PUBLICITAT

andorra la vella

El nou centre educatiu espanyol podrà encabir 160 alumnes més

Les quatre escoles amb què Andorra compta s’integraran en una sola institució el proper curs 2016-17

Per Marisa da Costa

El ministre d’Educació i Ensenyament Superior, Eric Jover, acompanyat per l’ambaixador espanyol, Manuel Montobbio, per presentar el nou centre.
El ministre d’Educació i Ensenyament Superior, Eric Jover, acompanyat per l’ambaixador espanyol, Manuel Montobbio, per presentar el nou centre. | SFGA
La polèmica integració dels quatre centres d’educació espanyola amb què Andorra compta en l’actualitat en una sola institució es farà efectiva el proper curs 2016-2017. No obstant això, i segons va assegurar l’ambaixador espanyol a Andorra, Manuel Montobbio, aquest factor no comportarà una disminució en la capacitat d’aquest servei públic; ans al contrari, «el marge de creixement és important»: el nou centre podrà encabir fins a 160 alumnes més que els que engloba avui dia. D’acollir 300 alumnes, la futura infraestructura passarà a tenir cabuda per a 460.
 
El procés de creació del nou centre integrat copsava la Comissió Mixta Hispanoandorrana que ahir es trobava per tractar diverses qüestions en matèria educativa. El ministre d’Educació i Ensenyament Superior, Eric Jover, s’acompanyava de Montobbio per fer públic el contingut de dita reunió, de la que destacava «l’alineament d’objectius per reforçar el sistema d’ensenyament espanyol a Andorra», tot acomplint, segons destacava en aquesta ocasió el plenipotenciari, «el mandat marcat pel cap del Govern» de l’Estat veí, Mariano Rajoy, durant la seva estància a Andorra a principis d’any. 
 
El passat 8 de gener el dirigent manifestava la voluntat de donar continuïtat al sistema d’ensenyament espanyol en el transcurs de la seva visita al centre que a partir del proper mes de setembre, prèvia rehabilitació, acollirà en un sol edifici les quatre escoles existents en l’actualitat, a Escaldes-Engordany. Les obres de reforma, amb què s’habilitarà sis noves aules durant les properes vacances estivals, tindran un cost que Jover no estimava superior als 50.000 euros. Aquests espais acolliran l’educació infantil i primària. L’Institut Espanyol de la Margineda seguirà aplegant l’educació secundària i el batxillerat. Entre els cinc centres que el proper curs es constituiran en dues soles institucions, es va acollir l’any passat un total de 831 alumnes.
 
La integració, amb què tal com evidenciava el diplomàtic «es garanteix la permanència» i la successió dels estudis «des dels 3 fins els 18 anys» en el mateix sistema, es dividirà en diferents i progressives «etapes», amb la finalitat «de concentrar esforços», cosa que ha de permetre una «millora en la qualitat».

Montobbio va fixar els objectius en «l’enfortiment» de diverses matèries. «L’aprenentatge personalitzat» a través d’«avaluacions de competències per conèixer quines mesures especials s’han de prendre» s’ha de sumar a la pretensió d’enfortir «les competències lingüístiques, matemàtiques i digitals». El personal docent, que «seran els millors professionals d’Espanya perquè per venir passaran exàmens», vetllaran per seguir «la filosofia del saber saber» en detriment del desenvolupament de «la memòria». Manuel Montobbio va assegurar que els 76 actuals professors en plantilla, juntament amb els què es puguin anar contractant del proper curs endavant, es decantaran per «ensenyar a reaprendre constantment» en comptes de fer aprendre els continguts de manera sistemàtica. L’augment de professionals serà clau per a l’acompliment del tercer objectiu de les «línies directrius» definides per la delegació del país veí, que ostenta les competències pedagògiques i educatives del sistema educatiu espanyol a Andorra. Es tracta de potenciar l’anglès tot ampliant horaris i avançant l’edat en què els infants en rebran classes. Aquest darrer objectiu respon a la vocació de situar el sistema educatiu espanyol en una posició capdavantera en matèria lingüística, afirmava Montobbio.
 
Per a fer possibles aquestes millores i un centre integrat efectiu serà imprescindible, segons l’ambaixador espanyol a Andorra, «la participació tant del personal» com de les associacions de pares i mares. El diplomàtic va voler fer evident la voluntat integradora tot informant sobre l’obertura d’un procés participatiu per decidir el nom de la nova escola.
 
La continuïtat de l’educació espanyola al Principat mantindrà, de la mateixa manera i segons asseverava el titular de formació, «l’element definidor de l’estructura educativa andorrana» i, així, que les famílies puguin decidir el sistema que considerin més oportú per a la formació dels seus fills.


Montobbio classifica Andorra com el país amb què més interactua l’Estat espanyol/ Preguntat pels mitjans sobre la qualitat de les relacions entre l’Estat veí i el Principat, l’ambaixador espanyol a Andorra, Manuel Montobbio, convidava ahir a «buscar un altre país amb el qual Espanya hagi signat tants convenis al món» durant el darrer any. El diplomàtic desglossava, en aquesta línia, tot un seguit d’interaccions desenvolupades el darrer exercici entre els executius veïns. De fet «només el darrer mes sis ministres espanyols rebien els seus homòlegs andorrans», recordava Montobbio, tot fent referència a les reunions esdevingudes recentment entre els ministres Gilbert Saboya i José Manuel García-Margallo, d’Afers Exteriors, o entre Jordi Alcobé i Ana Pastor, ministres d’Administració Pública, Transports i Telecomunicacions d’una banda i de Foment, de l’altra. L’ambaixador il·lustrava unes «relacions en molt bon estat» tot recordant més d’una desena d’acords desplegats el darrer any entre ambdues institucions, d’entre els quals destacava «la negociació en temps rècord» per fer efectiu el Conveni de Doble Imposició o la firma d’un tractat sobre transport.
PUBLICITAT
PUBLICITAT