PUBLICITAT

Andorra La Vella

El Govern vol fer d’Andorra un país capdavanter en mobilitat elèctrica

Els sectors públic i privat signen un conveni amb què acorden el rol de cadascun en el programa

Per MARISA DA COSTA

Al centre de la imatge, Alcobé, Martí i Calvó posen juntament amb els representants comunals i membres de diferents empreses del sector.
Al centre de la imatge, Alcobé, Martí i Calvó posen juntament amb els representants comunals i membres de diferents empreses del sector. | SFGA
El ministre d’Administració Pública, Transports i Telecomunicacions, Jordi Alcobé, anunciava ahir la voluntat governamental de situar el Principat «entre les primeres cinc posicions» a la llista de països capdavanters en mobilitat elèctrica a nivell «mundial». El titular assumia el compromís tot just després de participar a la reunió pactada entre els sectors públic i privat a l’edifici administratiu per signar el conveni per la implantació del vehicle elèctric i híbrid endollable. 
 
En el marc de la celebració de la setmana europea de la Mobilitat, el Govern i els òrgans comunals, en col·laboració amb Forces Elèctriques d’Andorra (FEDA), Automòbil Club d’Andorra (ACA), amb l’Associació d’Importadors de Vehicles d’Andorra (AIVA), d’empreses distribuïdores d’energia elèctrica així com d’acord amb els concessionaris, deixaven  per escrit la resolució d’incrementar la presència fins al «6%en la quota de mercat del vehicle elèctric». Per acomplir l’objectiu i segons les previsions fetes per l’executiu i comunicades per Alcobé, en tres anys Andorra hauria de disposar de 500 vehicles elèctrics. D’aquesta manera, d’aquí fins el 2018 s’hauria de donar sortida de 150 a 200 cotxes d’aquest tipus. El Consell de Ministres començava a vetllar per l’assoliment de l’objectiu tot licitant, a la sessió celebrada el dimecres, la compra d’un automòbil elèctric per a la flota automobilística del Govern, volent demostrar que ·tenen cabuda en el sector empresarial. Es preveu que els comuns segueixin passos similars a curt termini.
 
Conscients de les diferències de preu existents entre els vehicles més  eficients i els més contaminants, l’agrupació ha enllestit «un pla estratègic per incentivar la compra». A banda dels incentius fiscals que s’aplicaran a aquesta modalitat d’automòbil –com taxes reduïdes–, el Govern advocarà per la seva venda a través de la concessió d’ajuts econòmics als particulars i empreses que s’adhereixin al transport sostenible i curós amb el medi ambient. Cal sumar als al·licients econòmics aquells pertanyents a la mateix mobilitat dins del país i aquells de caire operatiu. A més d’encarar el Pla Engega 2016 a la compra de vehicles ecològics, es permetrà a aquests automòbils circular pel carril bus, se’ls reservarà aparcaments de la zona blava i es desplegarà una xarxa de punts de càrrega a la via pública o fins i tot a nivell domèstic. Això hauria de permetre adherir els particulars al «programa ambiciós» impulsat en conjunt per actors tant públics com privats amb la finalitat de «fer del vehicle elèctric una realitat», tal com defensava durant la presentació la també present titular de Medi Ambient, Agricultura i Sostenibilitat, Sílvia Calvó. La ministra imposava com a punt de partida una «sèrie d’accions», tot començant per l’adaptació de la normativa vigent –com el Codi de la Circulació– o la licitació d’infraestructures de càrrega. De la seva banda, les distribuïdores d’energia s’encarregaran d’implantar-les i per últim, els concessionaris, haurien de potenciar la importació i sortida d’aquests vehicles, tot formant els seus tècnics en aquest sector.
 
David Astrié, assessor de Medi Ambient, assegurava l’adaptació de l’automòbil elèctric al Principat: la majoria de recorreguts que es propicien a nivell intern es fan entre punts distanciats entre sí per 2,5 i 15 quilòmetres, majoritàriament i, per tant, són trajectes adequats a l’autonomia característica dels automòbils ecològics. 
PUBLICITAT
PUBLICITAT