PUBLICITAT

ESCALDES-ENGORDANY

Roqué i Xandri carreguen contra la manca de suport a la Biennal

Els artistes representants d’Andorra a Venècia critiquen l’organització i el poc ressò de l’esdeveniment

Per ESTHER JOVER MARTÍN

Una dona observa la instal·lació de Xandri, ahir.
Una dona observa la instal·lació de Xandri, ahir. | Tony Lara
«No tornaria a una Biennal de Venècia que estigués organitzada com aquesta», assegura Agustí Roqué, un dels artistes que ha representat Andorra a la 56a Biennal de Venècia, celebrada entre el maig i el novembre del 2015. L’escultor va manifestar ahir que «no estic molt content amb la Biennal» i va clamar que «l’espai expositiu no era digne». L’altre venecià, el pintor Joan Xandri, va corroborar l’argument i va afegir que «si Andorra vol anar a la Biennal, que defineixi bé què vol fer». Els dos artistes senten que la presència d’Andorra a Venècia està menyspreada, tant des de les institucions com del sector privat i per la ciutadania.
 
Els creadors van fer públic el seu malestar ahir, en la presentació de l’exposició Paisatges interiors, la proposta amb què van participar l’any passat a l’esdeveniment artístic contemporani internacional que va reunir 80 països i més de 500 artistes. Inside Inside, les tres escultures de Roqué, i Ànima compartida, la instal·lació de Xandri, inauguren la nova Sala d’exposicions del Govern, Art al Roc, ubicada a l’edifici que fins ara acollia el Centre d’interpretació d’aigua i del Madriu (CIAM). L’enderrocament de l’antiga caserna de Bombers, on fins ara hi havia la Sala d’exposicions, ha obligat a traslladar temporalment l’espai. El Comú d’Escaldes-Engordany ha cedit l’equipament fins que acabin les obres de l’edifici The Cloud, previst per a l’any 2018.
 
Tot i que Roqué i Xandri estan satisfets d’haver representat Andorra en una cita amb l’art contemporani tan rellevant, no ho estan en la manera com s’ha organitzat la seva presència. D’entrada, Roqué va explicar que uns mesos abans de la Biennal, al gener del 2015, es va desplaçar a Venècia per conèixer in situ el pavelló andorrà, ja que posteriorment va dissenyar les seves obres per encaixar amb l’espai. La decepció va ser majúscula. «Ningú del país havia anat a veure abans l’espai! Quan el vaig veure, quasi ploro... Era la planta baixa d’unes oficines, amb dos sales de 28 i 12 metres quadrats, i una porta d’entrada molt petita».
 
NI PROMOCIÓ NI DIFUSIÓ/ L’escultor també va lamentar que no s’aprofiti la llarga presència a Venècia (set mesos) «per donar a conèixer el país. Hem desaprofitat l’oportunitat. Es podien haver organitzat actes per atreure truisme». Xandri va destacar que «no hi participa Andorra Turisme! La presència a la Biennal no té divulgació ni transcendència». La conclusió dels artistes és demolidora: «Ens hem sentit abandonats per les institucions culturals», va valorar Roqué, i «Andorra no acaba de confiar en la seva participació a Venècia», va rematar Xandri.
 
Davant de l’allau de crítiques, la directora de Promoció Cultural, Montserrat Planelles, només va poder encaixar amb un somriure la diatriba dels artistes, que van assegurar que ho feien amb esperit constructiu. La directora va garantir que el Ministeri de Cultura en pren nota per millorar per a les pròximes edicions. Xandri va matisar que «el Ministeri de Cultura n’és conscient, però no sé si el Govern n’és».
 
Planelles va entonar el mea culpa i va admetre que «falta relació entre la ciutadania i la Biennal». També va argumentar que el pressupost és el que és: «El nostre pressupost global, uns 200.000 euros, és el lloguer del pavelló per a un altre país». Els artistes van mostrar-se decebuts perquè el Govern no dedica més fons a la Biennal–«no estem tan arruïnats, si surten diners quan cal!», va recordar Roqué–, i van reclamar patrocinadors privats. «S’ha de creure en la Biennal, aleshores surten els diners», va insistir l’escultor.
 
Roqué també va voler deixar clar que no ha tingut a veure en «el sobrecost» atribuït al pressupost de la participació a la Biennal 2015. La directora de Promoció Cultural va ressaltar que el transport va costar 50.000 euros, i l’escultor va al·legar que havia estat falta de previsió en la logística. «Ja sabien quina obra faria!», va replicar.
 
Cultura ja treballa en la quarta participació d’Andorra a la Biennal de Venècia, el 2018, amb un pressupost similar però amb canvis en les bases. Planelles va garantir que segueixen apostant per ser presents a l’esdeveniment.

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT