PUBLICITAT

Andorra La Vella

El desplegament del carril bici comença entre Ordino i Arcalís

Ordenament Territorial inicia les obres d’eixamplament de la carretera general 3 per als ciclistes

Per ESTHER JOVER MARTIN

Un ciclista circula per la CG3 en direcció a Arcalís, entre Llorts i el Serrat.
Un ciclista circula per la CG3 en direcció a Arcalís, entre Llorts i el Serrat. | TONY LARA
L’Àrea de Mobilitat depèn aquesta legislatura del ministeri d’Ordenament Territorial i una de les prioritats és el desplegament de la xarxa de carril bici i la protecció del ciclista a la carretera, actualment no previst. Entre els canvis que es preparen per introduir al Codi de circulació hi ha «que les bicicletes puguin circular en paral·lel; imposar una distància mínima d’un metre i mig per avançar una bicicleta i que els ciclistes tinguin prioritat en els carrils de circulació. Els ciclistes també tenen l’obligació de portar llums i armilles reflectores si circulen a la nit», ha explicat el titular d’Ordenament Territorial, Jordi Torres.
 
Són molts els que practiquen el ciclisme de carretera i la xarxa viària del país permet atreure proves ciclistes de molt nivell, com la Volta als Ports, la Purito o la Vuelta a Espanya. Però per garantir la seguretat del ciclista a poc a poc s’aniran desplegant per tota la xarxa viària carrils bici. Actualment hi ha en marxa el projecte en el tram entre Ordino i Arcalís, a la carretera general 3 (CG3). «En aquella zona tenim una calçada de 15 metres», ha matisat Torres, «els carrils centrals seran per circular els vehicles i els carrils laterals –amb un metre i mig d’amplada– per a bicis, i voreres per als vianants». El ministre ha afegit que «ho farem en aquest format perquè la densitat circulatòria no és molt alta i és un bon lloc per implementa-ho». «La prova pilot la intentarem desplegar a la zona d’Ordino», ha aclarit Torres.
 
Amb tot, «a Soldeu ja hem acabat un tram des de la sortida del poble fins a la rotonda del riu Gros i hem pintat tota la zona per a les bicicletes», ha puntualitzat. De fet, aquest dimecres el Consell de Ministres ha adjudicat a l’empresa Suport EC-Euroconsult la refecció i adequació del projecte d’eixample de la carretera general 2 a la zona de l’allau de Soldeu per tal que en lloc de quatre carrils en defineixi tres i un voral ciclista en sentit ascendent.
 
MOBILITAT SOSTENIBLE / Durant la presentació pública de les línies estratègiques del seu ministeri, Torres ja va assegurar que es treballa en la mobilitat sostenible i va anunciar «l’habilitació de carrils bici a la xarxa de carreteres d’Andorra». El primer tram on es comencen a adequar és la CG3 entre la Cortinada i el Serrat, on a més d’un carril de circulació en cada sentit,s’hi fa un carril lateral en cada sentit de circulació per a ciclistes,d’1,5 metres d’amplada, i un espai per a vianants, com ha explicat Torres. La intenció és que tota la xarxa de carreteres s’adapti als ciclistes.
 
El Govern ha aprovat el projecte d’eixample i rectificació de la CG3 de la Cortinada al riu de la Posa, amb un termini d’execució previst de 15 mesos. Les obres s’emmarquen en la política d’eixample de les carreteres generals. El tram, d’uns 380 metres, ja té l’amplada de 15 metres, però es preveu que el projecte suposi una millora per a la seguretat viària, i dels vianants i ciclistes de la zona. El tram enllaça pel nord amb una obra que en breu es preveu acabar, de manera que permetrà donar continuïtat a la millora viària i al carril bici entre la Cortinada i el nucli d’Arans.
 
Els treballs a realitzar són excavacions en roca i terra pel costat muntanya i murs pel costat riu, la instal·lació d’elements d’urbanització, l’adequació de la senyalització i restauracions mediambientals i tancaments de finques. Tant vianants com ciclistes podran circular millor per la calçada. 
 
ESPAI BICI / El ministre Torres ha advertit que no hi ha un termini per al desplegament de tota la xarxa de carril bici sinó que s’anirà fent sense pressa però sense pausa. En alguns trams de carretera és extremadament complicat habilitar-los, com ja va passar a la carretera d’Ós de Civis, on es va pintar un tram de carril bici per provar i al cap de poques hores es va despintar perquè es va comprovar la seva perillositat. 
 
L’aposta per la mobilitat sostenible ja ve de lluny. L’any 2012, l’antecessor de Torres, Jordi Alcobé, va aprovar una proposta de millora de la circulació cicloturista a la carretera general 1: l’Espai Bici. El pla preveu el desplaçament de la línia lateral de la senyalització horitzontal per obtenir uns 50 centímetres útils entre la rigola (franja pavimentada al costat o sobre la vorera per conduir l’aigua de pluja) i el carril, la repavimentació dels laterals de la calçada on el ferm sigui irregular, l’arranjament de registres i eliminació o desplaçament d’obstacles, i la millora de la senyalització per advertir els conductors de la presència de ciclistes.
 
L’objectiu és incrementar la seguretat i separar els ciclistes de la circulació general, mantenint un carril lateral d’un mínim de 295 o 300 centímetres, suficient per la circulació general en trams de doble carril en el sentit de marxa considerat. 

Comenta aquest article

PUBLICITAT