PUBLICITAT

Martí Rafel: "Sense dubte, tenim un dels 'bike parks' 'top ten' del món"

IRENE CASASAYAS
LA MASSANA

Periodic
Corporatiu Rafel al costat de la marca Vallnord a les noves oficines de la Massana, dijous passat. Foto: TONY LARA

En plena temporada estival, però ja escalfant motors per a l'hivern, el director general de Vallnord, Martí Rafel, conscient que l'escenari econòmic i polític és crític, argumenta amb practicitat de país com encarar la pròxima campanya de neu, exposant l'opció Alguaire com a clau per distingir-se en el ferotge i ja no singular mercat de la neu. Destaca també el llançament del forfet únic, qüestió recorrent, sobretot ara, en ple procés de canvis a Vallnord i a Grandvalira.

--¿Quin és el secret perquè se us pugui anomenar en majúscules la capital de la BTT dels Pirineus?

--La muntanya de Pal és màgica i especial. El perfil de la muntanya és dolç, els boscos... Realment és idònia. Està feta per fer descens en bicicleta. Un altre dels secrets és que ens ho hem cregut i hem apostat de valent per potenciar-la. Hem estat acompanyats per gent de primer nivell com ara en Max Commençal i Cédric Gracia, entre molts altres. La infraestructura en remuntadors i circuits, el telecabina de la Massana que després ofereix descensos de 600 metres de desnivell, a més de dues copes del món, han donat més força i credibilitat. Sense dubte, tenim un dels bike parks top ten del món.

--¿De quina manera ha evolucionat l'estiu a Vallnord?

--L'evolució ha estat important. Ha sigut una feina de formiguetes. Hi ha un punt d'inflexió i està en el desenvolupament de les activitats de família del Bike Park i l'estratègia de promoció i dinamització de l'economia local a partir dels esdeveniments esportius. Hi ha un abans i un després. I arreu hi ha exemples d'èxit d'haver aconseguit una desestacionalització, com ho ha resolt Whistler Mountain Bike Park al Canadà. Hi ha una infraestructura preparada per acollir l'hivern, però també per a l'estiu.

--¿És correcta l'afirmació "una bona jornada d'hivern correspon a tota la facturació de l'estiu"?

--Això és un tòpic que hem utilitzat lleugerament. Un dia no, però en tres o quatre caps de setmana bons pots fer el que fas en tot l'estiu. La facturació de l'estiu està al voltant d'1.200.000 euros, i a l'hivern és de 23 milions d'euros. El volum de negoci de l'estiu ens ajuda a sostenir l'operativa, no tota l'estructura ni molt menys, però hem insistit sempre que això genera trànsit de gent, del qual es beneficien els establiments comercials i hotelers locals.

--És a dir, Vallnord fa l'esforç més gran i el pastís se'l reparteixen els altres. ¿I el Govern hi diu res?

--Amb els temps que corren és un moment difícil per sol.licitar cooperació, però almenys tothom entén (Govern, comuns i els privats) que al final serà aquest el camí. Hi ha exemples d'èxit amb el turista anglès en l'intent i l'esforç de recuperar aquest mercat. Vam frenar la caiguda lliure, ja que vam estar al límit que deixessin de programar Andor- ra. S'han fet unes aportacions des del Govern, comuns, Ski Andorra i hotelers. Que es posin d'acord totes les parts ja és inèdit a Andorra. Potser no són les proporcions adequades, però en un any hem assolit els objectius sobradament i hem aconseguit el compromís dels touroperadors per a tres anys. Les perspectives per l'hivern vinent són molt positives.

--Insisteixo, però hi ha un problema d'equilibri. Uns tant i els altres poc o res.

--El problema és que si l'esforç sempre l'ha de fer un mateix ja no és una qüestió d'injustícia, que no és equitatiu, sinó de la capacitat que tens aleshores i de l'abast de les accions que podràs fer.

--¿Espanta la idea que els governs veïns hagin injectat molts recursos per conformar destinacions més competitives?

--Honestament, el problema és que avui som en un escenari crític i de dificultat, i això ens fa posar l'energia allà on considerem. S'ha de prioritzar i no és fàcil. El Govern no té el Pressupost aprovat. És un moment complicat econòmicament i política. Amb aquest entorn no es pot pretendre que tot funcioni com una bassa d'oli. Més enllà de tots aquests embolics, cada dia has d'anar a defensar, en el nostre cas, Vallnord.

--Aragó, per exemple, ha fet inversions espectaculars. ¿Ens estem adormint?

--També les va fer a Andorra en el seu dia. Aragó les ha fet de manera concentrada en els últims quatre anys, i Andorra en els 10 últims. Han fet una molt bona feina i han recuperat clientela i s'estant presentant de manera molt atractiva. L'any passat es va criticar que Andorra no creixia i que Espanya sí, en el mercat de la neu. Estem a 2,3 milions de dies d'esquí entre les dues estacions. És una xifra que entre totes les estacions de l'Aragó juntes o les de Catalunya en conjunt no hi arriben ni de bon tros. Continuem mantenint una infraestructura hotelera important amb un producte diferenciat i en el cas d'Aramon el dèficit és la manca de llits. I poden invertir a les estacions el que vulguin, però si no tenen prou hotels...

--No per ser capdavanters s'ha d'esperar que arribin els clients. No s'ha mogut fitxa amb el tema de l'aeroport d'Alguaire, malgrat haver venut que era crucial per Andorra...

--Amb el tema Alguaire dormo molt tranquil cada dia, perquè s'ha insistit i s'ha perseguit des de la nostra posició abans que es posés el primer gram d'asfalt a la pista de l'aeroport. Ja aleshores estàvem seguint Pyrenair a l'aeroport d'Osca i estic convençut que d'una manera o altra trobarem una fórmula per, la temporada que ve, col.laborar amb Pyrenair amb l'operativa de client d'origen que avui no ve a Andorra. ¿Que hauria d'estar ja tancat? Sí. ¿Que potser és un tema que des d'Andor- ra Turisme s'hauria d'haver liderat amb una altra dinàmica? També.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT