PUBLICITAT

Joan Benavent Professor de la UDA i l’Escola Andorrana

«La música millora la relació de les persones»

Per Judith Sáez

Joan Benavent, Professor especialitzat en música.
Joan Benavent, Professor especialitzat en música.

Joan Benavent és conscient que treballar projectes en àrees més creatives, artístiques i dinàmiques donen un aire d’optimisme als estudiants. De fet, explica que a una part de l’alumnat se’ls alegra el dia quan tenen educació física, plàstica o música.
 
–El confinament ha tornat a reivindicar les matèries creatives?
–Sí. Aquestes àrees històricament menyspreades estan sobresortint sobre les altres perquè ofereixen un component emocional i anímic que les més teòriques i conceptuals no tenen. Durant el confinament, podem refugiar-nos en la creativitat, com amb la música des dels balcons. Inclús, pel que fa aeducació emocional, els experts recomanen tenir una farmaciola emocional, un possible llistat per trobar un espai més personal de pau interior.

–Quins són els beneficis de la música en l’àmbit docent?
–Molts. No només per la capacitat de la memòria, la visió de l’atenció i, inclús, la concentració sinó també perquè, quan programem activitats amb cançons, es busca una ampliació del vocabulari de l’infant o de la millora de la dicció, sense perdre de vista que la música sempre millora la relació entre les persones.

–La música ens pot ajudar a millorar les nostres habilitats socials?
–Per descomptat. Aquest confinament servirà per millorar com ens relacionem. En l’educació, s’intenta que l’aprenentatge sigui molt participatiu i experimental perquè l’alumne se senti més identificat amb el que està fent. Recrear parts musicals cantant, tocant instruments i fent danses potencien la relació humana entre les persones. Un dels components de la música.

–Aquests beneficis també ho són en l’adolescència, un moment especialment emocional? 
–I tant. Els adolescents busquen un llenguatge musical més propi que els defineixi. Se’ls obra un nou univers musical que toca els temes que més els interessen. Totes les músiques tenen la seva companyia al llarg del creixement emocional i personal i en el gaudi de les emocions al llarg de la vida. Així, ofereix unes eines de treball en totes les edats i de manera transversal en diverses àrees.

–Com funciona aquesta transversalitat? 
–Un dels tòpics és el paral·lelisme entre el llenguatge musical i les fraccions matemàtiques. En relació amb la llengua, treballar una cançó millora les habilitats de lectura, escriptura i accentuació de les paraules. On recau l’accent tònic dels mots ajuda a buscar la quadratura melòdica amb els versos o textos conceptuals, a més de mirar la dicció quan parlem i quan cantem amb els pretextos de música.

–Creu que el sistema educatiu és rígid davant d’aquests projectes? 
–Els docents som conscients que treballar projectes entre aquestes àrees més creatives donen un aire d’optimisme als alumnes. A més, des del ministeri es destinen molts recursos que els potencien a diferència de l’estat espanyol, on les lleis educatives han restringit la formació musical. 

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT