PUBLICITAT

Espanya incrementa el seu paper en el mercat exterior

  • Les importacions representen fins al 60% i les exportacions suposen el 70% del valor total
  • La Xina i Portugal incrementen progressivament la presència a Andorra
M. R.
ESCALDES-ENGORDANY

L'anuari socioeconòmic 2010 elaborat per Banca Privada d'Andorra (BPA) posa de manifest la dinàmica del comerç exterior del Principat, que destaca pel pes cada cop superior del mercat espanyol tant pel que fa a les importacions com en el terreny de les exportacions. Si bé en el cas de les importacions, els productes espanyols representen en valor prop del 60%, les exportacions en valor per països de destí fan apujar aquesta primacia del mercat espanyol fins al 70,2%.

Pel que fa als països de procedència de les importacions andorranes, les dades posen de manifest el paper d'Espanya com a principal proveïdor de mercaderies i, el que és més important, "amb una tendència creixent en el seu pes", tal com assenyala l'anuari. El segon país en importància és França, que ocupa el 19,% del valor dels productes importats. Amb l'anàlisi de l'evolució durant la última dècada es constata que les importacions d'Espanya, que l'any passat van arribar als 677,4 milions d'euros, van seguit al llarg dels últims deu anys "una clara pauta ascendent, que únicament s'ha vist truncada a partir del 2008, pels efectes de la crisi". Així, les importacions espanyoles van passar de representar el 44,8% l'any 1999 al 60% de l'any passat.

Com a contrapartida, "la posició de França ha seguit la dinàmica oposada", indica l'estudi, "ja que fins als primers anys noranta apareixia com el primer país subministrador del Principat". Després de perdre la primera posició al 1992 en benefici d'Espanya, les importacions de França van seguir una dinàmica descendent que les van portar a un percentatge del 29,2% el 1999 fins a l'actual 19%. Els motius que han facilitat el canvi passen "des del factor cultural, amb una presència dominant d'empresaris d'origen espanyol que resideixen a Andorra i que tenen més facilitat per comprar en aquest país, al factor econòmic, en què productes manufacturats a Espanya poden ser més econòmics", passant per "una major facilitat en el transport de mercaderies des de l'Estat veí del sud".

Paral.lelament, la Xina i Portugal van veure incrementades les importacions d'Andorra en més de dues vegades els últims deu anys. El factor de l'oferta de productes, en el primer cas, i l'increment de l'empresariat d'origen portuguès amb una demanda elevada de la comunicat resident a Andorra, en el segon, podrien ser els factors explicatius dels increments, segons l'anuari.

EXPORTACIONS
D'altra banda, en l'àmbit de les exportacions, la sortida de mercaderies va estar fortament vinculada a les compres que realitza el nombre elevat de visitants que rep el país i, per aquesta via, "es produeix un flux de reexportació important". Per tant, "els valors que assoleixen les exportacions registrades són força minsos en comparació amb les compres a l'exterior, de manera que l'any passat el valor dels productes exportats amb relació a les importacions representava una proporció del 4%, amb 45,530 milions, mentre que les importacions van representar 1.138,1 milions.

Després que al 2007 la dinàmica de creixement es trenqués "d'una manera abrupta" i la xifra d'exportacions caigués el 22,9%, així com el 29,5% el 2008 i el 30,2% el 2009, en termes absoluts, les exportacions del 2009 van acabar en uns nivells inferiors fins i tot als de l'any 2000. En aquest cas, el 70% de les exportacions van ser espanyoles, seguides de França, amb el 20% de participació de les exportacions, mentre que la resta de països va representar el 9,8% del total.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT