PUBLICITAT

Andorra la Vella

França deixa de ser negoci

El volum de les importacions amb el país gal es va reduir fins arribar a un 50% des del 2003 fins el 2015

Per JOSEP ROMERO

Personal de la duana andorrana del Pas de la Casa, abans de passar a la zona francesa.
Personal de la duana andorrana del Pas de la Casa, abans de passar a la zona francesa. | TONY LARA
Els transportistes de mercaderies andorrans descarten cada vegada més anar a comprar productes a França, especialment durant l’hivern, per la inseguretat i la incertesa que originen els sobtats talls de carretera quan hi ha risc de nevades i allaus. El gerent de l’Associació de Transportistes de Mercaderies i Carburants d’Andorra, 
Víctor Filloy acusa a les autoritats de la prefectura francesa de l’Arieja de la seva poca col·laboració i «de manca de sensibilitat». La patronal considera «un fet insòlit que es produeixin tancaments abans que nevi, la qual cosa fa que els transportistes prefereixen més anar cap a Espanya». 
 
D’aquesta manera, s’està produit la substitució de França per Espanya alhora d’importar productes. Les xifres són prou contundents: El 2003 es van adquirir a proveïdors francesos fins a 321.098.877 milions de quilos en carburants, alimentació, roba... mentre que al 2015 es van reduir fins als 184.849.879 milions de quilos, el que representa una disminució entorn al 50%, segons dades facilitades per l’Associació de Transportistes de Mercaderies per Carretera d’Andorra, l’ATMCA. El fet que disminueixin el nombre de camions cap a França per carregar combustible explica que els proveïdors de la zona sud d’aquell territori segueixin perden capacitat de venta.
 
Filloy creu que de la conjuntura negativa també en surten perjudicat especialment els comerciants i els majoristes francesos que «han disminuït considerablement el volum de feina». La minsa confiança que als camioners del Principat els hi ofereixen les autoritats del país gal està tenint conseqüències negatives fins al punt que serà «pràcticament impossible recuperar el volum de negoci que es feia al sud de França». En els darrers anys, els transportistes andorrans han compensat les pèrdues «atansant-se a Espanya». Per tant els empresaris andorrans consideren que les autoritats franceses haurien de vetllar pels seus comerciants i haurien de tenir una major predisposició ja que, en molts casos, ni tan sols es tira sal a la carretera per garantir-ne la seguretat en circular-hi. 
 
I és que des de fa molts anys s’han anat produint de manera sistemàtica talls en els accessos a la frontera franco andorrana. Els grans perjudicats acostumen a ser sobretot els transportistes que porten menjar que es fa malbé en qüestió de pocs dies que es veuen obligats a fer tota la volta per la frontera de la Jonquera i viatjar durant moltes més hores per poder distribuir a Andorra els queviures l’endemà següent. 
 
Els transportistes reivindiquen solucions a una problema que es repeteix massa sovint, tot i que en cap moment qüestionen que la seguretat sigui una prioritat. Una de les vies de solucions apuntada seria fer combois per a camions. 
 
SITUACIÓ DE LES EMPRESES/ D’altra banda, Filloy va confirmar que malgrat la situació de recessió econòmica el nombre d’empreses del sector s’ha mantingut més o menys estable des de l’any 2006. El 2014 estaven registrades 403 mentre que l’any passat se’n van crear 11. Descartada per a molts la ruta del sud francesa, els esforços es concentren ara en viatjar principalment travessant la frontera hispano andorrana. 
 
CANVIS A LA DUANA DEL RIU RUNER/ Els transportistes de mercaderies també voldrien que el Govern del Principat tingués en compte alguns dels seus suggeriments per a la propera remodelació de la zona de la duana hispano-andorrana, com ara la instal·lació d’un aparcament exclusiu per a vehicles que transportin matèries perilloses i un sistema de coloració de carburants. L’objectiu és modificar i agilitzar els tràmits actuant de manera conjunta amb l’estat veí. 
 
La millora en què es treballa consisteix, per part espanyola, en la construcció d’un nou edifici per al Cos Nacional de Policia. Aquesta obra dependrà d’Espanya, que ja ha elaborat el projecte bàsic i l’ha presentat a la part andorrana.
 
D’altra banda també s’analitzarà la substitució dels filtres (casetes dels policies), amb la finalitat de millorar les seves condicions i prestacions. En aquest punt les dues parts treballaran de manera coordinada, tot i que cada país assumirà la part que li correspongui, per a que es faci una renovació harmonitzada.
 
Pel que fa a la part andorrana, i amb la voluntat d’agilitzar al màxim el trànsit d’entrada al país, també s’estudiarà la manera de donar continuïtat al carril addicional habilitat per la part espanyola per al pas de vehicles pesats.
 
Tant la part espanyola com l’andorrana van expressar la seva predisposició a treballar amb celeritat i coordinació per tirar endavant el projecte en benefici d’ambdós països i del trànsit fronterer. El pressupost andorrà per al 2016 ja contempla una partida de 325.000 euros per a la millora de la frontera, i la part espanyola ha estimat per al seu projecte un import de 1.500.000 euros. 

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT