PUBLICITAT

Escaldes-Engordany

El sector hoteler reconeix que cal fer un canvi de mentalitat

Des de fora es veu de la mateixa manera a tots els establiments, amb una oferta «molt plana i monòtona»

Per ESTEFANIA GRACIA

Jornada hotelera celebrada dijous per estudiar l’evolució del sector al Principat.
Jornada hotelera celebrada dijous per estudiar l’evolució del sector al Principat. | TONY LARA
Part del sector hoteler del Principat reconeix que cal fer un canvi de mentalitat  i pensar més en la internacionalització. Així ho destaca el secretari de la Unió Hotelera d’Andorra (UHA), Manel Ara, qui assegura que alguns establiments del país han de «posar-se al dia». Aquestes declaracions van en paral·lel a l’estudi sobre l’evolució del sector hoteler del Principat que dijous va presentar l’entitat Magma Hospitality Consulting. 
 
Ara està d’acord amb les dades que se’n deriven de l’estudi i matisa que una empresa «de reconegut prestigi i solvència, com és Magma, ha fet una fotografia ben acurada de la situació actual. Ha fet una radiografia que s’adequa molt a la realitat». 
 
El secretari també veu encertada l’afirmació que fa l’estudi sobre l’estacionalitat d’Andorra. «En la presentació es va explicar que al país hi ha una oferta molt plana i monòtona, gairebé tots els establiments mostren la mateixa oferta i no hi ha diferenciació». Per aquest motiu, «Magma va posar diferents exemples d’idees que aquí podrien funcionar o que a altres països estan funcionat. Com és el cas de crear hotels exclusivament per a adults, és una mesura que està tenint força èxit a l’exterior». 
 
Per tant, el secretari de l’UHA creu que Andorra ha d’explorar diverses vies i estudiar altres possibilitats per ampliar les ofertes que es poden trobar actualment al país. Ja que el mercat està focalitzat bàsicament en el turisme d’hivern. 
 
Aprofitar les sinergies / L’estudi de Magma Hospitality Consulting també matisa que només el 25% dels hotels del Principat «estan en mans de grups hotelers, la resta pertanyen a companyies independents (la majoria de capital familiar)». També per aquest fet, el país està una mica endarrerit pel que fa a gestió internacional i se centra en uns establiments més patrimonials i familiars. 
 
Davant d’aquest fet, Ara assegura que hi ha altres països «que també es troben en aquesta circumstancia, com pot ser Itàlia, i l’evolució que han seguit és la que es descriu en l’estudi. Poc a poc, aquest hotels petits o familiars han anat aprofitant les sinergies i l’experiència de les grans cadenes per posar el seu producte al dia». 
 
Així, si altres països «ho han aconseguit, jo crec que Andorra també pot seguir aquest camí i potenciar molt més el sector de cara a la internacionalització. Perquè el Principat té moltes possibilitats i característiques per reposicionar-se». 
Tot i això, Ara reconeix que cal fer un gran esforç i «posar-se a treballar de forma professional. I és que el mateix ministre Camp ho va dir, cal anar en una via de professionalitat».
 
Millora de l’opacitat / Un dels fets negatius que també destaca l’estudi és la manca d’informació i l’opacitat de dades que hi ha entre el sector hoteler d’Andorra. El secretari de l’UHA creu que és cert que anteriorment la gent «era una mica més reticent a donar certes dades, però ara ja s’aporta més informació». 
 
A més, «ja fa un parell d’anys que des de l’UHA estem fent una tasca de recopilació de xifres, portem picant pedra des de fa temps i hem aconseguit unes dades de major qualitat». Cada vegada es tendeix més a trencar aquesta opacitat perquè el sector «està veient que això és un punt positiu i que en funció d’aquesta aportació d’informació es poden prendre més mesures per millorar i és una cosa bona per al negoci». 
 
Ara creu que aquesta manca d’informació va lligada a «la idiosincràsia del país. Cal tenir en compte que el Principat venia d’un mercat turístic molt fluid. Arribaven clients sí o sí». Però després de la crisi, «això ha canviat. Abans, els esforços de comercialització no havien de ser tant grans perquè els clients venien sols, i ara els hem d’anar a buscar». 

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT