PUBLICITAT

SANT JULIÀ DE LÒRIA

Repte: nou milions de turistes

El ministre de Turisme i Comerç, Francesc Camp, destaca que, per aconseguir-ho, cal saber gestionar el pressupost que es té

Per Iván Álvarez

Les autoritats dels diferents països aplaudeixen l’arribada del ministre de Turisme, Francesc Camp, abans de fer-se la foto de família del Congrés, ahir.
Les autoritats dels diferents països aplaudeixen l’arribada del ministre de Turisme, Francesc Camp, abans de fer-se la foto de família del Congrés, ahir. | Tony Lara
Una declaració d’intencions descoberta el passat mes de juliol i refermada ahir al marc del novè Congrés Mundial del Turisme de Muntanya que acull Sant Julià de Lòria. Quan el ministre de Turisme i Comerç, Francesc Camp, va comparèixer a l’estiu davant la Comissió Legislativa d’Economia va subratllar l’ambiciós repte d’aconseguir facturar nou milions de visitants al Principat. Aquest objectiu, que suposaria assolir un creixement anual del 2,8%, va ser reactivat ahir pel ministre durant la primera sessió de treball del congrés.
Camp va destacar que l’objectiu que s’han marcat des del Govern és que al 2020 visitin Andorra al voltant de nou milions de turistes a l’any, però per assolir-ho el ministre va apuntar que és molt important gestionar el pressupost del qual es disposa i poder organitzar esdeveniments esportius d’importància mundial com la Copa del Món d’esquí, la Vuelta o el Tour de França. El ministre va remarcar que aquest repte d’acollir fins a nou milions de visitants al 2020 és «ambiciós però alhora, realista».
El titular de Turisme va ser el primer ponent de la sessió d’obertura El turisme esportiu com a oportunitat per a les destinacions de muntanya i va destacar que s’ha de treballar per desestacionalitzar el turisme. A més, el ministre va assegurar que pel que fa el turisme esportiu, i tenint en compte el pressupost que té el Govern «hem tocat sostre». Durant el 2016 se celebren al Principat quatre proves de primer nivell mundial –el Tour de França, el Freeride World Tour, la Copa del Món d’esquí i la Copa del Món de BTT– i va manifestar que «és com un somni però fet realitat». En aquest sentit, el ministre va indicar que s’ha de gestionar molt bé el pressupost –16 milions d’euros– repartint-se entre esdeveniments esportius, màrqueting, accions comercials i de comunicació. 
Al 2016 s’han destinat 3,4 milions d’euros per organitzar esdeveniments esportius, una xifra que quatriplica la del 2011. En aquest sentit el ministre es va referir al turisme de neu com un dels grans eixos pels quals continuaran pivotant les diferents campanyes de comunicació als mercats potencials. Tot i així, en comunicació es destinen cinc milions d’euros, una xifra que Camp va remarcar que no podria reduir-se perquè si no començaria a ser «preocupant».
 
La marca ‘Andorra’/ El ministre, a més, va incidir en la marca Andorra, en el seu posicionament com a segell de prestigi i com a exemple per a altres regions de muntanya de la resta del món. Camp va apuntar que la destinació aspira a ser considerada cinc estrelles; en primer lloc, per la seva oferta d’esquí i de turisme esportiu; en segon, com a lloc d’elecció per a les vacances d’estiu gràcies a les activitats d’aventura, el wellness i el turisme de compres, en què va ser país pioner». Camp també va recalcar que «en l’actualitat, el país disposa de més de 44.000 llits per acollir visitants, un nombre equiparable al de Barcelona». Un altre dels reptes que es plantegen és millorar las dades de pernoctació, ja que només 2 milions dels 7,8 comptabilitzats anualment hi passen, de mitjana, tres nits.
 
Martí vol potenciar la qualitat/ El cap de govern, Toni Martí, el cònsol major de la parròquia amfitriona, Sant Julià de Lòria, Josep Vila, i el secretari general de l’Organització Mundial de Turisme (OMT), Taleb Rifai, van protagonitzat la cerimònia d’obertura del congrés. 
 Martí, va destacar que el turisme a Andorra ha evolucionat molt en els darrers anys i que és un pilar econòmic fonamental del país. Per això, va indicar, s’ha de «seguir treballant en aquesta línia» i va afegir que s’havia d’innovar i renovar el sector. En aquest sentit, el cap de l’Executiu va posar en relleu que no només s’ha de treballar per augmentar la quantitat de turistes sinó que se n’ha de potenciar la qualitat. A més, Martí va  explicar que Andorra, tot i ser un país petit, està extremadament compromès amb l’acord 21 i per això «cal potenciar el turisme responsable i sostenible». 
El cap de Govern va aprofitar l’ocasió per mantenir una trobada bilateral amb l’alcalde de la ciutat coreana d’Ulsan, Kim Gi-hyeon. Ulsan va acollir la Conferència Euroasiàtica d’Estacions de Muntanya de Corea i Gi-hyeon va ser un dels oradors de la primera jornada del congrés. Martí també es va trobar amb el secretari general de l’OMT per fer entrega de la Carta Oberta sobre els viatges i el turisme de l’Organització Mundial del Turisme i el Consell Mundial de Viatges i Turisme (CMTV). 
Per part seva, el cònsol major de Sant Julià, Josep Vila, va indicar que durant les ponències es reflexionarà al voltant del tema Esports i Aventura, una combinació prometedora, i va afegir que s’ha d’intentar trobar l’equilibri entre preservació de la natura però alhora gaudir del territori. Finalment, Vila va conclòure que l’objectiu final de l’OMT és aconseguir una cohesió humana entre les persones mitjançant el turisme.
PUBLICITAT
PUBLICITAT