PUBLICITAT

Escaldes-Engordany

El Col·legi d'Arquitectes estudia dur el Govern a la Batllia per la futura estació d’autobusos

El COAA lamenta que no s’hagi convocat un concurs per al disseny de l’obra

Per Iván Moure

Torres presenta la licitació de l’estació d’autobusos, el 13 d’abril passat a l’edifici administratiu del Govern.
Torres presenta la licitació de l’estació d’autobusos, el 13 d’abril passat a l’edifici administratiu del Govern. | TONY LARA
El Col·legi Oficial d’Arquitectes d’Andorra (COAA) està estudiant interposar una demanda contra el Govern per la futura estació d’autobusos. La indignació en aquest col·lectiu és d’alt calibre perquè l’Executiu va presentar el projecte de la instal·lació el passat 13 d’abril que es preveu que estarà acabat al desembre d’aquest any, després d’un procés en el qual en cap moment es va comptar amb ells.
 
Per això, ahir van enviar un comunicat als mitjans de comunicació en el qual van exposar els motius per lamentar que es tracta d’un projecte amb greus deficiències i incongruències, amb canvis constants sobre la marxa, anant al límit de la llei en molts casos i adjudicant «a dit» el disseny de l’edifici. Però el soroll del COAA possiblement no acaba en aquest escrit perquè tal i com va assegurar ahir a EL PERIÒDIC D’ANDORRA la presidenta, Zaira Nadal, «estem mirant les vies jurídiques i no descartem dur el cas a la Batllia». En aquest sentit, la màxima mandatària del col·lectiu d’arquitectes no va voler aprofundir més, tot i que al comunicat hi ha un punt que fa referència a que l’Executiu «sembla haver ignorat totalment tant l’atenció a les preexistències com, a priori, el compliment de la llei, i és que el projecte es va tramitar com a ampliació de les obres d’urbanització dels carrers de la unitat d’actuació Prat del Rull, mitjançant la dissociació de l’edifici de taquilles respecte de les andanes de l’estació i considerant-los com a ampliacions pressupostàries, que segona marca la llei han de ser d’un màxim del 20% del pressupost inicial –sempre que no superi els 240.000 euros– i en això, segons Nadal, «han anat al límit».
 
RES EN CONTRA DELS ENGINYERS / D’altra banda, la presidenta del COAA va voler deixar clar que «no tenim cap problema amb els enginyers», que són els que es van encarregar d’elaborar el pla parcial, i va lamentar «que el Govern no comptés amb nosaltres en la part artística d’una obra com aquesta, quan l’han declarat d’interès nacional i ni molt menys l’han tractat com a tal».
 
La futura estació estarà ubicada  al nou vial que unirà el Prat del Rull amb la rotonda de Prada Casadet, a Andorra la Vella, i tindrà deu andanes, dues de les quals seran per a autobusos llargs. En principi, sembla que seria un nombre suficient pel trànsit actual d’autocars i passatgers, però no es descarta que en el futur s’hagi d’ampliar. En concret, l’estació es construirà en un tram viari que es troba molt aprop del marge dret del riu Valira, entre els carrers Doctor Vilanova i la Baixada del Molí. El pressupost d’aquesta serà realment baix, al voltant dels 500.000 euros. Low cost total.
 
I des del COAA es tiren dels cabells perquè segons matisen en el comunicat als mitjans, hi ha dos motius de pes perquè el Govern convoqués un concurs d’arquitectura. Un: «L’emplaçament escollir, si bé no és tot el cèntric que es podria desitjar, té un bon potencial de connexions per desenvolupar amb els entorns urbans més consolidats, alhora que permet arribar fàciment a l’estació des de les altres parròquies». I dos: «Aquest solar té també un especial valor paisatgístic, pels seus més de 200 metres vorejant el riu, per definir la façana i el límit d’un futur front urbà consolidat i per la seva gran visibilitat des de l’avinguda més transitada del país», en referència a la de Salou. Per això conclou que «aquest és un edifici i espai públic que mereix un projecte a l’alçada de la importància de l’equipament i de l’emplaçament. Aspectes que també s’han d’atendre si creiem els anunciats objectius de l’Estratègia Nacional de Paisatge», recordant també que en moltes ciutats del món no s’ha dubtat a tractar les estacions d’autobusos amb la màxima qualitat arquitectònica i fins i tot com a «autèntiques icones urbanes».
 
Per això el col·lectiu apunta en l’escrit que «l’exclusió deliberada dels arquitectes en aquest projecte, lamentem molt dir-ho, però reflecteix ignorància i despreocupació cap a la població que farà servir aquest equipament».
 
El COAA assegura que en el darrer any s’han reunit un parell de vegades amb el ministre d’Ordenament Territorial, Jordi Torres, fins i tot ha escrit una carta per posar-se a disposició, però el Govern «ha respòs sempre amb evasives i promeses verbals mai complertes». D’aquí aquest comunicat i qui sap si, en un temps, la demanda.

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT