PUBLICITAT

Escaldes-Engordany

El mercat turístic rus del Principat cau un 52,90%

Durant el darrer hivern, han vingut uns 14.634 turistes del sector

Per ESTEFANIA GRACIA

Turistes russos visitant Andorra durant una temporada d’hivern.
Turistes russos visitant Andorra durant una temporada d’hivern. | ALEX LARA
En aquesta darrera temporada d’hivern, un total de 14.634 turistes russos van venir a passar uns dies al Principat, mentre que en l’hivern de 2014, hi van venir 31.073. Xifra que mostra una gran davallada d’aquest mercat en un 52,9%. 
El Ministre de Turisme i Comerç, Francesc Camp, va apuntar ahir en la presentació del balanç final de la campanya d’hivern 2014-2015 que la intenció és «continuar invertint en el sector rus per recordar la marca Andorra i posicionar-se com a destí d’esquí de neu». Tot i que Camp preveu un o dos anys més de crisi política i econòmica a Rússia, va manifestar que es manté la intenció de seguir comunicant, doncs només d’aquesta manera «sabran que Andorra existeix, que té un gran producte d’hivern i de neu i és més probable que hi hagi reserves». A més, la inversió amb els operadors turístics també, «es revisarà en funció dels turistes que puguin portar d’aquest mercat». I ara «estem sospesant quins pressupostos cal invertir pel mercat rus, perquè potser no cal seguir amb les mateixes inversions que s’han fet fins ara i cal esperar a que la situació es recuperi». 
 
Altres opinions / D’altra banda, el President i Portaveu de la Unió Hotelera d’Andorra, Oscar Julian, considera que és una gran veritat «que el mercat rus està caient». «Durant els darrers anys, aquest sector ha funcionat molt bé». Tot i que Julian creu que aquest mercat també va canviar  la seva tendència, i és que es va començar a perdre «el client que tenia un poder adquisitiu més alt, doncs aquest es va canviar per un client de massificació amb un poder adquisitiu inferior al dels primers russos que venien a Andorra». Doncs, Julian afirma que cal «recordar que els primers turistes russos venien amb un plec de bitllets i els anaven repartint per Andorra, i els últims, ja no venien amb tots aquests dòlars». 
 
I és que Julian considera que aquests mercats es veien amb un gran potencial, però que també tenien cert riscs, «i és que qualsevol mercat, pateix un risc, i encara més si és un mercat principal o on hi bolquem totes les flors». Doncs «en el moment en que Espanya va entrar en recessió, teníem altres mercats, i l’impacte que va representar a Andorra, va ser molt important».
 
Pel que fa a la difussió del Principat respecte al mercat rus, Julian creu que s’ha fet un esforç molt gran per comunicar-se amb Rússia, igual que amb Espanya. A més, a Espanya «són 40 milions d’habitants i està molt a prop, i tot i això, hi ha molts espanyols que encara no saben on és Andorra». «És dur dir-ho, però és així». D’aquesta manera, a Rússia, «on són molts més habitants i compten amb una extensió major, segurament hi ha milers de russos que no saben on és Andorra». Però Julian es pregunta si «ens interessa que tots els russos sàpiguen on està el Principat». Doncs Julian comenta que és un mercat molt concret i cal descobrir si és necessari anar a buscar aquest sector rus o no. 
 
I és que el president de la UHA afirma que a nivell de país, «hem de decidir si volem ser un mercat turístic de massificació o volem ser un país que tingui altres tipus de mercats i altres tipus de productes». Tot i que comenta que és cert que fer aquest canvi d’un país de masses a un país amb un turisme més reduït però amb un nivell adquisitiu més alt, no és fàcil i no s’aconsegueix amb un any o dos. 
 
«Des dels anys 80 que estem lluitant amb aquest turisme de masses, que és el que tenim actualment, i han passat 35 anys i seguim estant on estem, i si volem fer el canvi, segurament tardarem uns 10 o 15 anys, sempre i quan tinguem les idees clares, sapiguem on volem arribar i com hi volem arribar». Doncs Julian remarca que si es segueix com  fins ara, «on encara hi ha moltes confrontacions entre entitats tant públiques com privades, és difícil que aquest canvi es pugui produir a curt termini». 

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT