PUBLICITAT

Santa Coloma

El ‘canvi’ en El Cedre insta a buscar altres perfils professionals

Una auditoria detecta «qüestions imminents» que el consell del SAAS ha de millorar

Per RAFA MORA

Martí parla amb una resident abans de començar l'acte de la Diada de Meritxell al Centre Sociosanitari El Cedre, ahir.
Martí parla amb una resident abans de començar l'acte de la Diada de Meritxell al Centre Sociosanitari El Cedre, ahir. | ANA / M. C.
La ministra de Salut, Afers Socials i Ocupació, Rosa Ferrer, assumia ahir que des de la seva cartera i des del SAAS s’està treballant per millorar les condicions en el Centre Sociosanitari El Cedre de Santa Coloma, perquè aquest ha esdevingut, segons va explicar, en un centre més sanitari que no en el residencial amb què havia nascut. Així les coses, el que s’intentarà adaptar, segons va explicar Ferrer ahir i segons s’indica en l’informe d’una auditoria, diversos punts entre els quals destaca el canvi en el perfil professional dels treballadors, la qual cosa haurà d’aprovar aquesta setmana el consell directiu del SAAS. Per la seva part, el cap de Govern, Toni Martí, va reconèixer en el seu discurs davant dels residents que la situació és millorable, però va reiterar que s’hi treballa.
 
Toni Martí va fer ahir el seu discurs davant dels residents del centre d’El Cedre i ho va fer en clau d’autocrítica per l’informe que determina que hi ha mancances que s’han de solucionar per oferir un bon servei als usuaris. Més tard, la ministra de Salut, Afers Socials i Ocupació, Rosa Ferrer, va informar que s’ha fet «una auditoria de funcionament» d’El Cedre «conjuntament amb el marc de col·laboració amb França i una persona especialitzada en la inspecció de centres sanitaris i sociosanitaris», que ha deixat en evidència nombroses qüestions que des del ministeri i el SAAS ja estudien per tal de solucionar-les. «Ara s’estan implementant les reformes que recomana aquell informe i en seguiment des del ministeri de Salut i des del departament que s’ha creat, l’Àrea d’Inspecció i Control de Qualitat Sanitària». Precisament aquesta nova àrea d’inspecció és una creació recent per poder fer front a problemàtiques com aquesta. «El control es fa a través del SAAS, perquè el SAAS és el prestador de serveis que gestiona el centre El Cedre», va recordar Ferrer.
 
Qüestions imminents / La ministra va insistir en què les millores han de ser «imminents»: «Són qüestions a millorar imminents, sobretot a nivel de planificació i organització de recursos i de l’organització interna del centre». Segons Ferrer, «un tema que era urgent és la relació amb els familiars de les persones residents al centre sociosanitari, i ara ja el proper consell directiu del SAAS hi ha previst regular els vincles que ha d’haver-hi entre els drets dels pacients i els residents i els familiars». Per a la ministra, es tracta de «crear un diàleg fluid entre la institució i els propis residents a través dels seus familiars per poder canalitzar petits detalls del dia a dia, queixes que poden anar sorgint».
 
El problema és d’organització / Segons les declaracions que va fer ahir Ferrer, «no és una qüestió d’infraestructures, sinó més d’organització i planificació de serveis, i també en relació amb la planificació del personal». Es tracta, doncs, de fer un treball d’estudi per detectar en quins llocs de treball hi ha problemes per poder oferir el servei que el centre exigeix. En aquest sentit, sobrevola la idea clara d’un canvi de perfil professional per tal de poder buscar solucions a la demanda dels residents. «Això era un centre pensat més com a residencial, i cada vegada és més sanitari, per tant està esdevenint més un centre sociosanitari que no una zona residencial, i aquí és l’adaptació que s’està fent», va manifestar ahir Ferrer. 
 
«Estem mirant», va respondre la ministra a la pregunta sobre si el canvi és del perfil del treballador. «Possiblement amb una bona planificació i reorganització, veurem quantes persones, quins perfils són els que es necessiten», va insistir la ministra, que va deixar clar que les solucions no tenen una altre camí que «a curt termini». Ferrer va explicar que les queixes dels residents eren pel servei que rebien com a conseqüència de les rotacions entre els treballadors. «Es queixen que l’atenció seria deficitària, però precisament estem treballant en això», va assegurar. «Hi ha el personal que és purament assistencial, però també el que hauria de ser cuidador, i estem valorant com reorganitzar-lo per millorar».
 
20 persones en llista d’espera / Rosa Ferrer, així mateix, va informar que hi ha fins a 20 persones en llista d’espera, i que es negocia per poder col·locar-les en altres centres, com el nou d’Escaldes-Engordany o a Clara Rabassa. 

Comenta aquest article

PUBLICITAT