PUBLICITAT

ESCALDES-ENGORDANY

Les estafes de ‘Whatsapp’

Cada cop proliferen més els fraus a través de la xarxa, i que, perfectament camuflats, actuen amb la intenció de robar dades i informació

Per IVÁN ÁLVAREZ

Un usuari llegeix el ‘malware’ rebut d’IKEA
Un usuari llegeix el ‘malware’ rebut d’IKEA | El Periòdic
Probablement vostè ha pogut rebre ja un link, per via whatsapp, que el permet accedir a una suposada enquesta d’Ikea i on s’ofereix la possibilitat de guanyar cupons regal per valor de 150€ si es contesten a quatre preguntes. Aquests enllaços ja circulen per Andorra i s’ha d’anar amb molt de compte. Evidentment, estem davant d’un nou modus d’estafa per via telefònica, una de les moltes que circulen per la xarxa de missatgeria instantània, molt ben camuflats, amb la pretensió de robar dades i infirmació a la gent que esdevingui víctima i piqui l’ham.
Aquest tipus d’accions ilegals pertany a una nova onada de estafes virals a Espanya on empreses importamts com Ikea, RayBan, Zara i H&M són utilitzades com a ganxo per captar dades personals dels usuaris o subscriure’ls a un servei premium de SMS . El darrer malware d’aquest tipus rebut per missatgeria instantània és el de l’empresa sueca Ikea a través d’una falsa promoció i la policia espanyola ja s’ha fet ressò de l’estafa a través de les xarxes socials advertint als imprudents. 
S’acostuma a fer servir una marca mundialment coneguda per tots, amb el seu logotip perfectament calcat, per enganxar a la persona que rep el whatsapp i que realitzi l’esmentada enquesta. Després, la víctima, confiada i inconscient, l’envia a 10 contactes i l’estafa esdevé més gran. El missatge es propaga com un virus per accedir a les dades personals i bancàries de milions d’usuaris.
Xavi Pérez, responsable d’Infomobel explica que aquests fraus es poden fàcilment evitar perquè «són coses de sentít comú». Pérez assegura que «és evident que cap empresa gran, com ara Ikea, fa ofertes per via whatsapp ni per correu electrònic. Una multinacional així no regala res d’aquesta manera ni en fa reenviar res. És de calaix». A més, afegeix que «la gent que faci servir un smartphone ha de ser conscient que no sempre ha de contestar a tot el que rep perquè estafes així està a l’ordre del dia. No sabem què hi pot haver darrera d’aquests missatges, però aplicant una mica el sentit comú pot allunyar-te del perill». 
L’empresa afectada en aquesta darrera estafa es desmarca, evidentment, d’aquestes pràctiques fraudulentes. Des de la central d’Ikea a Espanya, Ikea Ibérica ubicat a San Sebastián de los Reyes (Madrid) asseguren que «aquests temes els acostumem a consultar internament i el que sí podem transmetre, pel que fa referència a la nostra posició, és que Ikea no té res a veure amb aquesta comunicació fraudulenta en què es convida als usuaris a realitzar una enquesta a canvi d’un premi econòmic». 
El que sembla clar és que el motiu d’aquests fraus és sempre econòmic. Dani Creus, analista de Kaspersky, laboratori especialista en antivirus i software de seguretat, indica que «es vol captar informació personal, com el correu electrònic o el telèfon mòbil, que després els delincuents puguin fer servir en altre tipus de delictes». Vaja, un simple clic si no s’està atent, pot ser l’inici d’un malson.

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT