PUBLICITAT

Andorra La Vella

Territori prioritzarà endurir el codi de circulació i crear carrils bici

El Govern descarta en aquesta legislatura la construcció del vial de Sant Julià per manca de pressupost

Per JOSEP ROMERO

Uns policies efectuen un control de documentació al conductor d’un vehicle.
Uns policies efectuen un control de documentació al conductor d’un vehicle. | TONY LARA
El Ministeri d’Ordenament Territorial ha fixat entre les seves prioritats per a la present legislatura la modificació del Codi de la circulació, que data de l’any 2000, per tal d’adaptar-ho als nous temps. El ministre Jordi Torres va avançar que entre les novetats s’establirà un règim sancionador més estricte per a determinades conductes com ara la utilització del telèfon mòbil al volant i de la que hi ha actualment un buit legal. 
 
La nova regulació contemplarà també una nova realitat com és la presència a la xarxa viària dels vehicles elèctrics. També es determinarà una major protecció als ciclistes, s’implementarà un curs de conducció sobre neu obligatori per aquelles persones que s’hagin tret el permís durant el seu primer any i es fixaran mesures de seguretat pels menors que vagin d’acompanyants en els vehicles. Per a Torres els canvis obeeixen més a «una voluntat dissuasòria que no de recaptació».
 
MOBILITAT SOSTENIBLE/ El titular de Territori també va anunciar l’habilitació de carrils bici a la xarxa de carreteres del Principat. Així la prova pilot s’iniciarà a la carretera general 3, CG3, entre la Cortinada i el Serrat a Ordino, amb el consens de la corporació ordinenca que ja va donar el seu vistiplau. 
El projecte contempla a més d’un carril de circulació en cada sentit, un carril lateral també en cada sentit de circulació per a ciclistes, al menys d’un 1,5 metres d’amplada. A més es destinarà un espai per a vianants. Torres va indicar que la intenció es que «tota la xarxa de carreteres andorranes s’adapti als ciclistes» i en paral·lel que «s’eviti l’excés de velocitat» per parts dels conductors. 
Totes aquestes mesures aniran acompanyades de manera progressiva «per l’eliminació de les barreres arquitectòniques amb la finalitat de millorar l’accessibilitat».
 
PROJECTES ESTRATÈGICS/ El Govern ha descartat per a la present legislatura la construcció d’un nou vial a Sant Julià de Lòria per «raons de pressupost» tot i que Torres va reconèixer que es tracta d’un «projecte prioritari per al país». Al respecte va justificar la manca de dotació en els comptes públics per la necessitat de prioritzar altres infraestructures. Va posar com exemple la construcció de la nova seu de la justícia a la zona del Prat de Casadet a la parròquia d’Andorra la Vella que té un cost d’obres d’aproximadament uns 21 milions d’euros, «la meitat d’aquests diners és el que costaria la vial laurediana», va afegir. 
L’executiu també té la intenció en el transcurs d’aquest mandat de tirar endavant dos projectes que considera estratègics com són, l’heliport nacional i l’estació nacional d’autobusos. 
 
HELIPORT/ Pel que fa a l’heliport, Torres va subratllar que hores d’ara hi ha dos possibles ubicacions, una a la Comella i una altra a Engolasters. Resten pendent dels informes tècnics que s’estan acabant d’enllestir «ja que del que es tracta és de no fer cap pas en fals». En tot cas al 2016 hi haurà una partida pressupostària. 
 
NOVA ESTACIÓ D’AUTOBUSOS/ La nova estació nacional d’autobusos té ara mateix dos possibles emplaçaments  en la mateixa zona de l’avinguda Tarragona. Els terrenys que compten amb tots els números són aquells que van ser cedits al Comú de la capital i que es troben just quan comença la carretera de la Comella «perquè són els òptims». 
Torres va explicar que el més important és dimensionar correctament l’equipament. L’avantprojecte contempla una obra de 9 mil metres quadrats en dues plantes. L’estudi que s’ha encarregat determinarà la ubicació definitiva. 
PUBLICITAT
PUBLICITAT