PUBLICITAT

Escaldes-Engordany

La provocació d’allaus baixa en un 85% la temporada passada

L’escassetat de nevades també permet reduir el consum de sal, complementada amb salmorra

Per El Periòdic

Una de les màquines llevaneu del COEX, al Pas de la Casa.
Una de les màquines llevaneu del COEX, al Pas de la Casa. | alex Lara
Un hivern poc fred però, sobretot, l’escassetat de nevades de consideració arreu del país han afavorit que, el darrer any, les corporacions hagin consumit menys sal per a evitar relliscades als carrers de les seves parròquies. La tranquil·litat meteorològica també ha afavorit, d’altra banda, la reducció de fer caure allaus de neu de manera premeditada per tal d’evitar-ne una sense control. De fet, en comparació amb la temporada hivernal anterior, l’Àrea de Conservació i Explotació de Carreteres (COEX) va haver de provocar el 85% menys d’esllavissades que les ocasionades durant els mesos més freds de finals de 2014 i principis del 2015.
 
La campanya de viabilitat hivernal passada va ser més «tranquil·la» que els últims anys per al COEX com a conseqüència d’un hivern poc dur i sense grans nevades, tal com va assenyalar el cap d’àrea del COEX, Jordi Garcia, a l’agència de notícies ANA. Ho corroboren les dades de la seva activitat.
 
Sis explosions per fer allaus/ Les actuacions del departament ocupat del manteniment de les carreteres del país va veure reduïdes les seves tasques en no haver-se tractat d’un hivern amb nevades considerables. Mostra d’això és el fet que únicament es van desencadenar sis allaus mitjançant el sistema Gazex (canons d’hidrogen amb explosius), pels 27 tirs amb aquest sistema de la temporada 2014-15 (la reducció és del 77%). Aquests sis tirs d’allaus són els únics comptabilitzats durant tota la temporada si es tenen en compte tots els sistemes emprats. L’any passat van ser en total 41, comptant també els onze tirs amb el canó avalancheur (canó que dispara fletxes amb explosius) i els tres tirs des de l’helicòpter. Les actuacions en aquest àmbit no queien tat d’ençà 2011-2012.
 
Menys consum de sal/ També el consum de sal va caure amb el descens de les precipitacions. Aquest hivern el consum s’eleva fins les 3.284 tones de sal, per les 4.852 de la temporada anterior. El descens és del 32%. És la xifra més baixa de tones de sal en catorze anys (només va ser inferior al 2006-07 i 2011-12, amb xifres per sota les 3.000 tones. La menor empra de sal, per contra i tal com va explicar Garcia, també per la introducció de la salmorra com a complement a la sal seca. 
 
Temporada estival/ Deles 30 persones treballant en aquest servei durant els mesos de fred, es passa a la dotzena durant l’estiu, les quals ja han començat a treballar aquest mateix mes. 
 
Quan fa bon temps, des de l’àrea de preservació de les carreteres es vetlla sobretot per «la neteja de vorals, el tallat de l’herba, la neteja de petites esllavissades que s’han produït a l’hivern, la recol·locació de senyals o la reparació de barreres», segons l’explicació del cap del departament. 
En un altre ordre de coses, el COEX va haver d’actuar durant el 2015 en 52 intervencions a les carreteres per accidents, o afectacuions, quan la mitjana normalment és de 60 casos. 

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT