PUBLICITAT

Escaldes-Engordany

Carril bici entre els túnels de Sant Antoni i la rotonda d’Anyós

El Govern treballa per millorar un dels «punts conflicitius» del país

Per EL PERIÒDIC

Un ciclista puja per la carretera que va d’Ordino fins a La Coma.
Un ciclista puja per la carretera que va d’Ordino fins a La Coma. | ÀLEX LARA
L’augment de ciclistes a la carretera ha obligat les administracions a treballar per adequar la xarxa viària, pensant en millorar la convivència entre vehicles i bicicletes. Aquesta mateixa setmana el Govern ha licitat dos trams de la CG1, entre Sant Julià i la frontera, on s’habilitaran carrils per a ciclistes. Paral·lelament, ja es treballa per millorar d’altres punts «conflictius» del país, com són la zona de la Massana que va dels túnels de Sant Antoni fins la rotonda d’Anyós, tal i com informa l’Agència ANA.
Aquesta febre per la bicicleta, i molt especialment el ciclisme de carretera, fa ja uns anys que s’està implantant a Andorra amb insistència. És una passió que ha arribat amb la intenció de quedar-se, i ho saben les administracions, les quals han vist en aquest esport un filó de promoció de país. El Tour de França, la Vuelta a Espanya o la creació d’una cursa amb el resident Purito Rodríguez com a abanderat són alguns dels exemples d’inversió que demostren que el negoci comença a ser rendible. Però també ho són la senyalització dels ports de muntanya (amb informació sobre altitud, distància del port i desnivell), una iniciativa que va impulsar l’exministre de Turisme –i amant de la bici–, Claude Benet, que encara ara serveix com a motivació per als andorrans i per als turistes que escullen Andorra per les seves espectaculars rutes de ciclisme de carretera. Fins a 20 ports de diversa dificultat repartits per Andorra repten als amants d’aquest esport.  

Amb tot, però, l’aposta ha d’anar acompanyada d’una adequació de les carreteres que serveixi per dotar de la màxima seguretat possible aquests ciclistes, i afavoreixi la convivència amb els vehicles de motor. Una tasca que el Govern va començar a fomentar de manera més especial a partir del desembre del 2014. Va ser llavors quan va adjudicar els primers projectes específics de carril bici a les carreteres generals, els quals contemplen Sant Julià, Escaldes, la Massana i Ordino.
Un any abans, a més, aquesta tasca va tenir els seus primers passos amb el repintat d’alguns trams viaris per encabir vorals majors als preexistents. S’aconseguia així guanyar mig metre de voral. Actualment tota la tasca de creació s’ha accelerat, coincidint amb l’arribada el mes de juliol de la cita mundial més important de l’esport de dues rodes, el Tour de França.

Per poder ser exemple del que es potencia, aquesta mateixa setmana, el Govern ha aprovat la licitació de les obres del carril bici i l’adaptació dels vorals a la CG1, la carretera d’entrada al país des d’Espanya o, el que és el mateix, la primera que veuran els ciclistes professionals en l’etapa del Tour andorrana i també la més transitada pels cicloturistes. Aquest carril bici anirà entre el centre comercial Punt de Trobada i la rotonda d’accés a l’Edar sud, i és «el primer específicament dedicat a l’adaptació dels vorals de les carreteres generals», destaca el Govern. Estarà enllestit en sis mesos. En paral·lel, aquesta setmana també s’han licitat les obres del carril bici de la plaça Laurèdia fins la rotonda del riu Auvinyà en sentit descendent.

Però la tasca d’adequació de les carreteres generals només ha fet que començar. L’orografia de la xarxa viària anirà canviant els propers anys. Les obres que s’estan fent a la sortida de Soldeu, el tram proper a la nova rotonda de Ransol o els eixamplaments a la CG3 entre la Cortinada i el Serrat ja preveuen vorals específics per als ciclistes. Així mateix, informa el Govern, ja es treballa per actuar a punts considerats «els més conflictius», com són la zona massanenca entre els túnels de Sant Antoni i la rotonda d’Anyós. És l’única opció per moure’s entre la Massana i Escaldes per als ciclistes, de marcada perillositat pel seu pendent, per ser una carretera ràpida i també pels canvis de lluminositat que comporten els túnels. La licitació de les obres per adequar-hi un carril bici es durà a terme durant aquest any.

Tal com explica l’Executiu, el guany d’espai per a carril bici que s’està aplicant a diversos punts viaris del país està previst al Pla Sectorial de Carreteres Generals aprovat el març de fa un any, i pot partir de diverses opcions: guanyar espai de la voravia de vianants, guanyar espai d’un carril de circulació o crear-lo de nou si les obres a la carretera són d’eixamplament, com s’està fent entre el Serrat i la Cortinada. 

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT