PUBLICITAT

Andorra la Vella

El Govern preveu posar l’heliport nacional en funcionament el 2017

La pàgina web per a realitzar tràmits administratius digitalment serà operativa a partir de dilluns

Per Marisa da Costa

| Tony Lara
L’Executiu preveu tenir el projecte d’heliport nacional enllestit per l’exercici 2017. Aquest és un dels dossiers que aquesta legislatura desenvoluparà el ministeri d’Administració pública, Transport i Telecomunicacions, tal com va informar ahir el seu titular, Jordi Alcobé, a la presentació de la fulla de ruta que la cartera preveu seguir la legislatura encetada ara fa gairebé quatre mesos. 
 
Paral·lelament al projecte de pista d’aterratge per a helicòpters, una de les prioritats del Govern per als propers anys resideix en «agilitzar» el procés de tramitació administrativa, tant de la branca general com de la comunal, mitjançant l’estrena d’un portal web per a aquests efectes. El desenvolupament d’aquest objectiu s’encetarà públicament dilluns vinent, amb el llançament del lloc ‘www.e-tramits.ad’.
 
Transport aeri/ Abans no finalitzi el 2015, el Govern haurà decidit en quin dels dos terrenys aptes per a la construcció de l’Heliport Nacional es desenvoluparà aquest projecte. Actualment s’estan realitzant els estudis per decidir si la instal·lació s’ubicarà a la Comella, en un terreny propietat del Comú de la capital, o bé a Engolasters,  espai pertinent a FEDA. Ara per ara s’estan analitzant, entre altres aspectes, les corrents aèries, l’entorn i l’aplanament del terreny per tal de determinar quina de les dues opcions tindria una repercussió menys negativa en el seu context. Alcobé va reconèixer que aquesta labor «crearà susceptibilitats es faci on es faci», pel que «la intenció és tirar-lo endavant de forma que tingui el menor impacte en l’entorn», tot recordant que «és necessari per al país». El 2016 es faran la concessió i licitació per tal que sigui una realitat el 2017.
 
Incentivar l’Aeroport Andorra-La Seu d’Urgell, comissió mixta del qual presideix l’Executiu andorrà, es troba també dins la llista de prioritats d’Alcobé, tot assegurant que és «la única opció» del Principat de tenir comunicació aèria amb l’exterior perquè «està a deu minuts i porta el nom d’Andorra». Sobre aquest servei inaugurat el darrer 8 de gener, va exposar la voluntat de «generar mercat». Malgrat ara per ara només disposi de comunicació regular amb Palma de Mallorca i amb Madrid, creu que no serà difícil incentivar l’operativa «perquè hi ha operadors interessats» i perquè, juntament amb l’altre actor de la presidència, la Generalitat, s’està «avançant força» en les negociacions per participar de l’espai Schengen.
 
En vista dels plans primordials en matèria de transport aeri, Alcobé veu imprescindible la creació de l’Autoritat Aeronàutica d’Andorra (AAA), un organisme que es preveu crear els propers mesos per tal que «reguli el transport aeri». Fins aleshores, la responsabilitat segueix recaient sobre el departament de Transports.
 
Transport per carretera/ Tal com avançava la setmana passada el titular d’Ordenament Territorial, Jordi Torres, el terreny situat a l’inici de la Comella serà l’espai on, tal com corroborava Alcobé, «en un any o un any i mig» i després d’efectuar «l’anàlisi de la zona» i estudiar-ne la viabilitat i adaptació al pressupost, s’hi ubicarà l’Estació Nacional d’Autobusos. Actualment «és una mancança del país» la solució de la qual es donarà «en pocs dies o setmanes», un cop finalitzada l’avaluació. No obstant, el ministre de Transports avançava que la Borda Nova, propietat de l’administració d’Andorra la Vella, «és un lloc interessant». Un cop es comprovi la conformitat del terreny amb els plans, es decidirà el tipus de concessió per iniciar la construcció de l’estació d’autobusos i l’inherent aparcament per als usuaris.
 
La millora de les línies urbanes i, amb elles, del servei d’autocar exprés, consta dins del paquet d’actuacions del ministeri dirigit per Alcobé. La voluntat, en aquest sentit, és realitzar un «treball a fons» en què es tinguin en compte tant «les requisits dels usuaris» però també «permetre la seguretat de les companyies. És per aquest motiu pel que no es preveu enllestir la redefinició de les línies interurbanes dels Bus Exprés fins el setembre de 2016. A més d’evitar el solapament d’horaris i adequar altres aspectes per tal de potenciar el transport públic, Jordi Alcobé anunciava la intenció de modernitzar aquest àmbit amb el recurs a la tecnologia; no es descarta, per exemple, posar en funcionament autocars elèctrics. El primer i segon semestre de l’any vinent es faran les adjudicacions i licitacions per condicionar aquests serveis i posar-los en funcionament tot coincidint amb l’inici del curs 2016-2017.
 
Administració pública/ La darrera reunió de cònsols, celebrada fa tot just una setmana, ja es va parlar de la intenció d’agilitzar l’execució de tràmits administratius a partir de la xarxa. Dilluns vinent es començarà a fer possible aquesta «agilització, facilitació» dels procediments administratius a través dels webs de dels comuns, que conduiran al mateix enllaç que l’espai dedicat als tràmits del Govern. Per ara es podrà sol·licitar els certificats de no deute al comú (que trigarà 24 hores) i al Govern (serà entregat de forma immediata). A més, l’usuari podrà demanar el certificat de residència i i el de convivència, per ara. De cara a la tardor s’ampliarà el ventall d’opcions per al 2016 incloure els tràmits «més complicats, com per exemple l’obertura d’un comerç».
L’objectiu de digitalitzar els procediments que fins ara es feien als departaments de tràmits és «apropar l’administració a la ciutadania». Perseguint aquesta mateixa meta, es va ampliar l’horari d’atenció al públic del Govern fins les set de la tarda (horari que es troba en prova pilot) i es potenciaran les xarxes socials.
PUBLICITAT
PUBLICITAT