PUBLICITAT

L'embolic d'Air Andorra

  • L'aerolínia carrega contra la Generalitat i dubta d'alguns processos d'adjudicació de la instal·lació
  • Malgrat «poder volar demà mateix», seran prudents i esperaran al febrer per iniciar l'activitat
CLARA GARNICA
ESCALDES-ENGORDANY

Periodic
La simulació d'un avió d'Air Andorra en ple vol. Foto: EL PERIÒDIC

«Si fos per nosaltres, podríem començar a volar demà mateix», asseguren des de la companyia aèria Air Andorra, l'única que ha acceptat el repte d'operar al futur aeroport de la Seu d'Urgell. Però la lentitud de tot el procés d'obertura de les instal·lacions, el poc suport que, al seu parer, han rebut des de les institucions públiques involucrades en aquest projecte, i fins i tot certs processos d'adjudicació de serveis que s'han fet si més no de manera diferent al que tocaria, motiven Air Andorra a anar amb peus de plom. «Serem prudents», van assegurar ahir, avançant que s'esperaran a com es desenvolupen les primeres setmanes de funcionament de l'aeroport Andorra-La Seu d'Urgell. Si tot funciona correctament, a finals de gener posaran en marxa el servei de compra de bitllets per internet, per començar a volar ja durant el mes de febrer amb la ruta Barcelona-La Seu d'Urgell.

Des de l'aerolínia (que malgrat tenir nom andorrà i en un inici tenir també capital del Principat, ara és 100% espanyola), estan cansats dels retards en l'obertura de l'aeroport. «Primer ens van dir al juliol, després a l'octubre i finalment al gener», van lamentar fonts directives. A més a més, i després de fer un seguiment acurat les darreres setmanes de com s'estava desenvolupant tot el procés, van adonar-se que s'havien adjudicat tots els serveis a excepció del handling (l'assistència a terra de les aerolínies que s'encarrega, per exemple, del trasllat i control de l'equipatge). La manca del handling va fer témer el pitjor a Air Andorra, que ja veia un nou retard en la inauguració de l'aeroport, fixada pel proper 8 de gener. «Si no existeix aquest servei no podem volar», van plantejar.

«Curiosament», però, i després de fer pública aquesta queixa, aquest dilluns Air Andorra va rebre una trucada d'Aeroports de Catalunya comunicant que ja s'havia contractat un servei de handling i que ja estaria operatiu el proper 8 de gener coincidint amb la inauguració. Però no s'ha fet cap procés de licitació, «sinó que s'ha arribat a un acord amb una empresa».

Malgrat la bona notícia, els responsables d'Air Andorra hi posen dos peròs. Per una banda, exposen que tenir un handling negociat però sense haver seguit els processos estàndard de licitació obre la porta a que d'altres empreses que s'hi haguessin pogut presentar o partits polítics de l'oposició «puguin impugnar el procés». «¿Qui no em diu que l'endemà de l'obertura arribarà una ordre judicial tancant el servei?», es plantegen. «Aquesta és la nostra por», i a més representaria tirar a les escombraries al voltant de 200.000 euros en personal i bitllets que mai arribarien a fer-se efectius.

Per altra banda, el fet de disposar d'un servei de handling des de la inauguració de l'aeroport no implica que ja es pugui posar en marxa la companyia, «perquè cal contractar els pilots, la resta de treballadors, posar en marxa la reserva de bitllets online...». Cal aproximadament uns 30 dies d'antelació per poder fer les coses ben fetes, exposa la companyia.

Per tot plegat, des d'Air Andorra demanen «seguretat» després de mesos de comunicacions i falses inauguracions de l'aeroport. Air Andorra ha invertit molts diners des que es van posar en funcionament de manera oficial, l'agost del 2013. En capital social ja són 800.000 euros, als que s'hauria de sumar d'altres aportacions. El resultat de tot plegat «tenim els avions preparats però no podem volar».

Manca d'ajudes / A banda de les queixes per tot el procés d'obertura de la infraestructura, des d'Air Andorra també lamenten la manca de suport institucional rebuda des dels seus inicis. «Som la única gran companyia que els hem donat suport», asseguren, però «no hem rebut cap ajuda». De fet, l'acord signat a Andorra el passat febrer entre la Generalitat, el Govern espanyol i l'andorrà es va fer perquè es va rebre el compromís que Air Andorra volaria. Sense la seva presència, l'aeroport Andorra-La Seu només seria utilitzat per aerotaxis i petits avions privats. De fet això és el que passarà aquest 8 de gener.

La primera ruta d'Air Andorra és la que enllaçarà la capital alturgellenca amb Barcelona, on tenen la seu central de l'empresa. En un futur, però, es vol establir connexions amb Madrid, Tolosa, Palma de Mallorca, Eivissa i Lisboa. Disposen de dos avions amb capacitat per a 66 passatgers.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT