PUBLICITAT

Andorra la Vella

L’electrònica i els perfums tornen a ser els productes estrella del Nadal

La joieria mostra un repunt i supera fins i tot la venda d’aparells tecnològics en aquells establiments no especialitzats

Per M.C.

Un grup de dones passa pel davan de l’aparador d’una perfumeria en què s’anuncien rebaixes de fins a la  meitat del preu.
Un grup de dones passa pel davan de l’aparador d’una perfumeria en què s’anuncien rebaixes de fins a la meitat del preu. | Tony Lara
La procrastinació torna a fer acte de presència la vigília de l’arribada dels Reis Mags d’Orient. I, tal com va passar durant les jornades prèvies al dia 25 de desembre i segons informen els comerciants del país qüestionats, els estris electrònics i el productes de perfumeria són les compres més freqüents entre aquells qui adquireixen els regals a l’últim moment. Però també els braçalets, penjolls i rellotges han triomfat enguany, fins i tot més que els telèfons mòbils. 
Els carrers de les parròquies cèntriques han estat aquests darrers dies a vessar de turistes i, a diferència del que s’havia pogut apreciar els darrers anys arrel de la tan sentida crisi econòmica, molts d’ells carregaven amb bosses. Bona part d’aquests embalums provenien de perfumeries i establiments en què poden adquirir-se aquesta mena de bateroles, cosa que confirmen els dependents dels centres comercials i els mateixos compradors: «S’ha venut molta cosmètica perquè són capritxs que aprofitem per demanar a la família quan s’apropa el Nadal; jo mateixa he passat per xat al meu xicot la imatge de la crema que faig servir perquè ell no sabia què regalar-me i a mi no em cal res més».
 
Els vistosos cartells dels aparadors tot anunciant importants descomptes ajuden a l’atracció de clients i a optar pel regal fàcil en comptes de deixar-se les neurones en pensar en alguna altra cosa en temps en què fa mal adquirir productes d’aquesta gamma però en què –els qui poden comprar regals de Nadal– es té tot el bàsic. Rebaixes de fins a un 20% en perfums i cosmètics situen els preus d’Andorra per sota del que es pot trobar a Espanya o, sobretot, a França i ajuden, d’aquesta manera, a optar pels flascons. 
 
Encara en l’àmbit de la perfumeria, des d’on es manifesta que s’ha notat un augment de les vendes però es lamenta el fet d’haver estat necessari recórrer a ofertes considerables, es destaca la quantitat d’encàrrecs. La Sara, treballadora d’un dels molts establiments de la capital centrats en aquests productes de bellesa, recalca l’important nombre de demandes que els turistes els mostren a través del telèfon mòbil i en detriment «de la típica llista amb noms sovint complicats molt mal escrits». 
 
A banda dels regals, doncs, la compra per a terceres persones és un dels factors que han situat la perfumeria entre les compres més habituals per part dels turistes. I, tot i que n’hi ha, aquesta tendència no ha vingut marcada per les diferències de preu: «Sí que hi ha uns cinc euros de diferència, potser, però tampoc no és gaire més barat que abaix si tens la tarja de fidelitat», segons l’opinió d’una clienta. No passa el mateix amb la tecnologia.
 
Més sortida a l’electrònica/ Des de diversos centres comercials del país es mostra optimisme pel que fa a la venda d’estris tecnològics, tot ressaltant, no obstant, la moderació que presenten ara els vinguts de fora a esquiar que aprofiten per adquirir nous dispositius: «Abans», assegura en Tiago, «compraven els mòbils de darrera generació gairebé sense tenir-ne en compte el preu». Això, en l’actualitat, ha canviat: «Ara contrasten molt més els preus entre unes botigues i altres i ja no volen els últims models del mercat ni les millors marques, sinó que es conformen amb dispositius més barats». Malgrat tot, «aprofiten la diferència de preu, és clar, que moltes vegades s’arriba a situar a la trentena d’euros». 
 
Pel que fa als productes més venuts en l’àmbit de l’electrònica, varis establiments dedicats a aquesta àrea es destaca l’augment de la venda de tauletes i telèfons intel·ligents de totes les marques, però també d’altaveus i suplements diversos per als primers i en detriment de les màquines fotogràfiques professionals, «que s’havien venut molt els darrers cinc anys». Des d’aquestes botigues es destaca també el creixement de la venda de complements.
 
Compra de joieria, a l’alça/ «Si aquest Nadal hem registrat millors resultats que l’any passat ha estat en bona mesura gràcies a l’augment de la venda de productes de joieria». Aquells negocis en què no només es ven un tipus de producte sinó que es disposa de seccions per a una àmplia oferta, coincideixen en destacar els bons resultats assolits gràcies a una major declinació per comprar joies.  D’entre les més venudes destaquen, de fet, marques en què ja no es confiava, com són les polseres que es poden anar completant amb peces al llarg del temps o rellotges que havien deixat d’estar de moda entre la joventut.
Les ulleres, sempre en voga/ Si hi ha un producte que poc fuel va perdre amb la crisi per tractar-se d’una eina necessària per a la salut, aquesta és la ullera. Ara bé, les de vista guanyen terreny a les de sol i, segons el manifestat pels turistes preguntats, s’opta per les òptiques en què es fan ofertes del tipus 2x1. Des d’aquests comerços es destaca també una pujada de les vendes amb respecte a altres anys però sobretot d’ulleres de vista i no tant les de sol, com succeïa anteriorment.
 
El tabac segueix a la baixa/ Per bé que la gent segueix adquirint cartrons de tabac, «no s’ha tornat ni es tornarà mai al que s’arribava a vendre abans». Els botiguers atribueixen aquest fet no només a una diferència de preu que –encara que hi és–, no és tan evident, sinó al fet que el consum n’ha disminuït d’ençà l’entrada en vigor de les lleis antitabac. On no es destaca una baixada, per contra, és en la venda d’alcohols: «Seguim donant sortida tant als millors whiskies com al vodka per a paladars menys exigents.
 
Els esports mai passen de moda/ En un país de muntanya, no es passa per alt l’esport ni tampoc la compra del necessari per a practicar-lo. En aquest àmbit, però, els dependents consultats asseguren que són clients amb major poder adquisitiu els qui compren material, a causa de les marques blanques existents a l’exterior. A les botigues centrades en utillatge esportiu, així com la vestimenta per a practicar running, es destaca la venda d’instrumental per a l’esquí de muntanya i travessia, modalitat que està a l’alça. 
 
Amb poques excepcions, el balanç de les vendes d’aquest període nadalenc és positiu i s’espera que, com sempre a darrera hora, es comprin els últims detalls per demà.

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT