PUBLICITAT

Escaldes-Engordany

L’èxit del Tour es vol repetir a la Vuelta de l’any vinent

La intenció és que la ronda espanyola torni a passar pel Principat l’estiu del 2017

Per JOAN JOSEP BLASCO

El pilot afronta els primers metres de l’etapa pels carrers d’Escaldes-Engordany.
El pilot afronta els primers metres de l’etapa pels carrers d’Escaldes-Engordany. | Tony Lara
Escaldes-Engordany va gaudir ahir de tot el que comporta acollir el Tour de França. El públic va tornar a respondre per acomiadar del Principat al pilot. Tot i el bon sabor de boca que deixa i amb el convenciment de la feina ben feta, la ronda gala no té data exacta de tornada. L’objectiu és que ho faci, tot i la forta competència existent, amb una freqüència molt inferior al que ho ha fet fins ara. I mentrestant, se seguirà amb l’aposta de portar quasi cada any una gran ronda. La pròxima serà la Vuelta Espanya. I si pot ser, l’any vinent.
 
Fins un temps després que no finalitzi la prova francesa no es podran conèixer les dades del que és aquesta edició. Però algunes sí que comencen a sortir, com les xifres d’audiència de televisió a França. L’etapa de diumenge, entre Viella i Arcalís, va tenir 5,2 milions d’espectadors de mitjana, amb el pic més elevat del 6,8. Aquest fet significa que un de cada dos francesos que en aquell moment mirava la televisió estava veient el Tour. «Durant dues hores es va veure Andorra», destaca Francesc Camp, ministre de Turisme i Comerç, tenint en compte el que significa a nivell mediàtic i econòmic en el retorn publicitari del país. I més del que es busca en la política de promoció a l’estat veí, amb el turisme de natura i muntanya, ja que es van poder veure diferents punts del territori mentre que l’etapa es desenvolupava al Principat: «Va en la línia del posicionament que volem a França».
 
Els índex de públic i visitants durant els tres dies que la prova va ser al país tampoc es coneixen, però hi ha xifres indicatives. I és que Andorra Telecom ha comprovat com es van multiplicar per dos les trucades i per quatre el trànsit de dades. L’organització mou 4.000 persones, per tant, són 8.000 les pernoctacions produïdes. Des d’Andorra Turisme s’ha invertit al voltant de 800.000 euros. 650.000 són els honoraris per portar el Tour, mentre que de 100.000 a 150.000 despeses de més. 
 
Portar una gran ronda / Per comptar sempre amb presència mediàtica a l’exterior, que serveixi per vendre la imatge del país i els seus paisatges, l’aposta els últims anys és la de tenir cada any una de les grans rondes del panorama internacional. Andorra no només destaca pels ports i les muntanyes que té, sinó també permet que els visitants, com els de la prova francesa, «gaudeixin de molts serveis i la millor oferta hotelera als Pirineus». Amb aquests incentius, «confio que el Tour vingui més sovint. Un cop cada tres o quatre anys seria un bon timing. Aspirar a menys és difícil».
 
Realitzar una etapa íntegra al país «estaria molt bé», però és extremadament complicat per l’alta demanda existent per acollir arreu la prova. «Ho veig difícil perquè tots els Pirineus volen una etapa del Tour de França», assegura, però el que sí que hi ha és l’opció d’«endurir encara més» l’etapa, tot i que «els bucles estan molt definits». Es va intentar en aquesta ocasió realitzar també les ascensions a la collada de la Gallina i la Rabassa, però per infraestructura hi ha ubicacions complicades, com la Gallina, que compta amb els últims quatre quilòmetres massa estrets per si algun corredor necessita assistència tècnica. Beixalís també té aquestes condicions. Però el quilometratge en aquestes circumstàncies és inferior.
 
Mentrestant, la Vuelta a Espanya és una alternativa per mantenir-se al mapa ciclista. La intenció és que el 2017 arribi de nou. «Esperem que vingui, però encara no està tancat. Confiem que pugui venir l’any que ve», exposa Camp, que està en negociacions amb Unipúblic, que organitza la ronda espanyola. El recorregut pel que s’acabin decidint és el que determinarà si serà al Principat l’estiu vinent.
 
El cap de Govern, Antoni Martí, destaca especialment el que es viu amb el Tour. «Em quedo que amb esdeveniments majors com aquest el que generes entorn d’Andorra», indica el dirigent, i tant els visitants com els espectadors per televisió «han pogut veure un país fabulós». Com tothom, espera que el retorn del Tour no es faci esperar molt en el temps. Pel que van poder copsar dels organitzadors, la resposta és positiva i «allà on han estat ben acollits la gent té ganes de tornar-hi». És un projecte de país i des del ministeri de Turisme i Andorra Turisme s’ha realitzat «una aposta decidida. Estem convertint poc a poc, sense presses però sense pausa, a Andorra en la capital del ciclisme i en moltes coses que hi van associades, com la protecció del medi ambient». Per la seva part la ministra de Cultura, Joventut i Esports, Olga Gelabert, destaca la presència dels professionals per a la base i la promoció del ciclisme: «Tots els nens del nostre país que comencen han pogut veure els seus ídols».
 
Guanya Matthews / Escaldes-Engordany acollia la sortida de la desena etapa, que es desenvolupava fins a Revel, amb una distància de 197 quilòmetres. La jornada es va animar de bon començament amb diferents atacs en la pujada al port d’Envalira. El resident portuguès Rui Costa (Lampre), que va lluir-se diumenge finalitzant segon a Arcalís, va escapar-se a cinc quilòmetres per al cim i va ser el primer en coronar-lo. Al descens se li van unir Vincenzo Nibali (Astana), Peter Sagan (Tinkoff) i Michael Matthews (Orica). Es van anar sumant unitats fins arribar a quinze. A 25 km pel final Sagan tornava a dinamitar la cursa, com va fer a l’esprint intermig d’Aigues-Vives, i el tram final era només cosa de sis. El vencedor a l’esprint era Matthews. Costa arribava a 3.10 minuts i Joaquim Purito Rodríguez a 9,39. El de Parets del Vallès segueix cinquè i el portuguès és 41è.
PUBLICITAT
PUBLICITAT