PUBLICITAT

Escales-Engordany

El Govern destina 600.000 € per a l’estació d’autobusos

El ministre d’Ordenament Territorial presentarà avui l’esborrany als transportistes de passatgers

Per JOSEP ROMERO

La maqueta de la futura estació d’autobusos en un tram viari al costat del marge dret del riu Valira, entre els carrers Doctor Vilanova i Baixada del Molí.
La maqueta de la futura estació d’autobusos en un tram viari al costat del marge dret del riu Valira, entre els carrers Doctor Vilanova i Baixada del Molí. | SFGA
Durant el segon trimestre de l’any vinent podria veure la llum l’estació nacional d’autobusos després que el Govern finalment hagi inclòs una partida econòmica de 600.000 euros en els pressupostos de l’any vinent destinada a la seva construcció. 
 
La seva gestió recaurà en la iniciativa privada, el què a priori no hauria de representar cap despesa per a les arques públiques donat que es tramitarà una concessió administrativa que es licitarà una vegada els comptes públics siguin aprovats pel Consell General, el que no succeirà abans de primers de febrer. Després de festes es començarà a reunir la comissió parlamentària, encarregada de debatre els grans números de l’Estat,tot i que tradicionalment els mesos de gener i febrer no hi ha activitat per ser un període vacacional. 
 
ESBORRANY / Justament avui el ministre d’Ordenament Territorial, Jordi Torres, donarà resposta a les demandes de l’Associació de Transportistes de Passatgers que van sol·licitar poder participar en el projecte de la terminal de bus, aportant les seves idees i iniciatives. Així aquest matí tindran l’oportunitat de rebre l’esborrany de mans del mateix titular del departament, a la seu ministerial de Prat del Rull. 
 
A grans trets, el sector demana un espai mínim de 800 metres quadrats destinats a oficines, sales d’espera i taquilles per tal d’aconseguir que tant el viatger que arriba al país com l’autòcton trobin comoditat i, alhora funcionalitat «per donat així una bona imatge del Principat», segons va explicar el membre de la patronal, Joan Nadal.
L’Executiu de Martí va apostar per un emplaçament de l’equipament al futur vial d’unió entre la rotonda de Tobira (o de la Comella) i l’antiga plaça de toros de la capital, que des de fa molts anys és un magatzem del Govern amb especial rellevància per al COEX i que permetrà l’eixamplament de la carretera nacional. De fet ja es poden observar els treballs del moviment de terres en els terrenys del nou vial. 
 
CARACTERÍSTIQUES / L’estació nacional d’autobusos es construirà al nou vial que unirà el Prat del Rull amb la rotonda de Prada Casadet, a Andorra la Vella, i tindrà deu andanes, dues de les quals seran per a autobusos llargs. En principi sembla que seria un nombre suficient pel trànsit actual d’autocars i passatgers, però no es descarta que en el futur s’hagi d’ampliar. En concret, l’estació es construirà en un tram viari que es troba molt aprop del marge dret del riu Valira, entre els carrers Doctor Vilanova i Bauixada del Molí. 
 
La creació d’aquesta nova infraestructura és una demanda que el sector fa més de 20 anys que reclama.
 
Cal recordar que el Govern va descartar la ubicació inicial de Borda Nova ja que les avantatges del terreny escollit finalment són múltiples i són més propers al centre històric d’Andorra la Vella, permeten una millor mobilitat i connexió i un termini molt més curt del previst en la seva construcció. 
 
Segons l’Executiu, el projecte de Borda Nova tenia dificultats i limitacions tècniques relacionades amb la mobilitat i l´operativitat i tenia un cost més elevat, de 13 milions d'euros.
 
ANTECEDENTS POLÍTICS / La posada en marxa d’una nova terminal d’autobusos a nivell nacional va ser un dels temes estrella de les passades eleccions generals. El tàndem entre Jordi Cinca i Rosa Ferrer ho van vendre a l’opinió pública com un tema tancat per les aleshores ministre d’Ordenament Territorial, Jordi Alcobé.
Fins i tot els candidats territorials per Andorra la Vella, Cinca i Marsol van fer-se les corresponents fotos davant els mateixos terrenys inicials  just al costat de la Borda Pairal. 
 
ALTRES INVERSIONS PREVISTES / L’Executiu destinarà també 7.350 milers d’euros a partides del pressupost per a edificis i altres construccions. La xifra representa al voltant d’un 62% més d’inversió en relació a l’exercici del 2015.
 
Els comptes, tal i com estava previst, contemplen diners per a la nova seu de la justícia, l’edifici Rosaleda o les escoles de Canillo. 
 
Per contra, disminuirà en un 42% la quantitat econòmica dirigida al paviment i millora de la xarxa viària. Tot i que es rebaixa en més de 500 milers d’euros els diners per a la pavimentació, es reforçaran les inversions per reforçar la seguretat davant els riscos naturals d’allaus, innundabilitat o caiguda de blocs rocosos. En total, més 19.000 milers d’euros. 
 
El pressupost del 2016 serà d’uns 423 milions, amb uns ingressos de 395. Això representa un dèficit d’uns 28 milions, amb un increment de prop d’un 10% respecte del 2015. Aquest dèficit és un 8,4% més alt que els comptes actuals. 
 
La liquidació dels comptes del 2015 serà força similar al que s’havia projectat. 
 

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT