PUBLICITAT

Crisi d'identitat davant de la informació

JOSEP ANTON ROSELL I PUJOL // Periodista

En les darreres setmanes he disposat del temps suficient com per endinsarme en els nous canals d'informació --internet, preferentment-- i comprovar el possible grau d'incidència que tenen les noves tecnologies en el món de la comunicació i especialment en el capítol de nous lectors. El fenomen és tan important que tots els periòdics del món disposen de la seva pàgina web per arribar més lluny en la captació dels lectors.

Nosaltres mateixos estem a punt d'estrenar una nova edició en què la informació serà permanent i facilitar arribar a sectors que en altres contextos no és fàcil servir. Aposto, per tant, de manera decidida, pels nous sistemes. Aquest pas endavant no treu una preocupació que pateixo de fa molt de temps sobre la crisi d'identitat davant de molta informació amateur que m'arriba via internet i que en general trobo poc contrastada, no identificades les seves arrels i amb una tendenciositat en alguns casos molt extrema i sense possibilitat de rectificació.

Malgrat tot, penso que l'evolució és positiva i la nostra feina ara és aconseguir millorar el cabdal de notícies que aflora ara de manera permanent. No es tracta de descapitalitzar el que ja tenim, sinó d'absorbir les noves sinèrgies perquè l'arbre es faci i creixi més gran. Necessitem crear una societat d'usuaris actius i no de consumidors passius.

No ens podem deixar endur per les urgències i menys encara per una llibertat d'expressió que només mira a un costat, sense el contrapès de l'objectivitat, per un altre. Ara és el moment de tenir una informació completa al moment i una anàlisi amb l'objectivitat que dóna el contrast de les moltes coses que es diuen, però que no són totes les que passen.

En el món d'internet passa una mica el que vivim ara mateix amb la televisió analògica, que ha deixar d'emetre's per tal de visualitzar l'activitat de la imatge a través de la TDT. Si aquest avença només serveix perquè tot tingui els mateixos continguts que abans, s'haurà guanyat molt poc. Millor tecnologia en la qualitat de les imatges, però poca transparència en els continguts.

Si continuem així no sabria assegurar que aquest pas valgui la pena en el seu esforç per continuar veient el de sempre. Si a l'avenç tecnològic hi afegim una millora en els continguts i sobretot en la qualitat de la informació és quan l'empresa valdrà la pena. Comprovo que les notícies varien poc, les tertúlies són les de sempre i que hem passat a la tecnologia del segle XXI, però ancorats en el missatge del segle XX.

La crisi d'identitat s'ha de salvar amb una reforma a fons no pas de la forma, sinó del fons del missatge. Aquest és un camp molt ampli per treballar i en el qual els aficionats d'aprendre molt, perquè les coses no acabin sent un cistell ple de periodisme de molt baix nivell. Amb la nova web tornarem a incidir en el tema.

[email protected]

 



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT