PUBLICITAT

Andorra La Vella

Un adult creatiu és un nen que ha sobreviscut

Per iniciar el curs escolar, el Centre de Congressos d’Andorra la Vella va acollir ahir la conferència ‘Competència emprenedora, llavor de futur’

Per ESTEFANIA GRACIA

L’educadora Maria Batet durant la conferència ‘Competència emprenedora, llavor de futur’, ahir.
L’educadora Maria Batet durant la conferència ‘Competència emprenedora, llavor de futur’, ahir. | TONY LARA
Per inaugurar oficialment el curs escolar 2015-2016 i després del tradicional discurs de benvinguda del ministre d’Educació i Esenyament Superior, Èric Jover, el Centre de Congressos d’Andorra la Vella va acollir ahir la conferència ‘Competència emprenedora, llavor de futur’. En aquesta, la seva dinamitzadora, Maria Batet –educadora i especialista en educació emprenedora– va mostrar algunes de les pautes i claus ideals per proporcionar una educació general i plena de nous reptes als alumnes més petits i joves. D’aquesta manera, Batet va destacar la importància d’habituar els nens a les noves necessitats del futur, doncs «els més menuts creixeran en un entorn pitjor que el nostre i han de ser capaços d’adaptar-se als diferents canvis socials i sortir-se’n». A més, l’educadora va incidir en el valor de fomentar en els nens la creativitat per generar noves idees i solucionar els problemes.
 
Un altre aspecte que va voler destacar Batet va ser els avenços i descobriments en neurociència i educació, i l’importància de te-nir presents aquests camps a l’hora de formar als menuts. I és que si des de l’escola «aconseguim experiències estimulants sabem que els nens aprendran millor». La conferenciant també va fer especial esment en el fet que quan el cervell aprèn, aquest «augmenta físicament». Exemplificant el fet amb un experiment que es va realitzar als taxistes de Londres als anys 2.000, i del que se n’han fet diverses modernitzacions. En aquest, es va concloure que al haver-se de memoritzar la infinitat de carrers que conformen la ciutat londinenca, una part dels seus cervells havia crescut amb aquesta pràctica des que es van iniciar en la professió. I amb aquest fenomen, Batet va remarcar que els «nostres alumnes poden millorar sempre». Doncs «el cervell és una goma elàstica d’intel·ligència, i quan més aprenem, més s’estira». 
 
Tot i aquestes noves metodologies, la ponent va assegurar que també es necessita un canvi en la linealitat i rectitud del sistema educatiu. Doncs s’ha de treballar amb persones «i no amb objectes». De manera que cada cop més, «s’ha de promoure una educació més orgànica, aprofitant les ganes innates dels nens de viure i aprendre». I parafrasejant una infografia que Batet va llegir fa un temps, la conferenciant va voler remarcar la frase «un adult creatiu és un nen que ha sobreviscut», fent referència a aquesta idea concorreguda anteriorment, que s’ha d’incentivar i fomentar la creativitat. I és que «podrem crear un futur millor amb una educació que contempli la intuïció, curiositat i creativitat dels nens». 
Durant la ponència Batet també va destacar una enquesta «no representativa» que ella mateixa com a educadora va fer a uns 200 alumnes del municipi de Vilafranca, on segons va mostrar la conferenciant, un jove de 15 anys va respondre en una de les preguntes del test que el que més por li feia en aquest moment era «no poder arribar a treballar mai». Una resposta més que sorprenent, ja que tal i com va destacar Batet, «per molt malament que estigui l’entorn actual, no estem en una situació tant dramàtica com perquè un jove de 15 anys perdi l’esperança», per tant «hem de donar eines als petits i joves perquè no tinguin aquesta desil·lusió i puguin afrontar de la millor manera possible cada situació complicada, o no, que els presenta la vida». 

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT