PUBLICITAT

Pol: "El 25% de la xarxa viària està en perill de patir riscos naturals"

  • L'arquitecte defineix l'actual Pla d'Infraestructures com "poc coherent"
  • Reclama prioritzar la part oriental per facilitar l'obertura amb l'eix viari pirinenc
CLARA GARNICA
ANDORRA LA VELLA

Periodic
Pol, durant l'exposició del seu projecte d'infraestructures, ahir. Foto: ORIOL LLAURADÓ

L'arquitecte Antoni Pol va presentar ahir a la seu del Col.legi del sector un projecte de connexions viàries força allunyat del Pla Sectorial de Noves Infraestructures Viàries d'Andorra del 2005, en què ha prioritzat les interrelacions entre les parròquies a partir de túnels, en detriment de l'actual aposta pels desdoblaments (el de la Massana i el de Sant Julià com a exemple). Per justificar-se, l'arquitecte ha analitzat la ubicació i situació actual de les carreteres del país, ja que va assegurar que "el 25% de la xarxa es troba afectada per possibles riscos naturals". Per aquest motiu, "desdoblar les vies en nous projectes al descobert és tornar de nou al mateix problema", va manifestar.

L'arquitecte urbanista i col.laborador del Llibre blanc de les infraestructures de l'Euram va manifestar en la seva exposició que els casos d'esllavissades, despreniments de rocs i pedres, inundacions i d'altres accions produïdes per la natura que impliquen "estar alguns dies desconnectats amb els països veïns" són habituals i acceptats per la població actual, però que "a 30 anys vista les noves generacions no ho toleraran". Per aquest motiu, Pol va al.legar la necessitat d'ampliar la xarxa de túnels, "passar dels 35 quilòmetres actuals a més de 55 quilòmetres" i de potenciar sobretot el vessant oriental de la xarxa viària (corresponent a les carreteres generals 1 i 2). La seva exposició va en detriment del Pla d'Infraestructures, que potencia més el vessant occidental. L'arquitecte va exposar que la vida econòmica i comercial s'està potenciant a partir d'aquesta zona est, que connecta des d'Alacant pel sud fins a Montpeller, "La C-G1, 2 i 3 no són prioritàries".

UN PLA SENSE COHERÈNCIA
Les justificacions exposades per Pol van derivar cap a la definició del Pla d'Infraestructures (que tracta les connexions fins l'any 2043) com "un pla amb falta de coherència". Segons l'arquitecte, no segueix un model establert i està fet com a suma de molts projectes diferents, sense seguir una lògica fixa.

Finalment, Pol va parlar de la necessitat de continuar treballant per millorar les infraestructures del país, perquè a 60 anys vista el Principat estigui connectat amb les capitals de les comarques i regions franceses veïnes en menys de mitja hora amb cotxe, convertint a la vegada Andorra en un punt dinamitzador de l'economia d'aquests territoris.

En una primera etapa caldria potenciar l'eix cap a Puigcerdà i cap a la Vall d'Aran i Vielha, segons Pol, així com obrir més punts de sortida del país i retornar als mapes de mitjans del segle XIX, en què s'aprecien fins a 26 punts de sortida i només un per sota dels 2.000m: L'actual frontera hispanoandorrana. [email protected]



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT