PUBLICITAT

Escaldes-Engordany

Els passatgers del transport públic van disminuir un 1% l’any 2014

Les companyies demanen el desplegament tecnològic per millorar la informació ciutadana

Per EL PERIÒDIC

Un vehicle del Bus Expres circulant per la carretera de la Margineda de Santa Coloma, a la parròquia d’Andorra la Vella.
Un vehicle del Bus Expres circulant per la carretera de la Margineda de Santa Coloma, a la parròquia d’Andorra la Vella. | TONY LARA
El nombre d’usuaris que l’any passat van utilitzar els busos de la Cooperativa Interurbana Andorrana van disminuir un 1% respecte a l’any anterior. Així, al llarg de l’any passat 2.760.000 persones van fer servir el transport públic, mentre que el 2013 es va superar els 2.800.000 usuaris. De fet, durant els darrers  anys la xifra de passatgers de la companyia va anar creixent però ara la tendència s’ha invertit degut principalment a una baixada del nombre d’habitants i, alhora, dels turistes que es desplacen al Principat sense vehicle. 
 
Tot i així, el president de la companyia, Gabriel Dallerès, va destacar que la xifra total de passatgers no és del tot dolenta, tenint en compte  que malgrat la reducció de la població s’ha incrementat en un 10% els assalariats del país que escollen l’autobús per desplaçar-se pel territori. Aquest percentatge concretament va passar l’any passat del 60 al 70%.
Pel que fa a les zones, la sud (des d’Escaldes fins a Sant Julià) és la que té un nombre més elevat de passatgers. L’any passat va ser de 1.120.000 (un 2,2% més que el 2013). A la zona de Grandvalira (que uneix Andorra la Vella i el Pas de la Casa), 935.000 passatgers van utilitzar els busos de la Cooperativa (un 3,3% menys que l’any anterior).
 
A les Valls del Nord, el servei de bus va registrar una lleugera baixada del 0,7%. D’aquesta manera el nombre de passatgers es va comptabilitzar en 535.000.
A tot el país, la Cooperativa Interurbana va transportar al llarg de l’any passat una mitjana mensual de 230.000 passatgers. Durant la temporada d’esquí, però, el nombre d’usuaris se situa per sobre de la mitjana. El mes de març és el que té una afluència més elevada. L’octubre i el novembre són mesos intermedis i les pitjors dates són les de vacances escolars, com Setmana Santa, juliol i agost. 
 
TARIFES i INFORMACIÓ/ Els costos d’explotació no van patir cap increment durant el 2014, el personal tampoc va  experimentar cap  variació mantenint-se les plantilles de treballadors estables. El preu del bitllet senzill és manté en 1,80 euros i el de la targeta més utilitzada pels usuaris, la multiviatge T-10, se situa en 13,5 euros. 
Dallerès va explicar que en principi no tenen previst sol·licitar durant el 2015 cap revisió de tarifes tot i que no ho descarten en el cas que les despeses derivades de les millores d’informació del servei tinguin que ser assumides parcial o totalment per les companyies. 
I és que és justament aquesta darrera una de les  principals queixes dels usuaris. Dallerès considera que «cal fer esforços més importants» per tal que els passatgers trobin la màxima informació sobre el servei a les parades de bus. 
 
INVERSIONS/ Per fer-ho realitat calculen una inversió anual d’uns 100.000 euros. Una despesa que «hauria de ser assumida via subvencions o directament a càrrec de l’usuari  amb el cost del bitllet», va concloure.
 En aquesta mateixa línia defensa la idea que siguin les diferents administracions les que hi col·laborin i al mateix temps evitin en el possible els talls de circulació que s’efectuen sense cap preavís. 
Unes circumstàncies que provoquen sovint el desconcert dels passatgers que esperen inútilment que arribin els busos a les parades on s’hi troben sense rebre cap tipus d’informació actualitzada. 
El  responsable de la Cooperativa va assegurar que és necessari «saber gestionar de forma correcta la via pública en benefici de tots», pertorbant el menys possible els recorreguts de les diferents línies de transport que operen al país. 
 
COMPANYIES OPERADORES/ El transport públic al Principat està cobert per dues companyies, la Cooperativa Interurbana Andorrana i la Hispano Andorrana.
La Cooperativa Interurbana Andorrana compta amb sis línies, la  que va de Sant Julià a Escaldes, i la resta que tenen el seu origen a la capital i es desplacen fins a Encamp, Soldeu, Pas de la Casa, Arinsal i Ordino. 
A banda està el Bus Expres, una línia que s’identifica pel color taronja i les parades s’ubiquen als afores del nucli urbà, que dóna servei a les parròquies d’Andorra la Vella, Escaldes i Sant Julià de Lòria.
La segona operadora del país, La Hispano Andorrana, cobreix els trajectes que van de la capital al Pas de la Casa i a Ordino. També presta servei d’Ordino a El Serrat i el Quart Bus (Sant Julià). Disposa també de tres línies comunals a la capital: la de la Margineda, la Comella i la de Ciutat de Valls.
La Hispano Andorrana forma part del grup Montmantell que es va crear l’any2001 amb la unió, a banda de la Hispano, de les empreses Viatges Montmantell, Autos Pujol Huguet, TGB Serveis, Taxi TG, Inversions Valira i LaSeu Bus.

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT