PUBLICITAT

Escaldes-Engordany

La descoberta de l’editor Narcís Casal i Vall com a bon fotògraf

L’Arxiu publica en línia un catàleg virtual amb imatges dels anys 30

Per E. J. M.

| NARCÍS CASAL I VALL / ANA / NC_0053
L’Arxiu Nacional d’Andorra (ANA) va recuperar fa un temps un conjunt de 144 plaques vidre realitzades per Narcís Casal i Vall (Barcelona, 1911 - Escaldes-Engordany, 1987). Ara l’Arxiu ha editat el catàleg, en format digital, Narcís Casal i Vall (1911-1987). De l’excursionisme al documentalisme. Un autor desconegut, que es pot descarregar a la pàgina web de l’ANA (www.cultura.ad/arxiu-nacional-andorra).
 
El catàleg reprodueix 51 imatges que van acompanyades d’una nota biogràfica, redactada per Jacint Berenguer i Casal, nebot de Narcís Casal, i una breu ressenya del context històric de la fotografia. Les imatges del catàleg pertanyen a una sèrie andorrana entre les quals destaquen les d’una ascensió al Comapedrosa, el cim més alt del país, el juny del 1933, entre les quals també hi podem veure Casal i Vall. 
 
Entre les imatges del catàleg també n’hi ha que mostren com era la vida rural andorrana de principis del segle XX: ramaders comptant ovelles, dallaires, la matança del porc i la cacera. Casal i Vall també va retratar esglésies, paisatges, i escenes quotidianes, com la incipient pràctica de l’esquí.
 
Casal i Vall era fill d’un dels cabalers de casa Molner de Soldeu, però va nèixer a Barcelona, on el seu pare, Jacint Casal i Font, havia emigrat a finals del segle XIX. Narcís Casal es va moure entre els ambients intele·lectuals de la capital catalana però mantenia la relació amb el país del seu pare. Va participar i promoure moltes activitats culturals al Principat, on l’any 1956 va cofundar l’Editorial Casal i Vall, dotada de tallers gràfics propis. També va ser conseller general i president del Consell d’Administració de Crèdit Andorrà des de 1975 fins a la seva mort.
 
L’afició per la fotografia i l’audiovisual va començar als anys 40 i va anar evolucionant posant-se al dia amb la tècnica i passant al color. Amb aquesta col·lecció de plaques andorranes, l’ANA ha recuperat gairebé tot el fons de Narcís Casal, integrat per 353 plaques de vidre que daten del 1933 al 1939. 

Comenta aquest article

PUBLICITAT