PUBLICITAT

Escaldes-Engordany

Menys turistes russos i menys caixa durant les rebaixes d’hivern

La caiguda de les vendes és d’un 10% en relació al mateix període de l’any anterior

Per JOSEP ROMERO

Una aplicació de mòbil en què anuncien les últimes rebaixes de la temporada.
Una aplicació de mòbil en què anuncien les últimes rebaixes de la temporada. | Tony Lara
Al sector comercial s’han disparat les alarmes degut als mals resultats de la present campanya de rebaixes d’hivern. A 13 dies de la seva finalització des de la Federació d’Associacions de Comerciants d’Andorra, FACA, es parla d’una «pèssima temporada» degut principalment a dos factors, d’una banda a la reducció del nombre de turistes russos que visiten el Principat, i d’altra, per un element aliè imprevisible com és el mal temps que durant molts dies de febrer va afectar el país i que, justament, no va convidar al consum més enllà dels productes de primera necessitat.

Antoni Miralles, vicepresident en funcions de la FACA, va explicar que la disminució de les vendes en el conjunt dels sectors se situa al voltant del 10% si es compara amb el mateix període de l’any anterior. El del tèxtil, tot i la reducció dels guanys,  és el que d’alguna manera millor va sortir parat amb una baixada del 5%. Els establiments comercials de moda van anar incrementant els percentatges de descomptes a mesura que avançava la campanya. Si inicialment es van fixar entre el 30 i el 50% durant el mes passat aquests estaven entre el 50 i el 70%.  

La mala temporada va provocar un fet que mai s’havia donat en general en el comerç d’Andorra que és l’avançament de les rebaixes en els productes d’esports. La caiguda va ser moderada durant el període nadalenc en què es va constatar un increment important de transaccions pel que fa a sectors com ara la joieria, rellotgeria i objectes de regal en general, especialment fins a la diada de Reis.

Pas de la Casa / No escapa de la tònica pessimista en quant a resultats, el comerç del Pas de la Casa. Miralles va avançar que en el que portem de rebaixes d’hivern, el nivell de vendes està un 20% per sota en relació al mateix període anterior.

En aquest cas les fortes nevades de febrer no van ajudar gens obligant que els accessos a França fossin tancats durant nou dies i d’altres jornades de manera parcial. Hi va haver una caiguda dels beneficis estimats entre el 20 i el 30%. Durant aquest període es va mantenir la tendència de vendes des de l’inici de la campanya.

En aquesta zona del nord d’Encamp el sector del tèxtil és el que genera menys volum d’ingressos als comerços, mentre que va despuntar, una vegada més, el de la restauració en general. Tabac i begudes alcohòliques continuen sent els productes més demanats, sobretot, pels turistes francesos.

Calendari unificat / Aquesta és la segona campanya de rebaixes des de que es va establir un calendari regulat per a tots els comerços. Un fet que, una vegada més, va ser valorat pels botiguers que veuen com vendre a l’exterior que tot Andorra està de rebaixes atreu més clients.

Miralles va manifestar que, a més, cal fomentar el consum de proximitat especialment a la primavera i a l’estiu per tal de poder assegurar uns mínims beneficis de caixa, tenint present la constant baixada del mercat rus. El portaveu de la FACA es va mostrar partidari d’establir un calendari de negociacions amb el nou govern sorgit de les eleccions de diumenge passat per tal de crear «plans de contingència que puguin anticipar un mínim pressupost de diners per si les coses hi van maldades».

La nova campanya de rebaixes d’hivern va tenir en aquesta ocasió dues fases a petició del sector comercial. La primera va ser la de les rebaixes privades, que va anar del 16 al 19 de desembre passat. La segona oberta al gran públic va començar el 19 de desembre i s’allargarà fins el proper dilluns 16 de març. D’aquesta manera, el calendari andorrà es va avançar tres setmanes al calendari dels països veïns que aquest any les van iniciar el 7 de gener.

A diferència de les altres campanyes dirigides a incentivar el consum, l’actual és universal i s’adreça tant al consumidor local com al visitant i turista.  És per això que de la mà d’Andorra Turisme es va fer promoció tant a França com a Catalunya. La promoció va costar 85.000 euros, dels quals 10.000 van anar a la promoció del mercat interior.

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT