PUBLICITAT

Escaldes-Engordany

El Dakar promet una segona setmana infernal

La falta de Perú no farà que l’edició d’aquest any deixi de ser molt dura per als participants

Per ALBERT CANES

El recorregut del Dakar 2016, que passarà per Argentina i Bolívia.
El recorregut del Dakar 2016, que passarà per Argentina i Bolívia.
Per primera vegada a la història, Andorra tindrà representació en tres categories del Ral·li Dakar a nivell competitiu. Cyril Despres, en cotxes, Cristian España, en motos, i Albert Llovera, en camions, seran els tres pilots que viatjaran des del Principat a Buenos Aires per emprendre una nova aventura extrema pels recorreguts més durs d’Argentina i Bolívia del 3 al 16 de gener. 
 
La gran incògnita d’aquest any era saber com dissenyaria el nou director esportiu, Marc Coma, el recorregut després que es confirmés la baixa de Perú com a amfitrió, país que aportava la gran major part de dunes. La solució ha estat una segona setmana dura per als pilots amb la Superespecial de Fiambalá, que comptarà amb un ordre de sortida inèdit: 10 motos, 10 cotxes i 5 campions, en funció dels resultats de l’etapa anterior, sortiran barrejats i obrin camí. Això suposarà un major espectacle i podrà beneficiar als millors navegadors. Tot això en mig d’unes temperatures molt elevades que es perllongaran i que posaran un afegit important de dificultat. 
 
El pilot de Peugeot, Cyril Despres, explica que la duresa es mantindrà, tot i que el nombre de dunes hagi reduït: «A mi m’era igual, jo el que vull és córrer. Serà un recorregut de molta pista i pols i serà important ser al davant perquè no perjudiqui a la visibilitat, que és una mica el que vam patir l’any passat». El resident a Arinsal destaca que la calor jugarà un factor important en aquesta edició: «El 2015 va ser extremadament dur i el 2016 tornarem a patir. L’any passat la calor més extrema va ser durant un dia i mig i aquest ho serà durant quatre o cinc dies». Dels tres representants, Despres és qui parteix amb les opcions competitives més elevades i per això ha estat els darrers dies a Marroc provant el seu nou vehicle, del qual destaca una millora important: «Té més potència, és més lleuger, més estable,... Es nota la diferència amb el nou cotxe». 
 
Per la seva part, España té clar quines són les coses que s’han de tenir en compte per a la seva estrena en la prova més dura del món: «És important saber quan s’ha de córrer i quan s’ha d’anar més tranquil. Pel que he pogut veure, serà molt exigent la segona setmana sobretot i s’haurà de cuidar la màquina». En relació a la disminució de quilòmetres amb dunes, el pilot de Suzuki comenta: «No m’afecta però no deixa de ser una cosa que m’agrada. Com menys dunes millor perquè jo entreno en terrenys més rocosos». España no oblida que és el primer andorrà que competirà en motos amb un equip oficial al Dakar, cosa que «motiva moltíssim» i ho atribueix al «resultat de molts anys de treball». 
 
Aquest mateix dimarts, al límit de temps, Llovera anunciava la seva participació al Dakar, quan gairebé ho havia descartat. La major sorpresa és que serà en camions amb l’equip txec Bonver Dakar Project. La seva falta d’experiència en aquesta categoria té en suspens al pilot andorrà, que només haurà portat el camió per carretera quan arribi a Buenos Aires. «Menys sorra em va bé perquè no en tinc ni idea d’anar amb camió per aquest terreny. Jo crec que serà un recorregut maco», destaca Llovera, que recorda que aquest any les etapes seran un pel més curtes, tot i que els 9.000 quilòmetres en total de recorregut no deixen de ser una xifra impressionant. «El primer dia em costarà perquè no tinc ben agafats els punts de referència de frenada i acceleració. Serà una aventura bastant forta. Sempre m’havia fet gràcia fer-ho, però no pensava que costava tant», afegia el pilot. 
 
Algú que li podrà donar consells per manejar millor el camió a Llovera serà el mite del Dakar, l’andorrà Jordi Ginesta, que no faltarà a la seva cita anual amb el ral·li de Sud-amèrica per assistir mecànicament amb un camió a diferents equips. «No deixarà de ser un recorregut dur, això segur», assegura l’expert en el ral·li més extrem del món.

Comenta aquest article

PUBLICITAT