PUBLICITAT

El Govern estudiarà l’impacte que l’afer BPA pugui tenir en l’economia del país

Jordi Cinca va calcular que en un mes des de la constitució de l’AREB s’hauria de tenir articulada una solució

Jordi Cinca
Jordi Cinca | Tony Lara
El portaveu i Ministre de Finances, Jordi Cinca, va reconèixer que el Govern ha obert un estudi per avaluar l’impacte global que l’afer BPA pot tenir en l’economia interna del país. Cinca va afirmar que «els propers mesos ens han d’indicar si la crisi de la Banca Privada tindrà incidència en l’economia corrent d’Andorra». Per aquest motiu, va raonar que en cap cas pensen en mesures extremes com reduir a zero les inversions, perquè el país no s’ho podria permetre al generar-se una situació inversa a la desitjada. Cinca va afegir en aquest sentit que «mai les mesures haurien d’anar a una reducció de la inversió, però segurament si veus que se t’està desajustant el pressupost t’has d’estrènyer el cinturó amb despesa corrent o potser deixar de banda algun projecte que pots desplaçar al següent any», va advertir el ministre assegurant que és una decisió habitual cada exercici. D’altra banda, Cinca va emmarcar en «la normalitat» la trobada que va mantenir ahir una delegació andorrana -amb la directora de l’INAF, María Cosan, al capdavant- amb membres del FinCEN per tal d’intercanviar informació amb l’organisme i per «tornar la visita, ja que fa 20 dies que una delegació del FinCEN va venir a Andorra». L’objectiu de la trobada, va apuntar el portaveu, era «explicar els passos que ja s’han fet, ara que s’ha aprovat llei explicar què es pretén, les sortides que donarà, i exposar tota la feina que està duent  a terme Price Waterhouse».

Curiosament, segons El Confidencial, el desplaçament de Cosan a Washington respon a la necessitat de l’INAF de «demanar comprensió als Estats Units, en un intent de rebaixar  la multa por blanqueig o que aquesta no s’acabi aplicant». 
Sobre la feina de Price Waterhouse, Cinca, tot i no especificar la quantitat exacta de treballadors implicats en l’operació auditora, va detallar que tres equips es distribueixen en els tres àmbits d’actuació. El més important d’ells seria el que es dedica a tots els aspectes vinculats a l’anàlisi dels clients i comptes per veure si superen els estàndards de control de blanqueig internacional, que s’està fent amb el protocol de més alt nivell, el que acostumen a utilitzar els Estats Units. El segon treballa «en feines preparatòries per si s’acaba constituint el banc pont, el bridge bank» i el tercer que fa una feina de valoració i anàlisi d’actius. El portaveu de l’Executiu va reconèixer que el temps és ara el pitjor enemic: «No podem demanar que els equips de Price Waterhouse baixin el llisto d’exigència només per anar més ràpids i per necessitat d’acabar ja les tasques. Els organismes internacionals, entre ells el FinCEN, i que tenen la vista posada en Andorra posarien en qüestió el procés i el seu resultat». Cinca va assegurar que «és una feina llarga i complexa i es fa difícil acotar en el calendari i, ara per ara, estem lluny d’acabar. S’han trobat ja una sèrie de comptes provinents del negoci il·lícit i que s’han apartat a la zona de comptes més que dubtoses». 

D’altra banda, segons va calcular Cinca, en un mes des de la constitució de l’Agència de Reestructuració d’Entitats Bancàries (AREB) «s’hauria d’estar en disposició de tenir articulada una solució».
 
Resposta a PS/El ministre va aprofitar, també, per valorar la proposta del PS de constituir una comissió d’enquesta per analitzar l’afer BPA: «Tota proposta per millorar és ben acollida pel Govern, però si es fa una comissió per qüestionar la plaça financera d’ara i d’anys enrera, crec que s’està fent un mal favor». 
No va voler, finalment, extendre’s  massa en el cas de la demanda judicial dels accionistes majoritaris de BPA i va assegurar no conèixer el seu contingut: «Estem en un estat de dret i ells han de defensar els seus interessos igual que nosaltres defensem les actuacions que hem dut a terme fins ara, però el Govern aquí hi té poc a dir»

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT