PUBLICITAT

Andorra la Vella

Les queixes per la mala atenció fan que la CASS introdueixi un mediador

L’entitat augmenta els controls en les baixes mèdiques per contenir les despeses

Per Estefania Gracia

| Tony Lara
El Raonador del Ciutadà, Josep Rodríguez, va destacar la setmana passada que un «nombre considerable» d’assegurats havien tramés queixes per l’atenció rebuda a la Caixa Andorrana de Seguretat Social (CASS).Unes declaracions que han fet actuar a l’entitat. Doncs el president del Consell d’Administració de la CASS, Joan M. Rascagneres, va informar ahir sobre la implantació de noves mesures perquè els afiliats rebin «les millors prestacions i informacions possibles».
 
Així, al llarg d’aquest any, s’impartiran informacions als treballadors de l’entitat que atenen al públic perquè facin la seva tasca «el millor possible», va remarcar Rascagneres. Tanmateix, s’inclourà un mediador –seguint el model i figura que ha implementat la Universitat d’Andorra– perquè rebi «directament les queixes dels assegurats i actuï com un pont de comunicació» entre la CASS i els afiliats.
 
Aquestes millores sorgeixen per l’informe oficial del raonador del ciutadà que es farà públic el proper u d’abril –tot i que Rodríguez ja va avançar alguns dels temes més destacats– on, entre altres accions, es detalla que durant el 2015 els assegurats van trametre 24 queixes referents a la CASS (una per descontentament vers l’atenció obtinguda per part dels treballadors i 23 per disconformitats en decisions mèdiques en casos de baixa o invalidesa).
 
Enduriment dels controls / Rascagneres també va matisar que s’han augmentat els controls en el cas de les baixes mèdiques per una «preocupació de bona gestió de les despeses i mantenir una contenció d’aquestes». Tot i això, el director va matisar que es seguiran prestant els mateixos serveis «per garantir els drets dels assegurats». 
 
D’altra banda, Rascagneres també va destacar que anteriorment la CASS perdia «el 50% dels judicis» presentats a Batllia referents a les decisions mèdiques que prenia l’entitat, mentre que avui en dia aquesta xifra «ha disminuït fins al 20%». Per tant, «el 80% de les decisions que desenvolupa la CASS en aquest àmbit queden confirmades pels tribunals»
 
Assegurats atesos / Durant l’any passat la Caixa Andorrana de Seguretat Social va atendre unes 500 persones per dia, «amb pics de 900 assegurats com a màxim», va puntualitzar Rascagneres. Donant així una xifra total de 119.076 ciutadans atesos durant el 2015. 
 
Tanmateix, d’aquests assegurats, el 93% va accedir a la CASS entre les 9.00 i les 10.00 hores del matí o a les 15.00 hores de la tarda, segons va matisar Rascagneres. A més, per cada tramitació que es va efectuar durant el 2015 es va emprar un temps d’entre nou i 17 minuts, depenent de la causa. 
La CASS també disposa d’una bústia per trametre suggeriments, durant el passat any, s’en va rebre una mitjana de quatre al mes. 

«No estem sota les ordes d’immigració»/ La Caixa Andorrana de Seguretat Social (CASS) ha retirat de la circulació unes cartes que s’enviaven des de la parapública on s’informava –als assegurats pertinents– sobre l’impossibilitat de procedir a fer el pagament per una determinada prestació degut a la caducitat del permís de residència i treball.  
 
Des de la CASS s’ha matisat que els escrits «estaven mal redactats i que hi ha hagut un problema de comunicació». Tot i això, també s’assegura que el reglament vigent ja especifica que no es pot cotitzar si no es té el permís en regla. Afegint que «en cap ocasió la CASS ha negat el pagament d’una prestació» per tenir els papers caducats. Una afirmació amb controvèrsies, doncs hi ha ciutadans que asseguren haver patit aquesta retirada de pagament després d’haver rebut una carta informant sobre el fet. 
 
Tanmateix, el director del Consell d’Administració de la CASS, Joan M. Rascagneres, assegura i remarca que el Ministeri d’Interior «no dóna instruccions a la CASS». La parapública «actua segons la llei establerta i en cap cas ens han donat ordres des d’Interior o immigració». 

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT