PUBLICITAT

Andorra La Vella

El Raonador creu que els barems d’ajuts no s’equiparen a la realitat

Les demandes contra la CASS i el sistema judicial i administratiu, les més presentades per la població

Per ESTEFANIA GRACIA

Josep Rodríguez en la presentació de l’informe anyal del Raonador del Ciutadà corresponent a l’any 2014, ahir.
Josep Rodríguez en la presentació de l’informe anyal del Raonador del Ciutadà corresponent a l’any 2014, ahir. | TONY LARA
El Raonador del Ciutadà, Josep Rodríguez, va presentar ahir l’informe anyal del Raonador del Ciutadà a l’any 2014. Durant aquesta, Rodríguez va confirmar que els temes més demandats pel ciutadà són els relacionats amb la falta de treball, l’atur, la lentitud de les resolucions del sistema judicial i administratiu, i les altes mèdiques o el tracte als assegurats per part de la Caixa Andorrana de Seguretat Social (CASS). Doncs el Raonador va esmentar que s’han trobat casos en que «la CASS ha donat d’alta a persones que encara s’estaven medicant o que encara tenien patologies de la seva malaltia». A més, Rodríguez va afirmar que el 50% dels recursos que el ciutadà presenta a la Batllia contra aquestes validacions de la CASS, són resoltes a favor del demandant. 
 
El problema, però, segons va comentar el Raonador, és que molta gent que ha tingut queixes sobre la CASS i ha esgotat la via legislativa, «es queda amb la resposta negativa i no opta per acudir a la via judicial, precisament per la lentitud d’aquest sistema» tema del qual se’n queixen també els ciutadans. Rodríguez va comentar però que amb la figura del Saig, «esperem que s’agilitzi la tramitació judicial i es pugui solucionar la mancança». 
 
A més, Rodríguez va posar especial menció en el fet que l’administració utilitzi «barems que no estan ajustats i no van en concordança amb l’economia actual del país» per adjudicar ajuts socials i beques als ciutadans. Doncs el Raonador va recordar que el 10% de la població d’Andorra es troba en el llindar per a una persona sola d’estar en risc de pobresa, establert en uns ingressos inferiors als 886 euros mensuals. 
 
Un altre dels temes més recorreguts pels ciutadans, són les sol·licituds en relació a l’habitatge, per tal d’evitar o solucionar les males praxis dels fraus en els lloguers i els contractes dels arrendadors. 
 
Un any més, però, l’òrgan fa menció de la baixada de pressupost que els persegueix en les últimes edicions, doncs en aquesta, se’ls hi ha disminuït un 23%. I és que el grup ha comptat amb un total de 237.000 euros, d’aquest, però, 175.000 són per a cobrir les despeses de personal. «Amb aquestes xifres, fem el que podem, però volem remarcar que estem sempre al servei del ciutadà», va remarcar el Raonador. 
 
En l’informe de recopilació, també es va fer esmena dels 325 expedients que la figura del Raonador va obrir durant el 2014, un 5,88% més que en l’any 2013. De tots aquests, però, 4 en resten en tràmit perquè no s’ha rebut contesta de les administracions afectades. I tot i que Rodríguez no va especificar quines eren aquestes entitats que no havien tramés resposta, sí va comentar que es tractava d’alguns comuns, assegurant però que no «són expedients de suma urgència».
 
A més, es va confirmar que durant l’any passat, el Raonador i el seu equip va concedir unes 1421 entrevistes. I del total d’expedients presentats, 94 es van tractar com a expedients formals escrits, 5 com a expedients d’ofici i 226 en concepte d’expedients informatius que sobre sol·licituds dels ciutadans que no donen lloc a actuacions posteriors per part del Raonador del Ciutadà. I els recursos que no van ser admesos a tràmit i que afectaven el funcionament de la Justícia van ser lliurats immediatament al Consell Superior de la Justícia. 
 
Per promocionar la figura del Raonador, durant el passat any 2014, Rodríguez va comentar van informar els centres educatius del país de la disponibilitat de l’òrgan per explicar als alumnes qui pot recórrer a la Institució del Raonador del Ciutadà, com actuen i en què podem intervenir.
 
Àrees que tracta el Raonador / Els expedients presentats en l’any 2014, es van classificar en set apartats diferents: finances, urbanisme, social, Administració general, institucional, justícia i accions privades. On els sectors més nombrosos han estat Administració general, social i accions privades, en aquest ordre.
 
Antecedents / La Llei de creació i funcionament del Raonador del Ciutadà, va ser aprovada el 4 de juny de 1998, on recull en l’apartat dedicat a l’Exposició de motius: «l’Informe anyal davant el Consell General serà la pedra angular de l’actuació del Raonador del Ciutadà». 
 
Asseverant aquest motiu i complint amb l’article 21 de l’anomenada Llei, cada any, el Raonador i el seu equip presentem de forma detallada totes les actuacions realitzades per la Institució al llarg d’aquest, «tenint sempre present el referent de la defensa dels drets i les llibertats de les persones, recollits en la nostra Constitució», segons va comentar Rodríguez. 

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT