PUBLICITAT

ANDORRA LA VELLA

Els diners, la nova religió

‘Holy Money’, d’Èric Rossell, obliga l’espectador a reflexionar sobre el valor que li donem a l’economia

Per E. J. M.

La rentadora que escup un milió de dòlars, d’Èric Rossell, ahir.
La rentadora que escup un milió de dòlars, d’Èric Rossell, ahir. | TONY LARA
Un milió d’euros en bitllets regurgitats per una rentadora s’escampen pel terra de la galeria d’art Pilar Riberaygua mentre de fons sona el dringar de les monedes i el so de la producció industrial del diner. La instal·lació, Holy Money («diner sagrat»), és «una exaltació, una sacralització del valor monetari ja que els diners, en lloc de ser una eina d’intercanvi, s’han convertit en un dogma, una creença, una religió», reflexiona l’artista Èric Rossell Vela. El jove creador no pretén alliçonar ningú sinó que pretén que «cada espectador en tregui la seva conclusió».

Holy Money és una instal·lació efímera que només es podrà veure durant tres dies, d’avui fins dissabte, de les cinc de la tarda a les nou del vespre. Aquells que s’acostin a la galeria Pilar Riberaygua, es toparan primer amb «un xec al portador per valor d’un milió d’euros» i escoltaran d’ambient «cant gregorià, adaptat per Lluís Casahuga, com si fos una pregària», va explicar ahir Rossell. «És avisar el visitant que està entrant en un santuari», va afegir. I en aquest santuari, el que es venera és el diner. «Amb Holy Money assistim a l’epifania d’una nova religió, la monetària, on ja no és el Crist Totpoderós dels absis de les esglésies romàniques qui mira impassible des de dalt als espectadors, sinó una moneda gegant d’un euro. La galeria es transforma en santuari i nosaltres, els espectadors, en fidels», argumenta la crítica d’art Meri Blanco.

La instal·lació es complementa «amb dos bitllets de 500 euros, realitzats amb la tècnica de la serigrafia, que expressen dues idees: el mileurista (500+500), i l’economia submergida, ja que un bitllet està desgastat i l’altre és nou de trinca», especifica l’autor. També hi ha una peça de vidre que conté «el text, el suport del concepte».

Economia submergida

La instal·lació Holy Money té un denominador comú: «parlar del rol dels diners dintre de la societat actual contemporània i, més concretament, de l’exaltació del valor monetari», exposa la galeria Pilar Riberaygua. L’autor analitza «la capacitat dels diners per esdevenir avui en dia quelcom més que un simple instrument d’intercanvi comercial, arribant a simbolitzar un objecte de culte per a milions de persones. Un tema que el porta a parlar de les economies submergides i de com aquestes afecten la major part de la població, en favor d’una determinada minoria».

Algunes de les peces estan acompanyades pel treball sonor realitzat pel músic Lluís Casahuga, amb qui Rossell ha col·laborat en altres ocasions, com en el festival audiovisual Ull-Nu, en què tots dos van ser premiats per la seva obra conjunta de videoart Naturae Polis.

El preu de la instal·lació Holy Money, que es pot comprar només en conjunt, s’ha establert en un valor simbòlic: un milió d’euros tot el lot.

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT