PUBLICITAT

Escaldes-Engordany

La segona partida del Pla Engega s’esgota en només dues setmanes

L’ampliació de 300.000 euros de la partida del programa es queda curta davant l’àmplia demanda

Per LÍDIA RAVENTÓS

Un punt de recàrrega de vehicles elèctrics situat a la Massana.
Un punt de recàrrega de vehicles elèctrics situat a la Massana. | EL PERIÒDIC
El Pla Engega 2016 s’ha tornat a esgotar en només 15 dies. Segons va confirmar ahir en declaracions a EL PERIÒDIC el director de l’Associació d’Importadors de Vehicles (AIVA), Xavier Calvís, l’ampliació de 300.000 euros del pressupost destinat a ajuts a la compra de vehicles eficients que el Govern va anunciar el passat 11 de maig «ha sigut un èxit i ja s’ha tornat a exhaurir». De fet, des dels concessionaris es va apuntar que si la partida hagués estat més extensa també s’hauria acabat perquè «hi ha molta demanda».

L’Executiu havia previst inicialment una partida total de tres milions d’euros per incentivar la compra de vehicles elèctrics i híbrids endollables repartits a parts iguals en tres anys. Després que la dotació d’un milió d’euros per enguany s’esgotés en només tres setmanes, el Govern va decidir ampliar la dotació amb part del pressupost de l’any que ve. Així, pel 2017 es preveu un Pla Engega de 700.000 euros. Una xifra que Calvís va augurar que també pot quedar-se curta. En el seu moment, el ministre d’Administració Pública, Transports i Telecomunicacions, Jordi Alcobé, ja va manifestar que s’analitzaria si era necessari un augment de la partida total. Sigui quin sigui el volum total del pressupost, el que sí que va avançar va ser que la quantia de les ajudes no canviaria.

Gran Èxit tot i l’augment de requisits/ El ministre Alcobé també va explicar en roda de premsa el passat mes de maig que l’èxit de la primera partida destinada al programa es devia, en bona part, al fet que gran quantitat de les reserves les haguessin fet «unes quantes empreses». Per aquest motiu, l’Executiu va decidir que la nova aportació vindria acompanyada d’una sèrie de requisits com la limitació a un vehicle per persona i que aquells que ja haguessin adquirit tres o més automòbils d’aquestes característiques a través del programa no poguessin tornar a sol·licitar l’ajuda. A més, també s’imposava que el vehicle hagués de romandre com a mínim un any a nom del beneficiari per evitar que es pugui fer un traspàs de propietat i així poder tornar a demanar el suport econòmic del ministeri.

Malgrat aquests tres nous requisits amb els quals l’Executiu volia evitar que les empreses es quedessin amb el gruix de les ajudes i al mateix temps garantir que el major nombre possible de persones es beneficiessin de la iniciativa, la nova provisió s’ha tornat a acabar en pocs dies.

Arran d’aquestes afirmacions, el director comercial de la secció de vehicles Becier –una de les dues empreses acusades de fer-se amb bona part dels diners del programa–, Àlex Pastor, va exposar que «s’ha parlat sense demanar l’opinió de tothom». Pastor va explicar que Becier Vehicles va sol·licitar una quantitat important de les ajudes «perquè ja teníem els clients esperant els cotxes» i no per la pròpia empresa. «Hi ha gent esperant», va recalcar.

El director de la secció d’automòbils va remarcar que el Pla Engega 2016 «per nosaltres ha sigut un èxit rotund i fins i tot s’ha quedat curt» tot i l’ampliació. I va assegurar que ja hi ha clients que esperen noves ajudes «perquè gràcies a aquests diners la gent que abans no podia, ara es pot permetre un cotxe elèctric». En total, Àlex Pastor va quantificar que l’empresa ha venut una cinquantena de d’automòbils elèctrics a través de les ajudes del Govern. «El mes passat en vam vendre uns sis i aquest mes uns 10 més», va exemplificar. I, de fet, va pronosticar que «si haguessin posat els tres milions concentrats en aquest primer any també s’haguessin esgotat perquè la gent ho demana».

Amb tot, Pastor va deixar clar que l’augment de requisits per accedir a les ajudes «és una idea perfecte». De fet, va insistir en què «s’hauria d’haver fet des d’un primer moment per evitar malentesos». Al seu entendre però, només amb la condició de no poder dur a terme un canvi de nom com a mínim durant un any «ja seria suficient per evitar que es repetissin situacions com aquesta i, en canvi, no perjudicaria a les empreses que tenim clients que ens esperen».

La clau del programa/ Des de Becier Vehicles també van destacar que els turismes d’aquestes característiques que tenen més demanda són els que disposen d’una autonomia de fins a 50 quilòmetres. «Permet a la gent fer el recorregut diari habitual del ciutadà amb el motor 100% elèctric», aclaria, ja que els viatges habituals que es realitzen dins del Principat oscil·len entre els 20 i els 25 quilòmetres diaris. 

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT