de passaports. Només falta el vistiplau de la Polia Nacional i del Ministeri de l’Interior.
 
–Què determina aquest vistiplau?
–Que l’Aeroport d’Andorra-La Seu és un punt que permet operacions internacionals i de fora de l’espai Schengen. 

–Quan creuen que tindran el vistiplau i per què no l’han rebut encara?
–No sabem quan el tindrem; fa molts anys que l’esperem. Desconec perquè no ens el donen.

–Què garanteix el GPS?
–Una operació molt més regular quant a trànsit aeri. Actualment hi ha entre un 15 i un 20% de franja horària en les quals per problemes de meteorologia les aeronaus no poden aterrar o enlairar-se. El sistema GPS, únic en un aeroport espanyol, el que farà serà teledirigir els avions i l’aeroport podria estar en funcionament el 95% de les 24 hores del dia. 

–Això ho valoren les companyies aèries a l’hora d’instal·lar-se en un aeroport?
–Moltíssim, perquè l’aeroport guanya fiabilitat i deixa de dependre de les condicions meteorològiques. Les companyies saben que podran operar faci sol, plogui, nevi o hi hagi boira. 

–Creu que el canvi de govern a Espanya pot ajudar a facilitar les coses?
–Jo soc optimista per naturalesa, però no entenc perquè el govern mai avança, independentment del partit que mani.

–A què es refereix?
–Dic que no ho entenc si ho comparo amb l’Aeroport de Lleida-Alguaire. El 2010 es va obrir un aeroport només per a l’espai Schengen sense cap mena de problema. A finals d’aquell any, els touroperadors anglesos s’hi van interessar i l’Estat hi va habilitar un punt per a frontera, que és exactament el que demanem a la Seu. No entenc perquè a Lleida sí i a la Seu no.

–Creu que les tensions polítiques entre Catalunya i Espanya poden afectar d’alguna manera?
–Jo vull creure que no. Això és un pla tècnic que no té res a veure amb la política, i a més té molt fàcil solució.

Comenta aquest article

PUBLICITAT