PUBLICITAT

Escaldes-Engordany

Fotolog: l’adéu a una plataforma

La coneguda xarxa social tanca en el més absolut oblit després de 14 anys de servei

Per Iván Álvarez

Gràfic de Quantcast on es pot comprovar els percentatges i característiques d’usuaris andorrans de Fotolog
Gràfic de Quantcast on es pot comprovar els percentatges i característiques d’usuaris andorrans de Fotolog | Quantcast
Un adéu en silenci. La desaparició de la plataforma que es va erigir en reina de les xarxes socials a principis del present segle. La que va canviar internet i va descobrir conceptes con els selfies, el egobloguers i, en definitiva, la que esdevenir precursora de l’actual Instagram i tot un bulliment d’usuaris enamorats del postureo tecnològic. 
És el Fotolog, aquella eina amb la que no eres ningú si no tenies un compte obert. L’avantsala de l’actual Facebook i una moda amb pocs precedents. No tenia hashtags ni localitzacions. Només s’havia de pujar una foto i s’adornava amb una frase que, perfectament, podia no tenir cap tipus de relació amb la imatge. L’aspecte més cool era mostrar i que et veiessin. Tan simple com això i alhora tan arriscat. Va ser la xarxa social que va sacsejar internet, ens semblava insubstituïble i ha patit un desenllaç final immers en el més absolut oblit. Milions de fotos i records se’n van sense ni tan sols comunicar la fallida amb un avís o un comunicat oficial. El pitjor i més trist dels finals pel recordat flog.

Andorra, en la mateixa línia 
 
Al Principat, la tendència ha estat la mateixa que a la resta del planeta i ha dibuixat una similar corba descendent. Des de l’agost de 2009 –moment que la xarxa social començava el seu declivi– i fins el gener de 2016, al Principat només s’han detectat 420.000 visites al Fotolog. Visites, que no usuaris, ja que, evidentment, cada titular d’un compte podia entrar a la seva pàgina cada cop que volgués. Aquesta xifra, a Andorra, queda desglossada amb el 97,5% de connexions fetes des d’un ordinador i només el 2,5% –unes 10.500 visites– es van fer des d’un mòbil. Queda clar que la febre dels telèfons intel·ligents va ser indirectament proporcional a l’èxit del Fotolog.
Si comparem per edats, a Andorra guanyen els joves adults i els adults, ja que la franja d’edat que tenia més usuaris de la xarxa al país era de 25 a 34, amb un 20%, i la de 45 a 54%, també recollint el mateix percentatge. Els de 35-44 anys tenen un 19% i els joveadolescents, de 18 a 24 anys, representaven un 16% de l’activitat andorrana del flog. Pel que fa al sexe, l’afició a la plataforma va estar molt repartida ja que el 49% eren homes i el 51% dones, demostrant que l’afició de posar fotos i de fer f/f’s no entenia ni feia distinció de sexes.
En aquest sentit, els homes més actius a Andorra van ser els de 35-44 anys que representaven un 17% del gènere masculí, amb una mitjana de 159 usuaris, mentre que al sector femení, les més actives també eren les de la franja de 35 a 44 anys. En aquest cas, representaven el 23% amb una mitjana de 120 usuàries.
Fotolog diu adéu i els usuaris s’acomiaden de la xarxa social via twitter. A l’any 2008, període de màxim repunt, la plataforma superava, a nivell mundial, els 20 milions d’usuaris. Ara, vuit anys després,posa punt i final amb una caiguda, un fos en negre que segresta un tros de la nostra joventut. 

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT