PUBLICITAT

ESCALDES-ENGORDANY

El Govern vol recuperar el nom clípol per als autobusos

L’Executiu negociarà amb els propietaris actuals de la marca la utilització comercial

Per JOSEP ROMERO

Un antic clípol de la marca Mercedes aparcat just al davant de Casa Comuna d’Andorra la Vella
Un antic clípol de la marca Mercedes aparcat just al davant de Casa Comuna d’Andorra la Vella | Tony Lara
Els actuals propietaris que tenen registrat la marca Clípol, les famílies Travesset i Pol, seran convocats properament pel Govern per tal d’intentar arribar a un acord de cessió de l’acrònim que pugui fer possible que la flota dels autobusos de les línies interurbanes que circulen per l’interior del Principat el torni a recuperar.
D’aquesta manera el Ministeri d’Administració, Transports i Política Territorial agafaria el guant llençat per la plataforma ciutadana encapçalada per Guillem Forné Gispert que va impulsar aquesta petició a través de change.org per fer-ho possible. Fins al moment han recollit unes 700 signatures i, segons va explicar el mateix Forné, «estem a punt de tancar la campanya i presentar el registre de la demanda davant l’Executiu».
Forné va afirmar que la proposta va ser rebuda amb satisfacció per part d’un dels nebots dels propietaris de l’empresa, Ferran Font, al que va traslladar aquesta petició. Descartada la possibilitat de fomentar la presentació d’una iniciativa legislativa popular (ILP) per «evitar que pogués ser considerada com un acte agressiu per part del Govern», els seus impulsors aposten «per recuperar un dels signes d’identitat d’Andorra». De fet, «em va traslladar la il·lusió del que consideren un homenatge a les seves famílies». 
Actualment la marca Clipol és utilitzada per una empresa que gestiona un edifici que porta aquest nom a la parròquia de Sant Julià de Lòria. Per tant, abans de tirar-ho endavant caldria trobar una solució que permetés legalment la cessió del nom a l’Executiu per a la seva utilització comercial. 
 
PRIORITATS / De la seva banda, el Govern també va expressar la seva voluntat de tornar a recuperar una de les icones que ho va ser durant molts anys al territori, l’11 de març passat, quan va presentar a les diferents companyies de passatgers que operen al país el nou model de les línies de transport públic interurbà que es previst que es posi en marxa a partir del proper mes de setembre.
Fonts properes a una de les empreses del sector van confirmar que en la trobada Jordi Alcobé va expressar la seva predisposició a l’acord. 
Els impulsors de la iniciativa popular demanen al Govern, a banda que recolzi aquesta iniciativa, que faci tot el necessari per adoptar aquest nom com a part de la nomenclatura tradicional andorrana i la pugui utilitzar tant per denominar la nova estació d’autobusos que s’està projectant, que podria passar-se a dir Estació de Clípols d’Andorra, com fins i tot modificar la denominació de les mateixes companyies operadores.
A més, creuen necessari que «Andorra recuperi un nom amb el qual molts encara hi pensem quan veiem un autobús. Volem que el clípol sigui part de la identitat andorrana i que la canalla s’hi torni a referir quan vol pujar a un bus», va afegir.
 
PROCÉS DE LICITACIÓ de les LÍNIES / El Consell de Ministres aprovarà properament el plec de bases que ha de posar la maquinària que faci possible el procés de licitació per a les noves concessions d’autobusos interurbans que contempla concessions administratives en règim d’entre 15 i 20 anys. 
Tal i com va avançar EL PERIÒDIC, una de les novetats és que el mapa del territori en matèria de transport interurbà deixa de banda la duplicitat que es dóna actualment en algunes línies, es configura en tres corredors: el de Vall Nord, Gran Valira i Sant Julià de Lòria. 
El concurs diferenciarà els tres trams per separat amb l’objectiu que sigui només una sola companyia la que es faci càrrec de la concessió per cadascun dels corredors. Es pot donar la circumstància també que siguin tres empreses diferents les que operin en tot el Principat, o que sigui la mateixa, o es produeixin altres possibles combinacions.  
Es tracta d’un procés per tal de millorar el servei i posar fi a les duplicitats actuals, i d’altra banda ampliar els horaris nocturns o de la millora de l’accessibilitat als autocars més grans. 
A més de l’oferta econòmica, el procés licitador que s’engegarà aquest mes d’abril tindrà en compte factors com ara l’ecològic. En les noves concessions es valorarà de forma molt especial que les societats que aspirin a oferir el servei comptin en les seves flotes amb vehicles que no desprenguin emissions de CO2, no siguin sorollosos i estiguin integrats mediambientalment en l’entorn.
 
RèGIM DE CONCESSIONS / La reorganització de les línies de bus prevista per l’Executiu va més enllà de posar un cert ordre a la situació actual i que no s’havia afrontat fins ara. L’any 1985 es va redactar un pla de transport interurbà que mai es va acabar de materialitzar.
Fins el moment els permisos en règim d’autorització governamental no tenien una data de caducitat i, per tant, les companyies encarregades de prestar el servei tenen el dret a poder ser compensades si es consideren perjudicades en el cas que el Govern decidís la seva suspensió per alguna determinada circumstància. 
Les noves concessions, per tant, faran possible regular una situació de transitorietat que ha durat molts anys.
PUBLICITAT
PUBLICITAT