PUBLICITAT

Escaldes-Engordany

Un 12% de les empreses afiliades a la Cambra de Comerç pateixen retard en el pagament de les administracions

La construcció és el sector més afectat amb un 22%

Per Iván Moure

Pantebre i Escaler (al fons) amb altres membres del CCIS abans de tenir una reunió amb el Govern, l’any passat.
Pantebre i Escaler (al fons) amb altres membres del CCIS abans de tenir una reunió amb el Govern, l’any passat. | TONY LARA
Un 12% de les empreses afiliades a la Cambra de Comerç, Indústria i Serveis (CCIS) ha tingut problemes de liquiditat el segon semestre del 2015 originat pel retard en el pagament de les administracions públiques, segons els resultats emesos el passat 3 de maig a través d’una enquesta enviada a 1.559 empreses de les quals en van respondre 404.
 
Aquesta dada va fer que l’entitat que presideix Marc Pantebre es reunís ahir al matí amb el ministre de Finances, Jordi Cinca, per tal de trobar una solució als problemes de morositat que estan afectant al bon desenvolupament de l’activitat de les empreses. La directora de la Cambra, Pilar Escaler, va afegir que no totes les entitats treballen per als comuns o el Govern i que per tant, «si només consultéssim les que sí, el percentatge pujaria. En la situació econòmica que vivim, per a alguns això és un problema».
 
Per això, amb l’interès per trobar una solució la Cambra va plantejar tres demandes a Cinca. D’una banda, que els pagaments als proveïdors per part de l’Administració es facin efectius en el termini general de 60 dies que marca la Llei de mesures contra la morositat.
 
De l’altra, que en cas que hi hagi retard superior a 60 dies, es paguin els interessos que marca la Llei del Pressupost. «També és necessari aclarir en quin moment comencen a comptar els dies no queda clar si és quan s’entrega una factura o quan és validada pel departament en qüestió, procés que triga uns dies», va demanar Escaler.
 
UN WEB HO SOLUCIONARIA TOT / I per últim, segons va matisar Escaler, «desenvolupar una eina informàtica de gestió pública que interactuï amb l’usuari, que garanteixi una major celeritat dels tràmits administratius i que incrementi la transparència de les activitats de l’Administració». El que vindria a ser un web que vingui a substituir tots els tràmits que ara mateix es fan a mà i que passen de departament en departament abans de ser validats per al seu pagament mentre els afectats es pregunten quan cobraran.
 
Segons l’enquesta del CCIS, el sector de la construcció és el més afectat, amb un 22% i el gerent de l’Associació de Contractistes d’Obras d’Andorra (Acoda) ja està al cas de la situació. «Nosaltres també hem fet algunes reunions amb el Govern sobre aquesta qüestió i creiem que s’hauria de fer com a la majoria de països, d’accedir a tot per internet i poder saber en tot moment en quin punt està la teva factura, enlloc de trucar cada divendres per saber si et pagaran», indica Filloy. Perquè els retards –que en el sector de la construcció han arribat a ser de 90 dies i mai s’han reclamant els interessos de retard– obliguen a les empreses a negociar amb els bancs pòlisses de crèdit per acabar les obres.
 
El sistema, en definitiva, vindria a ser el que s’aplica per exemple a Correus, que et permet saber en quin punt exacte es troba el teu enviament per poder predir l’arribada al seu destí. Webs com la catalana www.infraestructures.ad vindrien a ser el que ahir va suggerir la CCIS a Cinca. En aquest hi ha penjats concursos d’obra, tot tipus de formularis, l’estat de les facturacions –aquest a través d’un usuari i una contrasenya privada– i tot tipus d’informació. 
 
Això permetria també donar un pas endavant quant a transparència en les operacions del Govern. Ara per ara, però, l’Executiu no s’ha posat mans a l’obra per eradicar un problema que al CCIS ha generat «inquietud» per la preocupació que tenen les entitats afiliades.

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT